Sjöhästen v.7

Vänskapsvecka/Värdegrund 

Denna vecka är det ”vänskapsveckan” på Igelboda skola och förskola. Vi har pratat mycket med barnen om vad det betyder att vara en bra kompis, om att man ska hjälpas åt, samarbeta, respektera de andra. Vi har också pratat om att alla människor är olika men lika värda. Vi har även sjungit olika sånger som handlar om det:

”Det finns en av varje sort, en är lång och en är kort,

en är stark och en är svag, men ingen är precis som JAG!”

och

”Man kan höra vad någon ser

man kan känna vad någon hör

man kan räcka sin vän en hand

och komma närmare varann.”

Språk/Boksamtal 

Böckerna som vi läste denna vecka handlade också om vänskap.

Pedagog: ”Hur är man en bra kompis?”

Barn: ”Inte slåss!”, ”Hjälpa!”, ”Krama!”

Experiment

Ett barn på Sjöhästen var väldigt nyfiken om varför det inte gick att rita med vitt penna på vitt papper:

”Det går inte!” sa barnet flera gånger.

Då fick barnet rita på svart papper istället: ”Det går!” 🙂 

Helhet/Allsidighet/Språk/Värdegrund

Vi fortsätter att använda konkreta bilder för att berätta om dagen på förskolan. Barnen blir mer och mer delaktiga i att berätta vad vi har gjort och vad vi har kvar att göra.

Vi tränar olika tecken med tecken som stöd. Denna vecka har vi övat på ”god morgon”.

På samlingarna har vi pratat om olika känslor. Genom sången om trollen och sagan om bockarna Bruse har vi presenterat känslan ”rädd”.

Hur ser man ut när man är rädd?

Språk/Värdegrund

Med materialet START bekantar vi barnen med olika känslor. Denna vecka har vi jobbat med känslan ”glad”. Barnen har fått titta i en spegel och se hur de ser ut när de är glada.

Några av barnens kommentarer:

”Jag är glad!”

”Jag skrattar!”

Rörelse

I tisdags dansade vi och sjöng tillsammans igen. Vad skönt och roligt det är att röra på kroppen! 🙂

Lek/Motorik

Vid våra besök på Näckrosen har barnen fått göra fina pärlplattor och smycken. Det är ett bra sett att träna finmotoriken och samtidigt är det spännande att få prova nya saker.

TREVLIG HELG! 🙂 🙂 🙂

Sjöhästen v.5

Kommunikation/Språk/Inflytande

Våra samlingar ger många möjligheter för lärande i språk, matematik, naturvetenskap, socialt samspel, normer och värden. Vi pratar om vilken dag det är idag och även tecknar den med tecken som stöd. Med hjälp av konkreta bilder som vi sätter upp på tavlan får barnen själva berätta hur dagen på förskolan ser ut, vad vi har gjort och vad vi har kvar att göra. Vi sjunger mycket och illustrerar sångerna med tecken och rörelse, berättar sagor med rekvisita ock leker olika lekar. Kims leken ger barnen möjlighet att träna sitt minne, språk och färger och samtidigt är den mycket rolig för barnen.

Barnen har möjlighet att själva komma fram med förslag på hur samlingen ska se ut. På så sätt är de delaktiga och har inflytande i gruppen.

Nästan varje dag leker vi barnens favoritlek ”Björnen sover” som ger mycket skratt och glädje.

Boksamtal/Språk/Värdegrund

Vi fortsätter att läsa för barnen och att samtala med dem om böckernas innehåll.

Pedagog: ”Vad tror ni boken handlar om?”

Barn: ”Om gumman!Hon är arg!”

”Katten! Mjau!”

”Om Max, Lisa! Stop! Inte slåss! Prata med munen!”

Pedagog: ”Vad gör Max på första bilden?”

Barn: ”Leker med bilen!”

Pedagog: ”Vad har bilen för färg?”

Barn: ”Röd som soffan!”

Vi stimulerar ständigt barnens intresse för språk och böcker.

