Sjöhästen v.42

Språk

På samlingen leker vi gubben i lådan. Här sitter ett barn i mitten i en fruktlåda och har en filt över sig. Vi sjunger och alla barnen sitter runt om. På slutet ropar vi tjo-hej och filten ramlar av.  Den är en mycket omtyckt sånglek. Vi sjunger också ”En elefant balanserade” och visar konkret rekvisita.

Matematik 

Barnen har övat på att para ihop färgade cirklar med rätt färgade fiskar på vår Whiteboard.  Det gick jättebra och barnen tyckte att det var en rolig övning.

Språk/Matematik

 Vi har en trivsam stund med härlig gemenskap. Vi läser dagligen och har boksamtal ofta. Vi läser böcker som handlar om värdegrund och prepositioner.

Skapande

Upptäckten av nya nyanser på alstret är stimulerande. Här skapas det med tre färger.

Värdegrund

Vi tittar i en spegel, resonerar om och visar skillnaden mellan glad, ledsen och arg känslan. Hur ser man ut när man är glad…………? Ett barn visade hur pojken på bilden gjorde när han sparade bollen och ramlade.

Motorik

Att röra sig på olika sätt gör att kroppen mår bra och ett välbefinnande infinner sig. Efter rörelse och utevistelse går det lättare att koncentrera sig en liten stund.

Skogen/ Matematik/Naturvetenskap

Veckans uppdrag: Bilda en geometrisk form av något från skogen. Alla hjälps åt och pedagoger är med och stöttar.

Rörelse/Samspel

Barnen har byggt en balans-bana av de stora klossarna. Vi övar turtagning och hjälper varandra vid byggandet.

TREVLIG HELG!

Sjöhästen v.40

Skogen/Naturkunskap

I skogen kan man lära sig mycket om naturen. När vi kommer till skogen får barnen olika uppdrag som de ska utföra själva med stöttning av pedagogerna.

Språk/Matematik

På samlingen övar vi på att säga våra förnamn, samspel och turtagning när vi skickar runt den lena ovala stenen.

Fem små apor hoppande i sängen och Kims lek är populära matematiska inslag i samlingen.

Yngre barn behöver se konkret vad som händer i sångtexterna (sångberättelserna) för att förstå olika samband.

Språk/Värdegrund

Månadens författare är Pija Lindenbaum. Vi läser även böcker/ har boksamtal  efter barns intressen med andra författare under veckan.

Vi samtalar om känslan glad och ledsen. Vi har en fin dialog även om en del barn inte har det muntliga språket än.  De visar med gester, kroppsspråk och känslokort att de förstår.

Tisdagsrörelse/Motorik

Stor skärm med roliga rörelsesånger. Jippi!

Konstruktion/Matematik/Finmotorik/kommunikation

Här har vi två barn som samarbetar när de bygger ett torn. De tränar turtagning, prepositioner, sociala samspelet och även kommunikation.

Skapande

Genom skapande aktiviteter utvecklas barens finmotorik, samarbetsförmåga språk och skaparglädje. Det är viktigt att barnen känner lust och glädje i sitt skapande.

Delaktighet/Inflytande/Matematik

Dags att duka till lunch. Nu ska vi se! Hur många tallrikar och muggar ska jag duka? Var sitter mina kompisar?

Utelek/Motorik

Vi har utelek varje dag, fantasin flödar och allt är möjligt i fantasins värld bland barnen.

TREVLIG HELG!

 

Sjöhästen v.38

Naturvetenskap/Skogsutflykt

Måndagens uppdrag: Spring med långa steg i skogen. Här gällde det att hålla balansen i den kuperade terrängen. Det finns mycket att upptäcka, undersöka och skogen öppnar alla sinnen. Inlärning, koncentration, kreativitet och motorik tränas genom att flytta ut en del av den pedagogiska verksamheten.

Skapande/Tema Förvandling

Vi fortsätter att måla med den första valda färgen och snart har alla Sjöhästar skapat ”första rundan”.  Vad kommer att hända sedan när vi blandar in fler färger? Att hålla i en pensel och doppa i färg är en bra träning för barnens finmotorik.

Språk/Värdegrund

På samlingen berättades/sjöngs sagan om de ”Tre bockarna Bruse”. Det är en saga som barnen väl känner till, ofta önskar och kan sjunga med. Vi använder oss även av känslouttryck och känslokort vid sagan. Här är ju de två första bockarna väldigt rädda och barnen kan visa hur man ser ut när man är rädd (de håller armarna runt kroppen, skakar och gör miner).

Utelek/Motorik

I förskolan är det ofta i uteleken som barnens fantasi tar fart. Vi har en inspirerande gård där barnen får många motoriska utmaningar, frisk luft, utvecklas och lär i samspel med varandra.

TREVLIG HELG!

Sjöhästen v.36

Språk/Värdegrund

Månades författare: Stina Wirsén

Vi har börjat att läsa boken Vem är arg? för barnen. Vi lär barnen om känslor och att man får uttrycka sina känslor, men inte göra någon annan illa.

Språk/Matematik

På samlingen har vi lekt Kims-lek. Vi pratar om djurens namn, färger och antal. Vilket av djuren är borta?

Bygglek/Matematik/Teknik

Att bygga och konstruera med olika material är en av grunderna för den matematiska utvecklingen.

Tema: Förvandling/Skapande/Känslor

Barnen har valt en färg. Nästa moment blir den valda färgen igen plus en ny vald färg till. Sedan kommer det ev. en tredje färg. Syftet är att barnen ska se förvandling, skapa nya nyanser och färger på sina alster (teckningar). Tillsammans samtalar vi om de ”nya” färgerna som bildas. Vi pratar också om miner och känslor i detta tema. Olika ansiktsuttryck blir en slags förvandling som vidare kan stimulera för teater och rollek.

Trevlig helg!