Sjöhästen v.10

Språk/Högläsning/Matematik

Vår månadsförfattare är Anna-Clara Tidholm. Vi läser boken ”Knacka på” och diskuterar bokens innehåll med barnen. Vi pratar mycket matematik – färger, prepositioner, antal. Samtidigt berättar barnen om vad de ser på bilderna:

Pedagog: ”Vad ser ni på bilderna?”

Barn: ”Potta! Jag sitter också pottan!”

”Boll! Kasta bollen!”

”Max spelar trumma!”

”Äter morot!” (barnet går till kökslådan, hämtar en plastmorot och visar den för de andra.

För att göra högläsningen mer spännande har vi börjat producera boken på stor skärm. Så här blir barn mer delaktiga och det är självklart mycket roligare.

Det finns ett mycket stort intresse för böcker på avdelningen. Ofta plockar barnen böcker från boklådan, sätter sig på golvet och bläddrar i dem. Eller så kommer barnen till oss pedagoger med en bok i handen och vill att vi ska läsa för dem.

Matematik

Det som är mycket aktuellt just nu på avdelningen är att jobba med färger. Barnen upptäcker och undersöker färgerna på många olika sätt – vi pratar och läser om färger, gör olika lekar, barnen ritar med grundfärgerna osv.

 Rörelse

Barnen älskar att dansa! Det är tisdag idag och kroppen känner det – nu ska vi röra på oss! 🙂

Språk

Vi sjunger mycket med barnen och jobbar med olika rim och ramsor. I de flesta fall använder vi rekvisita för att skapa mer förståelse för barnen. Vi ofta leker barnens favoritlek ”Björnen sover!”

Motorik/Frilek

Genom att lägga pussel tränar barnen sin motorik och problemlösningsförmågan.

”HI FIVE” för ännu en spännande och lärorik vecka på förskolan! TREVLIG HELG! 🙂 🙂 🙂 

 

 

Sjöhästen v.8

Språk/Boksamtal

Vi fortsätter att läsa mycket på avdelningen och att jobba med månadens författare – Gunilla Bergström. Böckerna om Alfons är väldigt spännande för barnen – de pekar på bilderna och berättar vad de handlar om.

Det är många olika teman från böckerna som vi diskuterar med barnen – känslor, kroppsdelar, mat osv.

Språk/Matematik/Kommunikation

Våra samlingar är spännande och lärorika! Vi ser hur barnen längtar efter dessa stunder. Vi sjunger mycket, jobbar med ramsor, berättar sagor med rekvisita, räknar och går genom dagen med hjälp av bilder som vi sätter upp på tavlan. Barnen är delaktiga och ofta får de välja själva hur samlingen ska gå till.

Rörelse/Dans

Vad är det för dag idag? Jaaa, det är tisdag igen och nu ska vi dansa! Alltid lika  kul och roligt för barnen!

Bygglek/Motorik

I byggleken tränar barnen sin fantasi och sin förmåga att lösa matematiska problem. De bygger och räknar samtidigt – Hur många klossar har vi på den raden?

Nedan ser man hur barnen försöker ta loss duplo klossarna med hjälp av en pincett.

Språk/Värdegrund

Barnen berättar om vad de har på sina tröjor.

Pedagog: ”Vad har du för bild på din tröja?”

Barn: ”Apa!”

”MINA tofflor!”

Skapande/Fantasi

Barnens fantasi känner inga gränser. Barn skapar på många olika sätt – genom att göra handavtryck på papper, spela ”trummor” med hjälp av kastruller och bestick och hitta på sina egna variationer av leken ”Gubben i lådan”.

TREVLIG HELG! 🙂 🙂 🙂

Sjöhästen v. 6

Språk/Boksamtal

Månadens författare är Gunilla Bergström. Vi har läst Alfons böcker och pratat med barnen om böckernas innehåll. De har fått återberätta enligt bilder. Många barn på avdelningen visar stort intresse för böcker – ofta sitter de själva och bläddrar och berättar om det de ser på bilderna.

Projekt ”Förvandling”

Barnen fortsätter att arbeta med trolldeg. De skapar former och gör olika mönster. Hur förvandlas degen? Vad blir det av den?

Det är också spännande att känna på degens struktur – ibland är den slet, och ibland känns den lite ojämn.

