Sjöhästen v.15

Hälsa /Tisdagsrörelse

Vi övar och tränar balans, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning.

Rörelse ute till musik är härligt. Den friska luften och stor rörelsefrihet är toppen.

Skapande

Genom att måla tränar barnen sig på att ut utveckla sin finmotorik och skapande förmåga, samt sin förmåga att uttrycka och förmedla upplevelser.

Helhet/ Allsidighet/Värdegrund

Vi tränar på att ta av oss ute-kläderna under dagen och efter utevistelse. Tjo-hoooo det gick! Kängan åkte av! Jag klarade det!

Utevistelse/Motorik/Lek på gården

Äntligen vår!  Fåglarna kvittrar överallt. Det går att gräva i sandlådan, cykla, gunga, balansera på hjul och stockar. Det finns även många vårtäcken att upptäcka. Vi har också flera nya barn på Sjöhästen som man kan leka och bekanta sig med.

TREVLIG HELG!

Sjöhästen v.11

Matematik 

-Kan du stå på färgen gul? -Kan du krypa till färgen röd? -Kan du gå till färgen lila?

Utelek/Experiment

Det är spännande att undersöka snödjupet (Hur långt är det ner till marken? -Vad händer med pinnen när jag sticker ner den i snön?). Barnen har säkert många funderingar.

Språk

Titta det är jag!

Alla barn blir lika glada och visar stor entusiasm när det är dags att sätta upp sin egen bild på tavlan.

Ibland skickar vi runt en sten på samlingen. När man har stenen i sin hand får man säga sitt namn om man vill.

På en av samlingarna den här veckan sjöngs sagan om ”De tre Bockarna Bruse”. Detta inspirerade barnen till att fortsätta leka och återberätta /sjunga sagan tillsammans. Ett barn lade bockarna på lådan där bockarna förvaras. Där finns tre olika storlekar på blommor. Då är vi inne på matematik och parbildning, stora bocken på stora blomman o.s.v. Tänk! vad barn ser och kan.

Sång: Uppe på berget där bodde tre troll, Trollefar och Trollemor och lilla Ålle Bolle. Böh! säger Trollefar böh! säger Trollemor. Men lilla trollet Ålle Bolle säger bara piiiiiiip.                   Vi låtsas-skräms och pratar om känslan rädd. Efter att ha sjungit sånger om djuren, leker vi ”Björnen sover” och även djuren är med på detta. Ibland använder vi sångkort på samlingen.

Delaktighet/Inflytande/Språk/Värdegrund

Här är det barnen som väljer vilken sång som ska sjungas. Även sagan ”Max bil” är rolig, spännande och tänkvärd när vi pratar om våra känslor.

 

Sjöhästen v.8

Värdegrund

Barnen är väldigt intresserade av att titta på känslo-bilderna som sitter på väggen i vårt lekrum. Där finns bilder på barnen när de visar olika känslor.  Även när vi läser olika sagor  går barnen fram till en bild och säger känslan eller pekar på bilden som de har sett i boken, går sedan tillbaka och sätter sig och lyssnar vidare när vi har boksamtal.

Tema/projekt Vatten

Den här veckan har vi forskat kring smaksinnet. Vi har tillsammans med barnen smakat på vattnet som är smaksatt på olika sätt. Vi har smakat på kolsyrat vatten, sött vatten (socker), surt vatten (citron), salt vatten (salt) och vanligt kranvatten. Kommentarer som vi fick från barnen var:    -Det är någonting!!!    -Det är surt!

Språk

”Sagan om den lilla gumman” har vi läst många gånger med barnen. Flera av barnen kan den och nu vill några av barnen berätta den för oss. Det är härligt tycker vi. De tycker väldigt mycket om våra Babblar-böcker också. Då är de med och engagerar sig i berättelsen.

Värdegrund

Tjohoo!  -Det är ju jag! Nu är det min tur att sätta upp bilden på mig och visa att jag är här.

