Sjöhästen v.50

Promenad i närområdet/Hälsa

I måndags gick vi på en lång promenad i närområdet. Det var så skönt att börja veckan med lite rörelse. Barnen blev så glada när de fick stanna en stund och titta på tåget som åkte förbi. Tåg är alltid spännande!

Barn: ”Jag har åkt tåg förut!” 

Språk/Rörelse

Barnen träffar Babblarna varje dag och får roliga och spännande uppdrag av dem. Under veckan har vi lyssnat på ”Babbas julsaga”, sjungit olika sånger med hjälp av Babblarna  och haft juldisco.

Språk/Matematik

Barnen sjunger och räknar mycket. Genom att välja sång själva blir barnen delaktiga på    våra samlingar.

Under veckan lyssnade barnen på sagan ”Vems byxor?”. I sagan pratas det mycket om matematiska begrepp som ”kort” och ”långt, ”litet” och ”stort”.

 

Grovmotorik/Rörelse

Barnen rör på sig mycket även inne. Det är roligt att dansa till fina barnlåtar och att rulla boll med kompisarna.

 

Innelek/Samspel/Experiment

Det sociala samspelet stimuleras och utvecklas jämt i leken. Visst är det roligare när man bygger tillsammans med en kompis?

Två av barnen experimenterade med ljus. Hur ser det ut när man lyser med ficklampor i en låda fylld med skumplast bitar?

Utelek i snön

Barnen har piffat till snön ute på gården med fina målarfärger.

Snön har inte skrämt oss och vi har varit ute lika mycket som varje annan vecka.

 

TREVLIG HELG ! 🙂 🙂 🙂

Sjöhästen v.49

Språk/Kommunikation/Rörelse

På samlingarna har vi börjat med att öppna vår julkalender. Vilka spännande uppdrag barnen får! Vi har juldisco, gör Tomte-yoga, berättar sagor och sjunger olika julsånger tillsammans med Babblarna.

 

Utflykt/Närmiljö/Naturvetenskap och Matematik

På vår måndags utflykt fick barnen uppdraget att hitta två pinnar – en kort och en lång. Det var mycket att jämföra – vilken pinne är kortast och vilken är längst. Sedan blev det självklart mycket frilek i skogen.

 

Delaktighet och inflytande/Socialt samspel

Jag KAN ta på/av mig kläderna själv! Jag även hjälper de andra med på-/avklädning för att jag vill vara en bra kompis! Det är vi alla på avdelningen! 🙂

 

Språk/Boksamtal

Vi fortsätter att jobba med boken ”Sagan om den lilla lilla gumman” och att samtala med barnen kring bokens innehåll.

Pedagog: ”Vad tror ni boken handlar om?”

Barn: ”Om äpplen. Och en katt!” 

Pedagog: ”Varför sprang katten iväg till skogen?”

Barn: ”Katten är ledsen!”

Pedagog: ”Varför är katten ledsen?”

Barn: ”Gumman är arg!” (barnet gör ett argt ansikte).

 

Rollek/Samspel/Motorik

I den fria leken tränar barnen sin motorik samt utvecklar sin kreativitet och fantasi. I rolleken använder barnen sig av sina egna erfarenheter – de sitter på en filt och gör picknick tillsammans, bäddar ner dockorna och sjunger godnatt sånger för dem, leker doktor och patient.

Rörelsesångerna som vi ofta lyssnar på stimulerar barnens språk och motorik. Det är roligt att teckna det vi sjunger om!

 

Julskapande

Det är full fart med pepparkakor och julgranskulor som skapas nu på avdelningen. Julen närmar sig med STORA steg! :)))

 

TREVLIG HELG! 🙂 🙂 🙂 

Sjöhästen v.48

Utflykt/Matematik/Naturvetenskap

I måndags gick hela förskolan till skogen i närområdet. Där fick barnen uppdraget att samla åtta kottar och att lägga dem på en sten. När barnen var klara med uppgiften blev det frilek i skogen.