Lek och fantasi

Barn lär sig otroligt mycket genom lek. Leken ger en bra grund för utveckling av motorik, fantasi och socialt samspel.

Rörelse

Vad roligt det är att dansa och sjunga till de favoritsångerna. Det gör vi varje tisdag då vi har rörelse!

Skapande/Matematik

Barnen fick måla med de tre grundfärgerna – gul, blå och röd. Genom att blanda de i olika kombinationer fick barnen fram många olika färger som brun, orange, lila och även svart.

Naturvetenskap/Matematik/Värdegrund

I skogen fick barnen uppdraget att bilda grupper med rätt antal personer som motsvarar siffra som en pedagog visade. Om pedagogen visade siffran sex så skulle barnen göra en grupp där sex kamrater höll varandra i handen.

Sedan blev det naturligtvis fri lek i skogen.

Projekt/ Tema Vatten 

Förra veckan satte barnen en låda med vatten i frysen. I måndags tittade vi tillsammans vad som hade hänt med vattnet.

Pedagog: ”Vad har vi i lådan? Är det fortfarande vatten?”

Barn: ”Nej! Det är glass!” 

”Kallt! Brrr!”

Vi ställde en leksak (plasthäst) på isen och tittade dagen efter om hästen var kvar där.

Pedagog: ”Vad har hänt?”

Barn: ”Vatten! Hästen badar!”

Vi fortsätter att jobba med vatten på många olika sätt.

Under veckan har barnen lyssnat på hur vatten låter. Vi har pratat om att vatten kan låta på många olika sätt och gjort lite experiment.  

Hur låter vatten:

*som rinner från kranen

*som spolas i toaletten

*som hällas i en mugg

*när det regnar

*när havets vågor slår emot stranden

Pedagog: ”Låter det likadant när man spolar i toaletten som när man häller vatten i en mugg?”

Barn: ”Neej! Det är högre!”

TREVLIG HELG!!! 🙂 🙂 🙂 

 

Sjöhästen v.3

  1. Närmiljö/Naturvetenskap/Matematik

I måndags gick vi till skogen i närområdet. Där fick barnen uppdraget att plocka 10 saker och sortera dem i 3 högar. Barnen klarade skogsuppgiften fint med lite hjälp från pedagogerna. Detta uppdrag tränade barnens naturkunskap, matematiska kunskaper och problemlösnings förmåga.

 

 

Språk/Helhet/Allsidighet

På samlingarna går vi alltid genom vilka barn som är närvarande och vilka som är lediga/sjuka. Det gör vi på olika sätt – ibland sätter barnen upp sina bilder på whiteborden för att visa ”JAG är här idag!”. Ibland har vi Babblarna på besök vid samlingen och då får barnen presentera sig för dem. Vi sjunger också namnsången och på detta sätt går vi än en gång genom alla barn och pedagoger som är närvarande den dagen.

Med konkreta bilder som vi sätter upp på whiteboarden berättar barn tillsammans med pedagoger hur dagen på Sjöhästen ser ut.

Vi sjunger mycket, berättar sagor med rekvisita, använder oss av rim och ramsor och har rörelse vid samlingarna.

 

Värdegrund/Matematik/Språk

Vi har börjat jobba med ”Sagan om vanten” som vi berättar med rekvisita. Denna saga ger barnen möjlighet för lärande inom språk (vi återberättar tillsammans) och matematik (barnen räknar djuren som kommer in i vanten). Vi pratar också om att man ska vara en bra kompis och ska ta hänsyn till de andra – alla djur får komma in i varma vanten även om det blir för trångt till slut och vanten spricker. Ingen lämnas ute i kalla skogen.

 

Språk/TAKK

På Sjöhästen har vi börjat jobba mycket med TAKK /tecken som stöd/. TAKK ger möjlighet till alla barn att göra sig förstådda även om de inte har språket än. Vi övar på veckodagarna och andra ord som – ”samling”, ”idag”, ”bra”, ”kompisar”.