Helhet/Allsidighet/Språk

På samlingen innan lunch pratar vi om vilken dag det är och vi sjunger även en sång om dagarna. Ofta ser vi och hör barnen stå och härma, försöka återberätta och sjunga det vi har gjort på samlingen.

Matematik/Delaktighet

I vår verksamhet är det viktigt att barnen är delaktiga. Barnen får vara med och duka enligt ett rullande schema och det är förstås frivilligt. Men det är sällan någon som säger nej. Vi tränar begrepp, prepositioner och antal. Efter lunchen får de barn som vill skrapa sina rester från tallriken ner i matavfallspåsen och det är det flera som vill och även torka borden.

Rörelse

Tisdagsrörelse. Barnen brukar fråga  -När ska vi dansa?

Språk

”En elefant balanserande på en liten liten spindel tråd. Det tyckte han va så intressant så han gick och hämtade en annan elefant. Två elefanter balanserade………………………..”

Värdegrund

JAG KAN!!!!

Det är viktigt att barnen får gott om tid på sig att öva av- och påklädning.

”Utveckla självständighet och tillit till sin egen förmåga” Lpfö 98 (reviderad 2016)

Lek ute/Rörelse/Samspel

Härligt med snö. Vem vill dra mig?

TREVLIG HELG!

Sjöhästen v.6

Rörelse/Måndagspromenad

Den här veckan blev det promenad med alla tre avdelningarna tillsammmans i ett långt tåg. Det finns mycket att titta på under vägens gång. Alla går vi i lite olika takt och tittar på omgivningen, äldre som yngre.

Rörelse/Innelek

Vi leker i små grupper och tränar turtagning. Vi kan se att barnen tycker att det är väldigt mysigt inne i tygtunneln och vill nästan inte komma ut. Då blidas det en liten kö där inne.

Språk

Vi blåser och försöker hålla en fjäder i luften. Vi pratar om färger och gör munövningar (munmotorik) som i sin tur stärker grunden för språkinlärning.

 

Språk/Värdegrund

Vi  har börjat att arbeta med ett material  som handlar om livskunskap för de minsta. Materialet heter START skrivet och bearbetat av Lars Löwenborg och Björn Gislason.  Vi på Sjöhästen har under en längre tid arbetat och bekräftat barnens alla känslor. Detta  material är strukturerat och passar väl ihop med vårt arbete på avdelningen. Att kunna förstå ”känslospråket” är en grund för att  kunna förstå sig själv och för att kunna utveckla empati. Vi behöver förstå våra egna känslor för att kunna förstå andra människor.

Här har vi börjat med känslan glad och sedan tittat hur vi ser ut i spegeln när vi skrattar.

Språk

Vi brukar klappa stavelser (antal klapp) till våra namn.  Det går även bra trumma antal stavelser.

Matematik/Språk

Vi  har köpt in nya spel till avdelningen. Här tränar vi färger med Bamse.

Tisdags-rörelse

Det är härligt att ”släppa loss” och röra sig som man vill till musik.

 

Projekt:  Vatten

Den här veckan har vi börjat att samtala om hur vatten känns. Vi  har känt på rinnande vatten ur kranen, både kallt och ”varmt”. Ett barns kommentar: KALLT!

Vi har känt på kallt vatten med hela handen i en burk.

Vi har jämfört kallt och ”varmt” vatten. Hur känns det?

Barnen har också provat med foten i ”varmt” vatten.  Vi har också provat att stoppa handen i det varma vattnet och jämfört med hur det känns när vi stoppar foten i samma vatten. Ett barn tyckte att det var kallare att stoppa handen i vattnet än foten (spännande).

TREVLIG HELG!

 

 

Sjöhästen v.4

Lek

Att klä ut sig är väldigt populärt och det är också mysigt att titta sig i spegeln emellanåt för att se förvandlingen. I den fria leken är det mycket utforskande för att komma underfund med hur saker fungerar.  Det konstrueras och byggs även på olika sätt med klossar och tågräls.