Språk/Kommunikation

På samlingen fortsätter vi att gå genom barnen som är närvarande och dem som är borta från förskolan den respektive dagen. Nu för tiden sjunger vi mycket julsånger. Vi måste vara väl förberedda inför Luciafesten. :)))

Språk/Boksamtal

Vi läser för barnen och diskuterar bokens innehåll tillsammans med dem. Boken som vi jobbar med heter ”Sagan om den lilla lilla gumman”.

Pedagog: ”Vad tror ni boken handlar om?”

Barn: ”Ett hus”

Pedagog: ”Vem tror ni bor i huset?”

Barn: ”Katten” , ”Där är katten! Mjauuu…”

”En ko!” Den äter!”

Rörelse/Dans/Musik

Kroppen mår så bra när man rör på sig – att dansa, hoppa upp och ner, snurra och gunga är så roligt och skönt. Vi sjunger samtidigt och då blir det ännu roligare.

 

Delaktighet och inflytande

Att hjälpa med dukning och att skrapa sin tallrik själv ger barnen självförtroende och stärker deras självkänsla. Det är viktigt att känna sig delaktig i förskolans vardag.

 

Skapande

Pepparkakor på gång! Snart är det Jul! 🙂

 

Innelek/Samspel/Motorik

Leken är otroligt viktig för barnens utveckling. I den fria leken tränar barnen både sin fin- och grovmotorik. Samtidigt stimulerar leken barnens kreativitet och fantasi. Många sociala regler som att säga ”stop”, att vänta på sin tur och att turas om tränas också i den fria leken.

Men först och främst – det är såååå roligt att leka!

 

TREVLIG HELG! 🙂 🙂 🙂 

 

 

 

 

 

Sjöhästen v.46

Språk/Kommunikation

På våra samlingar börjar vi med att gå igenom alla som är närvarande och de som är borta. Vi sjunger ”namn sången” och då får alla som hör sitt namn räcka upp handen. Barnen får också sätta upp sin bild på tavlan får att visa att dem är här/på förskolan. Vi sjunger mycket och ofta illustrerar vi sångerna med tecken och olika rörelser.

Delaktighet och inflytande

Barnen är delaktiga och har inflytande bland annat genom att hjälpa till med dukning. Efter maten skrapar de själva sina tallrikar.

 

Naturvetenskap och teknik / Experiment

I veckan var barnen delaktiga i ett experiment. De blandade olika målarfärger med vatten och sedan stoppade dem in vitkålsblad i muggarna. Efter 24 timmars väntan reflekterade vi tillsammans över resultatet.

Har det hänt något med bladen?

Har de förändrat sig på något sätt?

Har de blivit färgade i olika färger?

Motorik/Samspel

I den fria leken tränar barnen sin motorik genom att rita, måla, bygga, lägga puzzel. Samtidigt utvecklar de sin fantasi och tränar det sociala samspelet.

Språkstimulans / Matematik

 Vi börjar och avslutar ”babblar”-arbetet med musik och rörelse. Det är så spännande att ta på sig babblarkläderna och att dansa till de fina babblarlåtarna.

Barnen fortsätter att leta efter Babbas saker som finns överallt – ”på lampan”, ”byrålådan”, ”brevid bordet”, ”bakom skåpet”…..

Sångsamling / Julsånger

På vår stora sångsamling har vi börjat öva på julsånger. Snart är det Lucia! 🙂

TREVLIG HELG!!! 😉 😉 😉 

Sjöhästen v.43

Språk/Hållbar utveckling/Normer och värden

Våra samlingar är roliga och lärorika. Barnen får träna sitt språk genom att sjunga sånger, lyssna på sagor med rekvisita, jobba med rim och ramsor. Under de sista tillfällena har vi pratat mycket om hur vi sorterar skräp, var någonstans vi slänger avfall av olika slag och varför det är viktigt att kasta skräpet på rätt ställe. Vi har även illustrerat våra ord med bilder så att det ska vara så konkret som möjligt för barnen.