Värdegrund/Språk

På samlingarna skickar vi runt ett pärlhjärta och den som har hjärtat  får säga sitt namn. Vad barnen ser emot att få hjärtat i handen och säga vad de heter! Det är viktigt att visa: JAG är här!

Genom mycket sånger, rim och ramsor tränar barnen sitt språk.

Språk/Matematik

”Fem spå apor” är bland barnens favoritramsor. Det är alltid lika roligt att sjunga och räkna samtidigt. 🙂

Dans/Rörelse

Efter ett hårt arbete på förskolan är det dags att röra på kroppen lite grann. De älskade barnvisor på stor skärm är alltid något som ger glädje.

Rollek/Skapande/Motorik

Barnen använder sig av sina erfarenheter från vardagslivet i sina lekar. De byter blöja, matar och söver dockorna på avdelningen. Barnen lever sig in i olika roller (mamma, pappa, pedagog) och samtidigt tränar de sin finmotorik.

Skapande/Motorik

Att leka med ”plus plus” är väldigt aktuellt bland barnen.

”Kolla, anka!”

Utelek/Snökonst

Barnen på förskolan har hjälpts åt att skapa en stor igloo på förskolegården som de sedan har målat med olika färger. Vilken konst! 🙂

TREVLIG HELG!!! 🙂 🙂 🙂 

Sjöhästen v.5

Språk/Matematik

Januaris författare var Jan Lööf och favoritboken som barnen på Sjöhästen älskade var “Nu kör vi!”. En pekbok med olika fordon som har olika färger och låter olika. Mycket att berätta om!

Alla böcker är välkomna hos oss. På avdelningen finns nu för tiden ett väldigt stort intresse för sagor och berättelser. Det är alltid ett gäng barn som sitter på mattan med bok i handen och bläddrar i den. Vi läser mycket för barnen och diskuterar  bokens innehåll tillsammans med dem.

Rörelse och hälsa

Denna vecka var vi i ”djurens värld” och dansade tillsammans med många olika djur. Vad roligt det var!

Motorik/Skapande

Barnen tränar sin fin- och grovmototik genom att pärla, bygga, lägga pussel, jobba med trolldeg och självklart klättra och balansera på alla lådor som finns på avdelningen 🙂

Utelek/Hälsa och välbefinnande 

Vi har fått en väldigt vacker vinter med mycket snö som ger naturligtvist många alternativ till lek. Under veckan har barnen på förskolan gjort en stor snögubbe som har varit mycket beundrad av de yngsta barnen på Sjöhästen.

Trevlig helg! 🙂 🙂 🙂 

 

Sjöhästen v.49

Tradition/Språk

Julen börjar närma sig med stora steg. Det är redan dags att börja öppna luckorna i julkalendern och se vilka uppdrag som gömmer sig där.

Språk/Matematik

Vi läser olika böcker och diskuterar deras innehåll med barnen. Ofta pratar vi om matematik. Nedan tränar barnen på olika prepositioner med hjälp av konkret material.

Motorik/Skapande

Barnen tränar sin finmotorik genom att rita, pärla, jobba med lera och skapa fina julteckningar.

Rörelse

Det är tisdag igen och dags att röra på sig lite grann. Alltid roligt och spännande för barnen!

Värdegrund/Språk/Matematik/Delaktighet

Tillsammans med barnen går vi genom dagen på avdelningen. De är mer och mer delaktiga i att berätta om hur våra rutiner ser ut. Vi tränar matematik och språk genom att räkna, sjunga och leka Kims lek som är bland barnens favoritlekar.

TREVLIG HELG! :))))

 

Sjöhästen v.46

Naturvetenskap/Matematik

I måndags gick vi som vanligt till skogen i närområdet. Där fick barnen uppdraget att hitta en pinne som var smalare än lillfingret. Det var mycket att jämföra – barnen hittade många pinnar, en del var smalare och en del – tjockare. Sedan blev det frilek i skogen.

Värdegrund

Ett favoritmoment på samlingen är ”att skicka runt stenen”. Då vet barnen att det är deras tur att prata när stenen har kommit fram till dem. Barnen blir så stolta över att få säga sitt namn och visa: ”JAG är här!”

Språk/Boksamtal/Värdegrund

Vi läser för barnen och pratar med dem om hur man är en bra kompis. Tillsammans diskuterar vi olika känslor och moment ur bokens innehåll.

