Sjöhästen v.49

Tradition/Språk

Julen börjar närma sig med stora steg. Det är redan dags att börja öppna luckorna i julkalendern och se vilka uppdrag som gömmer sig där.

Språk/Matematik

Vi läser olika böcker och diskuterar deras innehåll med barnen. Ofta pratar vi om matematik. Nedan tränar barnen på olika prepositioner med hjälp av konkret material.

Motorik/Skapande

Barnen tränar sin finmotorik genom att rita, pärla, jobba med lera och skapa fina julteckningar.

Rörelse

Det är tisdag igen och dags att röra på sig lite grann. Alltid roligt och spännande för barnen!

Värdegrund/Språk/Matematik/Delaktighet

Tillsammans med barnen går vi genom dagen på avdelningen. De är mer och mer delaktiga i att berätta om hur våra rutiner ser ut. Vi tränar matematik och språk genom att räkna, sjunga och leka Kims lek som är bland barnens favoritlekar.

TREVLIG HELG! :))))

 

Sjöhästen v.46

Naturvetenskap/Matematik

I måndags gick vi som vanligt till skogen i närområdet. Där fick barnen uppdraget att hitta en pinne som var smalare än lillfingret. Det var mycket att jämföra – barnen hittade många pinnar, en del var smalare och en del – tjockare. Sedan blev det frilek i skogen.

Värdegrund

Ett favoritmoment på samlingen är ”att skicka runt stenen”. Då vet barnen att det är deras tur att prata när stenen har kommit fram till dem. Barnen blir så stolta över att få säga sitt namn och visa: ”JAG är här!”

Språk/Boksamtal/Värdegrund

Vi läser för barnen och pratar med dem om hur man är en bra kompis. Tillsammans diskuterar vi olika känslor och moment ur bokens innehåll.

Våra lässtunder inspirerar barnen. De själva visar intresse för böcker och ofta sitter de med en bok i handen och bläddrar i den. Bilderna som är så finna och färgglada utmanar barnen att återberätta bokens innehåll.

Motorik/Matematik

Barnen både tränar sin grovmotorik och övar på färger och former genom att leka en lek på gården.

”Hoppa på den gröna cirkeln!”

”Gå till den röda triangeln!”

Bygglek/Matematik/Motorik

Klossarna på avdelningen förvandlas till höga torn och långa banor där barnen både går balansgång och kör bilar.

Språk/Matematik

Boken ”Var är Babbas saker” i form av flanosaga är väldigt omtyckt av barnen. Här tränar vi lägesord som ”på”, ”under”, ”i” etc. Barnen får själva sätta upp bilderna på tavlan som gör allt mycket roligare! 🙂

Rörelse/Dans

Det är tisdag och vi har vår rörelsestund. Alltid lika roligt för barnen!

Finmotorik/Skapande

Genom att rita och skapa fina teckningar tränar barnen sin finmotorik och pennfattning.

TREVLIG HELG!!! 🙂 🙂 🙂

 

 

Sjöhästen v. 43

Naturvetenskap/ Matematik 

Veckans uppdrag i skogen var att göra ett mönster med löv, kotte och pinne. När barnen var klara med uppdraget samlade de pinnar, kottar och löv i en påse och hämtade naturmaterialet till förskolan.

Naturvetenskap/Matematik/Motorik

På förskolegården fick barnen leta efter olika långa och tjocka pinnar. Sedan fick de jämföra längden på pinnarna.

Barnen fick leka med bollar i olika färger.

”Kan du sparka den gula bollen till mig?” 

Boksamtal och matematik

Vi läste boken ”Vi går på babymålning” och pratade med barnen om de olika färgerna. 

”Vad händer när vi blandar gult och blått? Rött och gult? Blått och rött?”

Skapande/Motorik

Barnen fick jobba med deg. De skapade olika fina former och mönster.

Bygglek/Matematik

Det stora intresset för bygg på Sjöhästen fortsätter. Barnen utvecklar sin fantasi och tränar sin motorik genom att skapa olika byggkonstruktioner.

Rörelse/Dans/Musik/Taktkänsla

Varje tisdag får barnen röra på kropparna och dansa. Vi har musik på stor skärm på Sjöhästen. Spännande för barnen!

På samlingarna sjunger vi och samtidigt använder vi musikinstrument. Det är ett bra och roligt sätt att träna barnens taktkänsla.

TREVLIG HELG!!! 🙂 🙂 🙂 

Sjöhästen v.41

Skogsutflykt/Naturvetenskap/Matematik

I måndags gick vi till skogen i närområdet. Där fick barnen uppdraget att hitta två kottar – en kort och en lång. Det var mycket att jämföra –  vilken kotte är längre och vilken är kortare?

Matematik

På Sjöhästen jobbar vi med matematik på många olika sätt. Barnen övar på prepositioner genom att hjälpa Babba att hitta sina saker – ”bananen är PÅ lampan”, ”bollen är UNDER stolen”, ”ballongen är I byrålådan” etc.

Vi räknar mycket och tränar antal och färger som är grunden till matematiken.

 Bygglek/Matematik/Problemlösning

Det finns stort intresse för bygglekar bland barnen på Sjöhästen. Byggleken är rolig och samtidigt ger den förutsättningar för barnen att lära sig olika matematiska begrepp som ”högt” och ”lågt”, ”stort” och ”litet” osv. Barnen övar också på prepositioner -”på”, ”bredvid”, ”under” och att lösa olika problem/situationer.

Språk/Boksamtal

Vi fortsätter att läsa Pija Lindenbaums böcker. Denna vecka läste vi boken ”Kan jag med” som barnen tyckte väldigt mycket om.

Pedagog: ”Vad tror ni lilla syster gör när stora syster hänger upp sin jacka?”

Barn: ”Jag med!”