Under veckan har vi uppmärksammat FN dagen genom att prata om våra olikheter. Vi alla är olika men ändå lika värda. Vi har sjungit sånger på olika språk, sjungit om Bamse som är snäll och stark och alltid hjälper dem som är i behov. Vår samling på FN dagen började vi med sången ”Det finns en av varje sort” som lät såhär:

”Det finns en av varje sort

en är lång och en är kort,

en är stark och en är svag

men ingen är precis som jag!”

 

Utflykt/Närmiljö/Naturvetenskap

I måndags gick Sjöhästen på utflykt i närområdet. Vi besökte skolans gård där vi pratade om hösten. Precis som i sången som vi brukar sjunga på våra samlingar, hade löven fallit ner och gjort ett gult täcke på marken. Det var spännande för barnen att få känna på löven och att lägga sig på det fina täcket!

 

Tradition/Vänskapsvecka/Rörelse

Under veckan fick varje barn ta med sig sin favoritnalle. Nallarna var bra omhändertagna av barnen och även fick sova med dem på vilan. Vi hade på besök en stor nalle som vi sjöng och dansade tillsammans med.

Skapande

Barnen skapar fina teckningar genom att använda de tre grundfärgerna – gul, blå och röd. Det är spännande att göra olika färgblandningar och att få fram andra färger som grön, orange och brun. Vilken magi!

Naturvetenskap

Vad roligt det är att titta på vattnet som rinner i stupröret och plaskar ner. Vart kommer allt detta vatten ifrån?

Språkstimulans/ Rörelse

Barnen fortsätter att jobba med Babblarna. Det är spännande att skapa egna historier med hjälp av rekvisita. De finna babblarsångerna stimulerar till dans och rörelse.

Rollek/Samspel

”Idag är jag ballerina! Titta hur jag hoppar och snurrar!”

Genom att gå in i olika roller övar barnen sitt språk och tränar det sociala samspelet.

TREVLIG HELG! 🙂 🙂 🙂 

 

Sjöhästen v.41

Hållbar utveckling

På Sjöhästen har vi börjat prata om var skräpet ska slängas och varför man inte ska kasta skräp på marken. På vår fråga: ”Var nånstans kastar vi skräp?” svarade ett av barnen: ”I papperskorgen!”

På samlingarna har vi börjat sjunga en sång som låter såhär:

”Kasta skräpet på rätt ställe så blir jorden glad.

Är det skräp på marken förstör du hela parken.

Kasta skräpet på rätt ställe så blir jorden glad!”

 

 

Språk/Kommunikation 

På våra samlingar jobbar vi ständigt med språkstimulans – vi sjunger sånger, jobbar med rim och ramsor, leker olika språklekar. Under veckan har vi börjat prata om årstiderna: ”Vilken årstid är det nu? När börjar löven få gul och röd färg?” Barnen har hittat svaret på frågan i en höstvisa som vi har sjungit på samlingen.

 

 

 

Språkstimulans/Matematik/Delaktighet

Barnen fick höra flano sagan om ”Lilla gumman”. Efteråt fick barnen möjlighet att återberätta sagan genom att själva sätta upp sagobilderna på tavlan.

Vi fortsätter att jobba med Babblarna som är ett språkstimmulerande material. Vi jobbar med en bok som heter ”Var är Babbas saker” som stimulerar barnens språkutveckling och lär dem olika matematiska begrepp. Barnen övar på att använda olika prepositioner och att räkna.

 

Delaktighet och inflytande

Att bre sin smörgås och hälla mjölk själv är ett sätt att vara delaktig och att visa ”JAG KAN!”

På det sättet tränar barnen sin självständighet och stärker sin självförtroende.