Delaktighet och inflytande/Matematik

Barnen är delaktiga och har inflytande genom att hjälpa till med dukning och avdukning där de också övar på olika matematiska begrepp, prepositioner  som ”på”, ”bredvid”, ”framför”, antal  etc. Vid matbordet tränar barnen på att breda smörgåsar, att hälla mjölk/vatten, att äta med kniv och gaffel. ”Jag kan själv” och ”Jag vill prova själv” stärker barnens självförtroende.

Ibland blir det kö när vi skrapar tallrikarna efter lunchen. Det är ett bra tillfälle då barnen tränar på att vänta på sin tur.

Boksamtal

Vi har lässtund i små grupper. Böckerna som vi läser för barnen är ”Sagan om den lilla lilla gumman” och ”Max bil”. Vi pratar om böckernas innehåll och ställer olika frågor till barnen.

Pedagog: ”Lisa vill ha Max bil. Hon smäller honom och tar bilen. Får man göra så?”

Barn: ”Nej nej! Förlåt Max!”

 

Rörelse

Varje tisdag eftermiddag har barnen på Sjöhästen rörelsestund med mycket musik och dans.

 

Normer och värden

Vad betyder det att vara en bra kompis?

Barnen hjälper varandra med olika saker bland annat med att ta av sig vantarna. 🙂

 

 

TREVLIG HELG! 🙂 🙂 🙂

Sjöhästen v.50

Promenad i närområdet/Hälsa

I måndags gick vi på en lång promenad i närområdet. Det var så skönt att börja veckan med lite rörelse. Barnen blev så glada när de fick stanna en stund och titta på tåget som åkte förbi. Tåg är alltid spännande!

Barn: ”Jag har åkt tåg förut!” 

Språk/Rörelse

Barnen träffar Babblarna varje dag och får roliga och spännande uppdrag av dem. Under veckan har vi lyssnat på ”Babbas julsaga”, sjungit olika sånger med hjälp av Babblarna  och haft juldisco.

Språk/Matematik

Barnen sjunger och räknar mycket. Genom att välja sång själva blir barnen delaktiga på    våra samlingar.

Under veckan lyssnade barnen på sagan ”Vems byxor?”. I sagan pratas det mycket om matematiska begrepp som ”kort” och ”långt, ”litet” och ”stort”.

 

Grovmotorik/Rörelse

Barnen rör på sig mycket även inne. Det är roligt att dansa till fina barnlåtar och att rulla boll med kompisarna.

 

Innelek/Samspel/Experiment

Det sociala samspelet stimuleras och utvecklas jämt i leken. Visst är det roligare när man bygger tillsammans med en kompis?

Två av barnen experimenterade med ljus. Hur ser det ut när man lyser med ficklampor i en låda fylld med skumplast bitar?

Utelek i snön

Barnen har piffat till snön ute på gården med fina målarfärger.

Snön har inte skrämt oss och vi har varit ute lika mycket som varje annan vecka.

 

TREVLIG HELG ! 🙂 🙂 🙂

Sjöhästen v.49

Språk/Kommunikation/Rörelse

På samlingarna har vi börjat med att öppna vår julkalender. Vilka spännande uppdrag barnen får! Vi har juldisco, gör Tomte-yoga, berättar sagor och sjunger olika julsånger tillsammans med Babblarna.

 

Utflykt/Närmiljö/Naturvetenskap och Matematik

På vår måndags utflykt fick barnen uppdraget att hitta två pinnar – en kort och en lång. Det var mycket att jämföra – vilken pinne är kortast och vilken är längst. Sedan blev det självklart mycket frilek i skogen.

 

Delaktighet och inflytande/Socialt samspel

Jag KAN ta på/av mig kläderna själv! Jag även hjälper de andra med på-/avklädning för att jag vill vara en bra kompis! Det är vi alla på avdelningen! 🙂

 

Språk/Boksamtal

Vi fortsätter att jobba med boken ”Sagan om den lilla lilla gumman” och att samtala med barnen kring bokens innehåll.

Pedagog: ”Vad tror ni boken handlar om?”