Matematik/Delaktighet/Språk

Det finns mycket som är matematik. Det är bara att sätta på sig ”matematikglasögonen”. Vi gör många saker tillsammans på Sjöhästen och en sak är att duka. Här kan vi samtala om var barnen har sina sittplatser och vad som behövs för att vi ska kunna äta vid lunch. Vi tränar också finmotoriken, prepositioner och antal. Det är en frivillig övning och oftast vill alla barnen vara med, om de inte har kommit igång med en intensiv lek som de inte vill avbryta.

Språk/kommunikation

Barnens språkutveckling stimuleras av sagoberättande. Några av barnen på Sjöhästen kan själva återberätta sagan: Max bil och kan minnas och berätta vad som händer i relationen mellan Max och Lisa i sagan.

Flera av barnen är också intresserade av namnen på dagarna som sitter uppe på väggen.

Rörelse/Motorik

Det är härligt att röra sig till sång och musik när vi har vår tisdagsrörelse.

Motorik/Utelek

Det är bäst att passa på att vara ute mycket när det är snö. Full fart i backen och en och annan provar skridskoåkning för första gången på vår spolade lilla is.

Projekt/Tema Vatten

Den här veckan har vi börjat med tema vatten. Vi har tagit in snö på Sjöhästen i en plastlåda och funderat på vad som händer med innehållet i burken. Under en dag har vi tittat i burken lite då och då.  Här har vi lite kommentarer från barnen: -Titta blött! (is som kommit på det blå papperet under) – Kallt!  -Titta vatten!

 

Vad händer med vatten om man ställer det i frysen? Fortsättning följer…….Det får vi se vad barnen har sagt och upplevt i nästa veckas blogg.

TREVLIG HELG!

 

 

 

 

Sjöhästen v. 2

Matematik/Rörelse

Vi leker och använder Babblarnas rörelsekort. Här hoppar, går och springer vi till cirklar med olika färger. Exempel  -Kan du gå till färgen blå?  -Var är färgen blå?

Matematik/Finmotorik/Inflytande

Barnen övar på prepositioner, begrepp och antal under dagen tillsammans med pedagoger som stöttar. -JAG KAN! Är härliga ord att höra när det kommer från de yngre barnen. Genom lek utvecklar barn sin nyfikenhet samt förmågan att lära.

Helhet/allsidighet/Språk

På Sjöhästen har vi en liten whiteboard där vi konkret sätter upp bilder på vad vi gjort och på vad som kommer att hända under dagen, så att det ska bli begripligt för barnen. Vi övar på att se samband och upptäcka nya sätt att förstå omvärlden.                                        Vid samlingen får barnen sätta upp sin egen bild som visar att de är närvarande på förskolan. Barnen stimuleras till att utveckla sin identitet och känna sig trygg i den. Här är jag och här är mina vänner.

Vi använder oss av tecken som stöd i vardagsarbetet med barnen. Vi  övar enkla tecken som hjälper barnen att kommunicera med varandra. Även om du inte har talet än kan du göra dig förstådd genom att göra gester och teckna med händerna. Vi övar också på att teckna dagarna tillsammans.

På samlingen leker vi också ”Björnen sover” som är väldigt populär.

Hälsa/Rörelse

På tisdagarna efter vilan har vi rörelse. Vi sjunger och dansar till härlig musik som vi känner igen. Vi stimulerar motoriken, koordinationsförmågan och kroppsuppfattningen.

Språk/Matematik

Vi har läst boken ”Var är Babbas saker” och övar olika prepositioner. Sedan har vi spelat ett  slags Memory som passar till boken. Då övar vi på att komma ihåg vilka bilder som hör ihop och minnas. Vi tränar även på att reflektera.

Lek

I leken och fantasin bearbetas många intryck från vardagslivet. Barnen går och handlar, går till skolan och tar han om små barn. Det sociala samspelet övas också på många olika sätt.

 

Sjöhästen v.47

Måndagspromenad med hela förskolan

Det finns väldigt mycket att stanna och titta på under promenaden och alla går vi olika fort äldre som yngre.