Rollek/Samspel

Barnen leker olika rollekar på avdelningen. De lagar mat, leker doktor, klär ut sig till prinsessor och cowboyer. I leken tränar de samspel och språk samt de utvecklar sin fantasi.

Naturvetenskap/Motorik/Samspel

Under veckan hade barnen många tillfällen att leka med vatten. I vattenleken dyker upp många olika begrepp som blött och torrt, fullt och tomt, tungt och lätt, litet och stort. Barnen har låtsats att vara målare och har målat förskoleväggarna med vatten som målarfärg.

Det blir mycket samspel mellan barnen – de leker med äldre och yngre kompisar från olika avdelningar, hjälper och tröstar varandra.

Det finns ett oändligt vänskap på förskolan. Vi är alla kompisar!

 

TREVLIG HELG! 🙂 🙂 🙂

 

 

Sjöhästen v.39

Språk/kommunikation/värdegrund 

Vi arbetar intensivt med språk på våra samlingar. Sången som vi startar samlingen med är ”God morgon” sången. Det är viktigt att säga ”god morgon” till sina kompisar och att vinka glatt åt dem. Med namnsången går vi genom alla barn och pedagoger som är närvarande under den respektive dagen. Många barn har lärt sig att räcka upp handen när de hör sitt namn för att bekräfta att de är med. Vi sjunger mycket, jobbar med rim och ramsor, räknar, berättar sagor med rekvisita. Visa ramsor illustrerar vi med rörelser och på det sättet tränar barnen sin motorik:

”Klappa händerna, klappa händerna

Knacka golv, knacka golv

Alla fingrar dansar, alla fingrar dansar

Upp och ner, upp och ner.”


Värdegrund

Självförtroendet stärkas enormt mycket när man kan göra saker helt själv. Att ta på/av sig kläderna och att torka näsan är alltid bra att kunna.

JAG KAN!”

 

Utflykt/Hälsa/Naturvetenskap/Matematik

I måndags gick vi på utflykt i närområdet. I skogen fick barnen uppdraget att hitta en stor och en liten kotte. De hittade massor med kottar – stora och små: ”En, två, tre….”

Men det var inte bara kottar som hittades utan också något som är litet, blått och smakar gott. Vad kan det vara?

”Blåbär! Mums, vad gott!”

Motorik/Samspel

Det är så roligt att gunga, springa, klättra, hänga och att träna kroppen på alla möjliga sätt. Men det blir ännu roligare när kompisarna är med.

En ”Tittut” lek med en bra kompis ger alltid skratt och glädje.

Att hjälpa upp någon som har ramlat är en sak som är självklar 🙂

Naturvetenskap

Vad mycket barnen lär sig när de leker med vatten och grus. Begrepp som tomt och fullt, blött och torrt dyker upp jämt. Och vad händer när man blandar vatten och sand? Smet till kakor och tårtor självklart!

Rollek/Samspel

I rolleken går barnen in i olika roller. De lagar mat, bygger, läser och tar hand om dockorna på avdelningen.

I världen som barnen skapar varje dag finns det mycket fantasi och glädje.

TREVLIG HELG! 🙂 🙂 🙂 

 

 

 

 

 

 

Sjöhästen v.37

Kommunikation/Språk/Matematik/Värdegrund

Vi sjunger och pratar mycket på våra samlingar. Genom att sjunga olika barnvisor som ”Fem små apor” och ”Fem fina fåglar” tränar barnen både språk och matematik. Vi fortsätter att arbeta med tema kroppen, med olika känslor och ansiktsuttryck.

Babblarna/Språk/Matematik

Under veckan har vi börjat arbeta med Babblarna – en tema som barnen verkligen älskar. Vi läste boken ”Var är Babbas saker” och pratade om olika prepositioner som ”på”, ”under”, ”bredvid”, ”i”.

Musik/taktkänsla/språk

I den fria leken visar barnen intresse för musik och sång. Tillsammans spelar vi olika instrument, klappar i en viss takt och sjunger. Ibland skapas det egna sånger och takter.