Barn: ”Om äpplen. Och en katt!” 

Pedagog: ”Varför sprang katten iväg till skogen?”

Barn: ”Katten är ledsen!”

Pedagog: ”Varför är katten ledsen?”

Barn: ”Gumman är arg!” (barnet gör ett argt ansikte).

 

Rollek/Samspel/Motorik

I den fria leken tränar barnen sin motorik samt utvecklar sin kreativitet och fantasi. I rolleken använder barnen sig av sina egna erfarenheter – de sitter på en filt och gör picknick tillsammans, bäddar ner dockorna och sjunger godnatt sånger för dem, leker doktor och patient.

Rörelsesångerna som vi ofta lyssnar på stimulerar barnens språk och motorik. Det är roligt att teckna det vi sjunger om!

 

Julskapande

Det är full fart med pepparkakor och julgranskulor som skapas nu på avdelningen. Julen närmar sig med STORA steg! :)))

 

TREVLIG HELG! 🙂 🙂 🙂 

Sjöhästen v.48

Utflykt/Matematik/Naturvetenskap

I måndags gick hela förskolan till skogen i närområdet. Där fick barnen uppdraget att samla åtta kottar och att lägga dem på en sten. När barnen var klara med uppgiften blev det frilek i skogen.

Språk/Kommunikation

På samlingen fortsätter vi att gå genom barnen som är närvarande och dem som är borta från förskolan den respektive dagen. Nu för tiden sjunger vi mycket julsånger. Vi måste vara väl förberedda inför Luciafesten. :)))

Språk/Boksamtal

Vi läser för barnen och diskuterar bokens innehåll tillsammans med dem. Boken som vi jobbar med heter ”Sagan om den lilla lilla gumman”.

Pedagog: ”Vad tror ni boken handlar om?”

Barn: ”Ett hus”

Pedagog: ”Vem tror ni bor i huset?”

Barn: ”Katten” , ”Där är katten! Mjauuu…”

”En ko!” Den äter!”

Rörelse/Dans/Musik

Kroppen mår så bra när man rör på sig – att dansa, hoppa upp och ner, snurra och gunga är så roligt och skönt. Vi sjunger samtidigt och då blir det ännu roligare.

 

Delaktighet och inflytande

Att hjälpa med dukning och att skrapa sin tallrik själv ger barnen självförtroende och stärker deras självkänsla. Det är viktigt att känna sig delaktig i förskolans vardag.

 

Skapande

Pepparkakor på gång! Snart är det Jul! 🙂

 

Innelek/Samspel/Motorik

Leken är otroligt viktig för barnens utveckling. I den fria leken tränar barnen både sin fin- och grovmotorik. Samtidigt stimulerar leken barnens kreativitet och fantasi. Många sociala regler som att säga ”stop”, att vänta på sin tur och att turas om tränas också i den fria leken.

Men först och främst – det är såååå roligt att leka!

 

TREVLIG HELG! 🙂 🙂 🙂 

 

 

 

 

 

Sjöhästen v.46

Språk/Kommunikation

På våra samlingar börjar vi med att gå igenom alla som är närvarande och de som är borta. Vi sjunger ”namn sången” och då får alla som hör sitt namn räcka upp handen. Barnen får också sätta upp sin bild på tavlan får att visa att dem är här/på förskolan. Vi sjunger mycket och ofta illustrerar vi sångerna med tecken och olika rörelser.

Delaktighet och inflytande

Barnen är delaktiga och har inflytande bland annat genom att hjälpa till med dukning. Efter maten skrapar de själva sina tallrikar.

 

Naturvetenskap och teknik / Experiment

I veckan var barnen delaktiga i ett experiment. De blandade olika målarfärger med vatten och sedan stoppade dem in vitkålsblad i muggarna. Efter 24 timmars väntan reflekterade vi tillsammans över resultatet.

Har det hänt något med bladen?

Har de förändrat sig på något sätt?

Har de blivit färgade i olika färger?