Innelek

Barnen utforskar innemiljön och prövar olika material och leksaker. I leken utvecklar barnen förmågan att kunna leva sig in i och förstå andras känslor (empati). De lär sig att samsas, göra lekregler, öva turtagande, bestämma roller och innehåll. Barnen övar på att uttrycka sig själva, sina tankar och känslor i leken (social och verbal kompetens). Barnen upptäcker vad de tycker är roligt och vad som ger lust till ännu mer utforskande.

Utelek i snön

Så äntligen kom snön! På tisdagen var det stor aktivitet ute på gården och flera av barnen provade stjärtlappen för första gången. Tjo-ho! se upp i backen. Det fanns också mycket snö att pulsa i och undersöka.

Finmotorik/Skapande

Det finns ett stort intresse att baka med play-do under dagarna. Genom skapande aktiviteter utvecklar barnen sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter.

Språk

Äntligen är det dags att öva på våra luciasånger på samlingen. För att det ska bli så så konkret  som möjligt för barnen använder vi oss av rekvisita till sångerna.

Rörelse/Motorik

På tisdagens eftermiddag var det dags för vår rörelse igen. Här får hela kroppen utmaningar. Vi rör oss till musik och sjunger även med.

Naturvetenskap

Stoppa snö i en hink med vatten och röra om. Sedan hämta lite mer snö och vatten igen.    -Vad händer då? Barnen höll på väldigt länge och undersökte detta.

Grovmotorik

Städning av klossar på gården. Hämta, bära, packa i skottkärran, hålla balansen och köra  över hela gården till klosslådan och lägga i. Det är många moment för ett yngre barn. Men eftersom det görs genom lek och barns intresse går det utomordentligt bra.

Språk

Språkstimulans med en bok med Babblarna. Barnen får vara  utklädda till Babblarna och öva på olika prepositioner och fantisera omkring berättelserna/händelserna i boken. Även lite dans och rörelse ingick i aktiviteten.

Matematik/Delaktighet

Dukning på Sjöhästen. Matematiken finns i det vardagliga arbetet med barnen på förskolan.

Trevlig helg!

Sjöhästen v.45

Motorik/Rörelse/Språk

På tisdagar har vi rörelse tillsammans och använder oss av hela kroppen. Vi sjunger, dansar, gör många rörelseövningar och använder oss av stora bildskärmen på avdelningen.

Att rulla boll till varandra är både fin-motorisk och grov-motorisk träning. Vi tränar även det sociala samspelet och att vänta på sin tur.

Konstruktion/Matematik/Socialt samspel

Genom konstruktionslek utvecklas barnets motorik, kreativitet och intellektuella förmåga. Bygg och konstruktion är ett av de ”språk” barnen i förskolan kan använda när de utforskar sin omvärld och skapar sin egen identitet. Ett verktyg de har tillgång till för att bygga förståelse för olika fenomen i samhället.

Grön flagg/Håll Sverige rent/Hållbar utveckling

SKRÄP OCH AVFALL

Vi samtalar om att det finns tre olika ställen att återvinna (källsortera) inne på Sjöhästen där barnen kan vara delaktiga. På avdelningen har vi även gjort flanobilder på pappersinsamlingen, restavfall (soppåsen) och matavfallspåsen som barnen kan leka med och sortera.

Rollek/Samspel

Barnen på Sjöhästen klär ofta ut sig. I rolleken lär sig barnen att kommunicera och att samspela med varandra. I rolleken finns  även mycket fantasi.

Lek inne på avdelningen

Miljön är viktig på avdelningen och att det finns leksaker i barnens höjd som är lätta att nå när det vill utforska sin omvärld.

Sjöhästen v,42

Språk

Ute kan vi öva språket på olika sätt t.ex. stå på förnamnets första bokstav och undersöka hur den ser ut. Barnen kan också hoppa och springa på hela alfabetet om de vill.