Våra lässtunder inspirerar barnen. De själva visar intresse för böcker och ofta sitter de med en bok i handen och bläddrar i den. Bilderna som är så finna och färgglada utmanar barnen att återberätta bokens innehåll.

Motorik/Matematik

Barnen både tränar sin grovmotorik och övar på färger och former genom att leka en lek på gården.

”Hoppa på den gröna cirkeln!”

”Gå till den röda triangeln!”

Bygglek/Matematik/Motorik

Klossarna på avdelningen förvandlas till höga torn och långa banor där barnen både går balansgång och kör bilar.

Språk/Matematik

Boken ”Var är Babbas saker” i form av flanosaga är väldigt omtyckt av barnen. Här tränar vi lägesord som ”på”, ”under”, ”i” etc. Barnen får själva sätta upp bilderna på tavlan som gör allt mycket roligare! 🙂

Rörelse/Dans

Det är tisdag och vi har vår rörelsestund. Alltid lika roligt för barnen!

Finmotorik/Skapande

Genom att rita och skapa fina teckningar tränar barnen sin finmotorik och pennfattning.

TREVLIG HELG!!! 🙂 🙂 🙂

 

 

Sjöhästen v. 43

Naturvetenskap/ Matematik 

Veckans uppdrag i skogen var att göra ett mönster med löv, kotte och pinne. När barnen var klara med uppdraget samlade de pinnar, kottar och löv i en påse och hämtade naturmaterialet till förskolan.

Naturvetenskap/Matematik/Motorik

På förskolegården fick barnen leta efter olika långa och tjocka pinnar. Sedan fick de jämföra längden på pinnarna.

Barnen fick leka med bollar i olika färger.

”Kan du sparka den gula bollen till mig?” 

Boksamtal och matematik

Vi läste boken ”Vi går på babymålning” och pratade med barnen om de olika färgerna. 

”Vad händer när vi blandar gult och blått? Rött och gult? Blått och rött?”

Skapande/Motorik

Barnen fick jobba med deg. De skapade olika fina former och mönster.

Bygglek/Matematik

Det stora intresset för bygg på Sjöhästen fortsätter. Barnen utvecklar sin fantasi och tränar sin motorik genom att skapa olika byggkonstruktioner.

Rörelse/Dans/Musik/Taktkänsla

Varje tisdag får barnen röra på kropparna och dansa. Vi har musik på stor skärm på Sjöhästen. Spännande för barnen!

På samlingarna sjunger vi och samtidigt använder vi musikinstrument. Det är ett bra och roligt sätt att träna barnens taktkänsla.

TREVLIG HELG!!! 🙂 🙂 🙂 

Sjöhästen v.41

Skogsutflykt/Naturvetenskap/Matematik

I måndags gick vi till skogen i närområdet. Där fick barnen uppdraget att hitta två kottar – en kort och en lång. Det var mycket att jämföra –  vilken kotte är längre och vilken är kortare?

Matematik

På Sjöhästen jobbar vi med matematik på många olika sätt. Barnen övar på prepositioner genom att hjälpa Babba att hitta sina saker – ”bananen är PÅ lampan”, ”bollen är UNDER stolen”, ”ballongen är I byrålådan” etc.

Vi räknar mycket och tränar antal och färger som är grunden till matematiken.

 Bygglek/Matematik/Problemlösning

Det finns stort intresse för bygglekar bland barnen på Sjöhästen. Byggleken är rolig och samtidigt ger den förutsättningar för barnen att lära sig olika matematiska begrepp som ”högt” och ”lågt”, ”stort” och ”litet” osv. Barnen övar också på prepositioner -”på”, ”bredvid”, ”under” och att lösa olika problem/situationer.

Språk/Boksamtal

Vi fortsätter att läsa Pija Lindenbaums böcker. Denna vecka läste vi boken ”Kan jag med” som barnen tyckte väldigt mycket om.

Pedagog: ”Vad tror ni lilla syster gör när stora syster hänger upp sin jacka?”

Barn: ”Jag med!”

Värdegrund

På varje samling går vi genom de barnen som är närvarande för dagen. Ibland skickar vi runt en sten och det barnet som har stenen i handen får säga sitt namn. Ibland får barnen sätta upp sin bild på tavlan och visa – ”JAG är här!” . På det sättet bekräftar vi barnen – ”Jag syns!