Naturvetenskap

Vad händer när man häller diskmedel i en vattenpöl och rör om med en borste? Vattnet förvandlas till en bubblig å! Kan det vara roligare?!

Hälsa/Rörelse/Samspel

I den fria leken ute på gården tränas det både grovmotorik och samspel. Barnen springer, cyklar, hoppar, spelar fotboll. I leken kommunicerar de med varandra och skapar olika relationer.

Värdegrund/Motorik

Barnen fortsätter att träna på att ta på sig skor och kläder själva. De blir så glada när de lyckas!

Normer och värden/Kommunikation/Samspel

Det är viktigt att vara snäll mot de andra, att hjälpa till och trösta en kompis som är ledsen. Vi är alla vänner på förskolan!

 

 

 

Sjöhästen v.35

Språk/värdegrund

På våra samlingar leker vi olika lekar bland annat ”Gubben i lådan”och ”Kims leken”. De utvecklar barnens språk, tänkande och minne. Vi fortsätter att jobba med kropp och känslor. Denna vecka har barnen fått bekanta sig med ansiktsuttrycken ”glad” och ”sur”.

                             

  Inflytande/delaktighet    

Barnen är delaktiga och har inflytande bland annat genom att duka och bädda tillsammans med personalen. De hjälper även till med frukostvagnen.

Värdegrund/motorik

Barnen tränar på att ta på sig kläder och skor. Vad stolt man blir när man lyckas!

Detta stärker deras självförtroende och självkänsla – ”Jag kan!”

Rollekar/samspel/kommunikation

I sina lekar utvecklar barnen sin fantasi och sin kommunikationsförmåga. Det sker många rollekar på avdelningen där man får vara bland annat doktor, patient och kock.


    Naturvetenskap

Det är inte så dåligt när det är dåligt väder. Det kan faktiskt vara väldigt roligt. I sina lekar experimenterar barnen med vattnet på olika sätt. Vad blir det när man blandar vatten med sand? Det kommer fram olika begrepp som blöt, fuktigt, geggigt.

Grovmotorik/hälsa/rörelse

Barnen utvecklar sin grovmotorik genom att springa, klättra, hoppa, cykla, gå balansgång. Vad roligt det är ute på gården!

Språk/samspel/värdegrund

Två av Sjöhästens barn var på besök hos Näckrosen och tittade på föreställningen ”Vem är arg?”

Barn: ”Nallen kastade en kloss på katten. Det får man inte göra!”

 

 

Sjöstjärnan – v.23

Språk

Denna vecka jobbade vi med munmotorik. Vi läste sagan ”Lilla gumman städar” där munnen var ett hus och gumman var tungan. Guman skulle städa sitt hus för hon skulle få främmande. Barnen jobbade med tungan för att ”städa hela huset” och på det sättet övade de munmotorik.

Vi läste ritsagor som är bland barnens favorita sagor.

Matematik, finmotorik

Barnen jobbade med former. Vi pratade om olika former som barnen ritade, färglade, klippte ut och limmade på papper. På detta sätt tränar barnen sin finmotorik samt matematik.

Smörgåsarna i matsalen brukar bli till olika former – här har vi krona, lastbil och båt.

Skapande

Barnen pysslade med olika material som är alltid en favorit sysselsättning. På ljusbordet la de en plastfika som de hade fyllt i med målarfärger och tittade på dennes spegling. Det såg så fint ut!

Naturvetenskap, utelek

Det som är mest aktuellt ute på gården nu är att hitta maskar och insekter som blir till barnens husdjur. Alla småkryp är välkomna hos oss!

Hållbar utveckling, soppsortering 

Barnen hjälpte till och sorterade soppor som ska återvinnas.

”För att naturen ska må bra!”

Stor sångsamling

Vi övar på sommarsångerna med full fart. Snart ses vi på sommarfesten!

TREVLIG HELG! 🙂 🙂 🙂