Värdegrund

På varje samling går vi genom de barnen som är närvarande för dagen. Ibland skickar vi runt en sten och det barnet som har stenen i handen får säga sitt namn. Ibland får barnen sätta upp sin bild på tavlan och visa – ”JAG är här!” . På det sättet bekräftar vi barnen – ”Jag syns!

Tema Förvandling 

Vi fortsätter att jobba med tema Förvandling och nu har barnen börjat måla med tre färger. Vilken färg får man när man blandar tre olika färger? Hur förvandlas de?

Utelek

Barn lär sig mycket ute på förskolegården – de klättrar och balanserar, räknar, skapar med sand. Grovmotoriken tränas och samtidigt utvecklar barnen sin fantasi, kreativitet och tankeförmåga.

TREVLIG HELG!!! 🙂 🙂 🙂 

Sjöhästen – v.39

Värdegrund

Vi börjar våra samlingar med att skicka runt en sten. Det barnet eller den pedagogen som har stenen får säga sitt namn. Barnen är väldigt aktiva och vissa  har även lust att berätta vad kompisarna heter.

Vi läser böcker som Max böckerna och Stina Wirséns “Vem böcker” som bekantar barnen med de olika känslorna. När barnen kan känna igen sina egna känslor då blir det lättare för dem att förstå hur kompisarna mår.

Matematik

På Sjöhästen jobbar vi med matematik på många olika sätt. Här jobbar vi med böckerna ”Var är Babbas saker?” och ”Knacka på”. Barnen räknar, övar på lägesord och färger, jämför stort och litet.

Sången om trollen som bor på berget är bland barnens favoritsånger. Den ger också många förutsättningar till att jobba med matematik.

Hur många är trollen? 

Vad har de för färger på huvudet?

Är de lika stora?

Vi leker ofta Kims lek på samlingarna.

Vilket djur är borta nu? 

Tema Förvandling

Vi fortsätter att jobba med tema förvandling. Barnen har börjat måla med två färger som de valt själva. Nu ser man verkligen förvandlingen – när två färger blandas in i varandra de får man en helt annan färg. Spännande!

Kultur/Värdegrund

Under veckan spelade pedagogerna på Näckrosen teater för hela förskolan. Föreställningen som barnen tittade på var ”Vem är arg” efter Stina Wirsens bok. Vi använder oss av drama för att ge barnen förståelse om de olika känslorna. Det är viktigt att vara en bra kompis och att ta hand om varandra!

TREVLIG HELG!!! 🙂 🙂 🙂 

 

Sjöhästen v.37

Kommunikation/Språk/Matematik

Sagan/sången om Bockarna Bruse är bland barnens favoriter. Vi sjunger tillsammans om de tre bockarna – ”lilla”, ”mellan” och ”stora” och även illustrerar allt med rekvisita. Språket går ihop med matematiken också i ”Fem små apor”. Barn och pedagoger sjunger och räknar hur många apor som är kvar i sängen. Samtidigt bekantar vi barnen med siffrorna som motsvarar antalet apor.

När vi har suttit tillräckligt länge på mattan är det dags att röra på oss litegrann:

”Lunka på, lunka på, vi ha långan väg att gå… 

Hopp mor Annika, hopp mor Annika,

hopp min lilla Annika….”

Tecken som stöd

Vi använder tecken som stöd ofta i vardagen på förskolan – på samlingarna, vid matbordet, i den dagliga kommunikationen med barnen, vid lässtunderna. Här läser vi och samtidigt tecknar bockens innehåll.

Värdegrund 

Vi läser Stina Wirsèns ”Vem – böcker” som bekantar barnen med de olika känslorna – ledsen, arg, glad, sur. Barnen lär sig att sätta ord på sina känslor som leder till att det blir lättare att känna igen känslor hos de andra. Vi pratar mycket om hur man är en bra kompis!

Hälsovecka/Rörelse

Denna vecka var det hälsovecka på Igelboda skola och förskola. Som vanligt var vi mycket ute på gården i den friska luften. Vid några tillfällen hade vi rörelse och dans. Barnen var väldigt aktiva och värmde upp sig ordentligt!

 

Tema ”Förvandling”

Vi fortsätter att jobba med färger – barnen väljer en färg som de målar med. Vid nästa tillfälle får de välja en till färg och måla med båda färgerna. Vårt syfte är att barnen ska se förvandlingen – vad blir det när man blandar två olika färger?

Utevistelse/Grovmotorik

I den fria leken ute på gården tränar barnen sin grovmotorik. Här går de olika balansgångar, gräver i sanden, klättrar på båten. Kul!

”Kompis” tecknet som används ofta på förskolan:

TREVLIG HELG!!! 🙂 🙂 🙂 

Sjöhästen v.35

Hej och välkomna till en ny termin på Sjöhästen! 

 

Kommunikation/Språk/Värdegrund

Under de första tre veckorna efter sommarledigheten har många barn skolats in på Sjöhästen.  På våra samlingar sjunger vi ofta ”Namn songen” för att barnen ska kunna bekanta sig med varandra. Det blir mycket sång, ramsor, musik och rörelse på samlingen.

Naturvetenskap/Vattenlek

Vattenlek är alltid rolig för barnen! Genom att leka med vatten experimenterar barnen på många olika sätt – de häller, öser, mäter. Och vad händer när man blandar vatten med diskmedel? Bubblor självklart! 🙂 🙂 🙂

 

Frilek/Motorik

Nu finns det ett stort intresse för byggande på avdelningen, det byggs på många olika sätt och med olika material.

Barnen tränar på att ta av/på kläderna på dockorna på avdelningen.

I den fria leken utvecklar barnen sin motorik och sin förmåga att tänka och analysera.

TREVLIG HELG 🙂 🙂 🙂