Tema Förvandling 

Vi fortsätter att jobba med tema Förvandling och nu har barnen börjat måla med tre färger. Vilken färg får man när man blandar tre olika färger? Hur förvandlas de?

Utelek

Barn lär sig mycket ute på förskolegården – de klättrar och balanserar, räknar, skapar med sand. Grovmotoriken tränas och samtidigt utvecklar barnen sin fantasi, kreativitet och tankeförmåga.

TREVLIG HELG!!! 🙂 🙂 🙂 

Sjöhästen – v.39

Värdegrund

Vi börjar våra samlingar med att skicka runt en sten. Det barnet eller den pedagogen som har stenen får säga sitt namn. Barnen är väldigt aktiva och vissa  har även lust att berätta vad kompisarna heter.

Vi läser böcker som Max böckerna och Stina Wirséns “Vem böcker” som bekantar barnen med de olika känslorna. När barnen kan känna igen sina egna känslor då blir det lättare för dem att förstå hur kompisarna mår.

Matematik

På Sjöhästen jobbar vi med matematik på många olika sätt. Här jobbar vi med böckerna ”Var är Babbas saker?” och ”Knacka på”. Barnen räknar, övar på lägesord och färger, jämför stort och litet.

Sången om trollen som bor på berget är bland barnens favoritsånger. Den ger också många förutsättningar till att jobba med matematik.

Hur många är trollen? 

Vad har de för färger på huvudet?

Är de lika stora?

Vi leker ofta Kims lek på samlingarna.

Vilket djur är borta nu? 

Tema Förvandling

Vi fortsätter att jobba med tema förvandling. Barnen har börjat måla med två färger som de valt själva. Nu ser man verkligen förvandlingen – när två färger blandas in i varandra de får man en helt annan färg. Spännande!

Kultur/Värdegrund

Under veckan spelade pedagogerna på Näckrosen teater för hela förskolan. Föreställningen som barnen tittade på var ”Vem är arg” efter Stina Wirsens bok. Vi använder oss av drama för att ge barnen förståelse om de olika känslorna. Det är viktigt att vara en bra kompis och att ta hand om varandra!

TREVLIG HELG!!! 🙂 🙂 🙂 

 

Sjöhästen v.37

Kommunikation/Språk/Matematik

Sagan/sången om Bockarna Bruse är bland barnens favoriter. Vi sjunger tillsammans om de tre bockarna – ”lilla”, ”mellan” och ”stora” och även illustrerar allt med rekvisita. Språket går ihop med matematiken också i ”Fem små apor”. Barn och pedagoger sjunger och räknar hur många apor som är kvar i sängen. Samtidigt bekantar vi barnen med siffrorna som motsvarar antalet apor.

När vi har suttit tillräckligt länge på mattan är det dags att röra på oss litegrann:

”Lunka på, lunka på, vi ha långan väg att gå… 

Hopp mor Annika, hopp mor Annika,

hopp min lilla Annika….”

Tecken som stöd

Vi använder tecken som stöd ofta i vardagen på förskolan – på samlingarna, vid matbordet, i den dagliga kommunikationen med barnen, vid lässtunderna. Här läser vi och samtidigt tecknar bockens innehåll.

Värdegrund 

Vi läser Stina Wirsèns ”Vem – böcker” som bekantar barnen med de olika känslorna – ledsen, arg, glad, sur. Barnen lär sig att sätta ord på sina känslor som leder till att det blir lättare att känna igen känslor hos de andra. Vi pratar mycket om hur man är en bra kompis!

Hälsovecka/Rörelse

Denna vecka var det hälsovecka på Igelboda skola och förskola. Som vanligt var vi mycket ute på gården i den friska luften. Vid några tillfällen hade vi rörelse och dans. Barnen var väldigt aktiva och värmde upp sig ordentligt!

 

Tema ”Förvandling”

Vi fortsätter att jobba med färger – barnen väljer en färg som de målar med. Vid nästa tillfälle får de välja en till färg och måla med båda färgerna. Vårt syfte är att barnen ska se förvandlingen – vad blir det när man blandar två olika färger?

Utevistelse/Grovmotorik

I den fria leken ute på gården tränar barnen sin grovmotorik. Här går de olika balansgångar, gräver i sanden, klättrar på båten. Kul!

”Kompis” tecknet som används ofta på förskolan:

TREVLIG HELG!!! 🙂 🙂 🙂