Samspel/Rollek

På frågan: Vad gör ni i bygglådan svarade barnen -Vi åker till jobbet!  I barnens fantasi finns det inga begränsningar och vi kan leka rollekar både inne och ute.

Hållbar utveckling

Vi  ska värna om miljön. På avdelningen har vi pratat med barnen om att de finns olika ställen att slänga avfall och skräp på inne på Sjöhästen. Även yngre barn kan, förstår och vet mycket. I matavfallspåsen skrapar vi ner rester från lunchen tillsammans med barnen. I soppåsen (restavfall) hamnar bl.a. snytpapper, en trasig  plastleksak och pedagogernas plasthandskar som vi använder vid blöjbyte och sedan har vi ritpapper och tidningar i pappersinsamlingen (pappersåtervinning). Bilder sitter på väggen så att det ska bli konkret för barnen.

Hållbar utveckling/Matematik/Delaktighet

Barnen på Sjöhästen turas om att vara med och duka. Vi räknar antal och övar på prepositioner. Det blir också finmotorisk träning när vi skrapar vår tallrik vid lunchen.  Här gäller det som det svenska ordspråket säger ”Att hålla tungan rätt i munnen”. För att få ner resterna i matavfallspåsen.

Babblardans/rörelse

Det är härligt att röra på sig till musik. Musik utvecklar, lyssnande, tal, känslor och stämningar. Genom musik lär sig barnet att hen är en skapande människa. Vad jag skapar och säger är viktigt och hela kroppen tränas på olika sätt.

Språkstimulans med Babblarna

”Babblardräkterna” vill barnen ofta ha på sig. Barnen känner väl till alla namn på Babblarna och visar tydligt vilken dräkt de vill klä ut sig i. Vi detta tillfälle fick barnen vara delaktiga och inkluderande genom att välja rekvisita från en Babblarväska och på deras eget sätt berätta egna små sagor vad som hände och vad Babblarna gjorde. Barn har olika språk. De som inte använder talet än kunde visa med gester vad de vill förmedla.

Utforskande och lek inne och ute på gården

Barn lär sig genom lek och genom att titta på hur andra gör.

Vår utemiljö är fantastisk när det gäller att inspirera till aktivitet.

Samspel

Det är underbart med kramar. Höstens lövhögar är roliga att leka och gräva ner sig i tillsammans.

 

Sjöhästen v.40

Värdegrund/Språk/Matematik

På Sjöhästen sätter barnen upp sina egna bilder på whiteboarden under samlingen. Vi ser då vilka som är närvarande, sjuka och lediga. Vi sjunger godmorgon-sången och vinkar till varandra så att alla blir sedda och uppmärksammade. Ibland är det många (åtta) elefanter som hälsar på vid samlingen då vi sjunger ”En elefant balanserade”.

Språk/Matematik

Vi arbetar och leker med Babblarna som är ett språkstimulerande material. Här övar och tränar barnen prepositioner såsom under stolen, på lampan, i byrålådan och bredvid bordet med rekvisita.

Språk/Skapande

Att rita och klottra ar viktigt för kommande skriftspråk. Rita och skriva går ofta hand i hand. Klottret är ett slags förspråk, där möjligheter prövas.

Samspel/Värdegrund

Det är fantastiskt att se hur barnen leker och tar hand om varandra över avdelningarna.

Motorik/Rörelse

På onsdagens eftermiddag ordnades det löpartävling på gården. -Spring fram till konen och runda den och spring tillbaka! Sjöhästarna ville också vara med. Att träna med rockringen kan vara nog så klurigt men roligt.

Skapande

Det går att skapa och måla även ute som inne. Ute kan barnen få mycket inspiration från omgivningen runt omkring.  Genom skapande aktiviteter utvecklas barnens finmotorik, fantasi, samarbetsförmåga, språk och skaparglädje. ”Ett lustfyllt lärande”.

Inskolning

På förskolan har vi tredagars-inskolning. Där barn, föräldrar och pedagoger lär känna varandra.