Motorik/Samspel

I den fria leken tränar barnen sin motorik genom att rita, måla, bygga, lägga puzzel. Samtidigt utvecklar de sin fantasi och tränar det sociala samspelet.

Språkstimulans / Matematik

 Vi börjar och avslutar ”babblar”-arbetet med musik och rörelse. Det är så spännande att ta på sig babblarkläderna och att dansa till de fina babblarlåtarna.

Barnen fortsätter att leta efter Babbas saker som finns överallt – ”på lampan”, ”byrålådan”, ”brevid bordet”, ”bakom skåpet”…..

Sångsamling / Julsånger

På vår stora sångsamling har vi börjat öva på julsånger. Snart är det Lucia! 🙂

TREVLIG HELG!!! 😉 😉 😉 

Sjöhästen v.43

Språk/Hållbar utveckling/Normer och värden

Våra samlingar är roliga och lärorika. Barnen får träna sitt språk genom att sjunga sånger, lyssna på sagor med rekvisita, jobba med rim och ramsor. Under de sista tillfällena har vi pratat mycket om hur vi sorterar skräp, var någonstans vi slänger avfall av olika slag och varför det är viktigt att kasta skräpet på rätt ställe. Vi har även illustrerat våra ord med bilder så att det ska vara så konkret som möjligt för barnen.

Under veckan har vi uppmärksammat FN dagen genom att prata om våra olikheter. Vi alla är olika men ändå lika värda. Vi har sjungit sånger på olika språk, sjungit om Bamse som är snäll och stark och alltid hjälper dem som är i behov. Vår samling på FN dagen började vi med sången ”Det finns en av varje sort” som lät såhär:

”Det finns en av varje sort

en är lång och en är kort,

en är stark och en är svag

men ingen är precis som jag!”

 

Utflykt/Närmiljö/Naturvetenskap

I måndags gick Sjöhästen på utflykt i närområdet. Vi besökte skolans gård där vi pratade om hösten. Precis som i sången som vi brukar sjunga på våra samlingar, hade löven fallit ner och gjort ett gult täcke på marken. Det var spännande för barnen att få känna på löven och att lägga sig på det fina täcket!

 

Tradition/Vänskapsvecka/Rörelse

Under veckan fick varje barn ta med sig sin favoritnalle. Nallarna var bra omhändertagna av barnen och även fick sova med dem på vilan. Vi hade på besök en stor nalle som vi sjöng och dansade tillsammans med.

Skapande

Barnen skapar fina teckningar genom att använda de tre grundfärgerna – gul, blå och röd. Det är spännande att göra olika färgblandningar och att få fram andra färger som grön, orange och brun. Vilken magi!

Naturvetenskap

Vad roligt det är att titta på vattnet som rinner i stupröret och plaskar ner. Vart kommer allt detta vatten ifrån?

Språkstimulans/ Rörelse

Barnen fortsätter att jobba med Babblarna. Det är spännande att skapa egna historier med hjälp av rekvisita. De finna babblarsångerna stimulerar till dans och rörelse.

Rollek/Samspel

”Idag är jag ballerina! Titta hur jag hoppar och snurrar!”

Genom att gå in i olika roller övar barnen sitt språk och tränar det sociala samspelet.

TREVLIG HELG! 🙂 🙂 🙂 

 

Sjöhästen v.41

Hållbar utveckling

På Sjöhästen har vi börjat prata om var skräpet ska slängas och varför man inte ska kasta skräp på marken. På vår fråga: ”Var nånstans kastar vi skräp?” svarade ett av barnen: ”I papperskorgen!”

På samlingarna har vi börjat sjunga en sång som låter såhär:

”Kasta skräpet på rätt ställe så blir jorden glad.

Är det skräp på marken förstör du hela parken.

Kasta skräpet på rätt ställe så blir jorden glad!”

 

 

Språk/Kommunikation 

På våra samlingar jobbar vi ständigt med språkstimulans – vi sjunger sånger, jobbar med rim och ramsor, leker olika språklekar. Under veckan har vi börjat prata om årstiderna: ”Vilken årstid är det nu? När börjar löven få gul och röd färg?” Barnen har hittat svaret på frågan i en höstvisa som vi har sjungit på samlingen.

 

 

 

Språkstimulans/Matematik/Delaktighet

Barnen fick höra flano sagan om ”Lilla gumman”. Efteråt fick barnen möjlighet att återberätta sagan genom att själva sätta upp sagobilderna på tavlan.

Vi fortsätter att jobba med Babblarna som är ett språkstimmulerande material. Vi jobbar med en bok som heter ”Var är Babbas saker” som stimulerar barnens språkutveckling och lär dem olika matematiska begrepp. Barnen övar på att använda olika prepositioner och att räkna.

 

Delaktighet och inflytande

Att bre sin smörgås och hälla mjölk själv är ett sätt att vara delaktig och att visa ”JAG KAN!”

På det sättet tränar barnen sin självständighet och stärker sin självförtroende.

Rollek/Samspel

Barnen leker olika rollekar på avdelningen. De lagar mat, leker doktor, klär ut sig till prinsessor och cowboyer. I leken tränar de samspel och språk samt de utvecklar sin fantasi.

Naturvetenskap/Motorik/Samspel

Under veckan hade barnen många tillfällen att leka med vatten. I vattenleken dyker upp många olika begrepp som blött och torrt, fullt och tomt, tungt och lätt, litet och stort. Barnen har låtsats att vara målare och har målat förskoleväggarna med vatten som målarfärg.

Det blir mycket samspel mellan barnen – de leker med äldre och yngre kompisar från olika avdelningar, hjälper och tröstar varandra.

Det finns ett oändligt vänskap på förskolan. Vi är alla kompisar!

 

TREVLIG HELG! 🙂 🙂 🙂

 

 

Sjöhästen v.39

Språk/kommunikation/värdegrund 

Vi arbetar intensivt med språk på våra samlingar. Sången som vi startar samlingen med är ”God morgon” sången. Det är viktigt att säga ”god morgon” till sina kompisar och att vinka glatt åt dem. Med namnsången går vi genom alla barn och pedagoger som är närvarande under den respektive dagen. Många barn har lärt sig att räcka upp handen när de hör sitt namn för att bekräfta att de är med. Vi sjunger mycket, jobbar med rim och ramsor, räknar, berättar sagor med rekvisita. Visa ramsor illustrerar vi med rörelser och på det sättet tränar barnen sin motorik:

”Klappa händerna, klappa händerna

Knacka golv, knacka golv

Alla fingrar dansar, alla fingrar dansar

Upp och ner, upp och ner.”


Värdegrund

Självförtroendet stärkas enormt mycket när man kan göra saker helt själv. Att ta på/av sig kläderna och att torka näsan är alltid bra att kunna.

JAG KAN!”

 

Utflykt/Hälsa/Naturvetenskap/Matematik

I måndags gick vi på utflykt i närområdet. I skogen fick barnen uppdraget att hitta en stor och en liten kotte. De hittade massor med kottar – stora och små: ”En, två, tre….”

Men det var inte bara kottar som hittades utan också något som är litet, blått och smakar gott. Vad kan det vara?

”Blåbär! Mums, vad gott!”

Motorik/Samspel

Det är så roligt att gunga, springa, klättra, hänga och att träna kroppen på alla möjliga sätt. Men det blir ännu roligare när kompisarna är med.

En ”Tittut” lek med en bra kompis ger alltid skratt och glädje.

Att hjälpa upp någon som har ramlat är en sak som är självklar 🙂

Naturvetenskap

Vad mycket barnen lär sig när de leker med vatten och grus. Begrepp som tomt och fullt, blött och torrt dyker upp jämt. Och vad händer när man blandar vatten och sand? Smet till kakor och tårtor självklart!

Rollek/Samspel

I rolleken går barnen in i olika roller. De lagar mat, bygger, läser och tar hand om dockorna på avdelningen.

I världen som barnen skapar varje dag finns det mycket fantasi och glädje.

TREVLIG HELG! 🙂 🙂 🙂