Sjöhästen v.21

Naturvetenskap/Odling

Dillen som vi planterade för ett par veckor sedan har vuxit mycket tack vare barnen som alltid ser till att den får ordentligt med sol och vatten.

Vi fortsätter att odla – i veckan planterade barnen krasse. Det är spännande att se vad som händer med kryddorna.

Snart får vi smaka! 🙂

Utflykt/Hälsa

I måndags gick hela förskolan på utflykt till skogen i närområdet. Där tränade barnen på sommarsånger och efter det blev det fri lek i naturen.

Delaktighet och inflytande/Matematik

Barnen är delaktiga och har inflytande bland annat genom att hjälpa till med dukning och att skrapa sina tallrikar själva efter maten. Samtidigt tränar de matematiska begrepp som prepositioner och antal.

Språk/Kommunikation

Våra samlingar är spännande och lärorika. Vi sjunger mycket, berättar sagor med rekvisita, använder oss av rim och ramsor, räknar, rör på oss.

*Fem fina fåglar satt på en gren, 

en flög iväg och då var det bara fyra fåglar kvar…..*

Värdegrund

Genom START materialet bekantar vi barnen med de olika känslorna. Denna vecka har vi jobbat med känslan glad. 

*Hur ser man ut när man är glad?*

Skapande

Barnen har börjat göra kransar till sommaravslutningen. Vad fina de blir!

Språk/Boksamtal

På eftermiddagarna läser vi böcker och pratar med barnen om böckernas innehåll. Ibland, när barnen känner till bokens innehåll vill de gärna återberätta själva.

Naturvetenskap

Vad spännande det var när barnen hittade en stor myra på avdelningen! De även kröp efter myran. Roligt! 🙂

Utelek/Motorik

Ute på förskolegården finns det möjlighet för barnen att träna både sin fin- och grovmotorik.

Hur gör man så att spolen inte välter utan att den rullar rakt fram?”

Sjöhästen v.18

Naturvetenskap/Odling 

Barnen på Sjöhästen har börjat plantera. Denna vecka har de planterat dillfrön. Barnen är så nyfikna på vad det kommer att hända med fröna, de vattnar dem och tittar regelbundet om de har växt.

Språk/Musik/Taktkänsla/Kroppsuppfattning

På en aktivitet fick barnen leka med instrument och musik. Genom det så övade de upp sin taktkänsla, språk, kroppsuppfattning och motorik.

Stationer på gården/Utelek/Naturvetenskap

De olika stationerna som vi har på gården på förmiddagarna erbjuder olika aktiviteter som vattenlek, skapande, rörelse.

Vattenlek är rolig och samtidigt utforskar barnen vattnet genom att leka med det. Vad händer när man lägger diskmedel i vattnet? Bubblor självklart! Och vad händer när man snabbt vispar vattnet? Meeer bubblor! 🙂 🙂 🙂

Delaktighet och inflytande/Värdegrund

Jag kan klä av mig själv! Jag kan skrapa min tallrik själv!

Att kunna göra saker själva stärker barnens självförtroende och bidrar till en bra fungerande dag på avdelningen.

Hälsa

Det är alltid gott med frukt och det är ännu godare när man äter den ute på gården!

Vad skönt det är att lägga sig på sin madrass och vila ute i den friska luften!

Frilek/Språk/Motorik

Genom att bygga med olika material tränar barnen upp motorik och problemlösning.

Ibland behöver man sitta i lugn och ro med en bok i handen.   Här sitter vi och utförskar böckernas innehåll. 🙂

TREVLIG HELG! 🙂 🙂 🙂

 

Sjöhästen v.16

 Inflytande och delaktighet

Genom att ge barnen ansvaret att hjälpa till med dukning vill vi utveckla en uppfattning hos dem att de är en viktig del av gruppen.

”JAG ger mitt bidrag till en välfungerande vardag på förskolan! JAG är viktig!”

Språk/Kommunikation/Matematik

”Fem segelbåtar seglar på en sjö, 

en kunde inte styra så var de bara fyra.

Fyra segelbåtar seglar….. 

På samlingarna använder vi oss av sånger och ramsor som kombinerar språk med matematik och rörelse. Kan det vara roligare? 🙂

Den favoritsången ”Björnen sover” är en viktig del av varje samling.

Musik/Rörelse

Det är tisdag igen och vad roligt – det är dans och glädje! Vad barnen älskar att röra på sig!

Utelek/Motorik/Hälsa 

Solen är här och det är så många fina och roliga aktiviteter på förskolegården. Barnen gungar, cyklar, spelar bandy och fotboll, målar och dansar.

Vattenlek/Naturvetenskap 

Varför flyter de plasta båtarna och varför sjunker de tunga bollarna ner i vattnet?

Man kan lära sig mycket genom att leka med vatten. Och samtidigt är det sååå roligt! 🙂

Sociala regler/Samspel

Det är viktigt att vänta på sin tur.

”Nu styr jag båten, sen är det din tur!”

Trevlig helg!!! 🙂 🙂 🙂

 

 

Sjöhästen v.12

Värdegrund/Rocka sockorna

Den 21 mars uppmärksammade vi Downs syndrom dagen och Rocka sockorna dagen.  Att ta på sig olika strumpor är ett sätt att hylla våra olikheter. Alla vi är olika men lika värda!!!

”Det finns en av varje sort

en är lång och en är kort,

en är stark och en är svag 

men ingen är precis som jag!”

 

Delaktighet och inflytande/Matematik

Barnen på Sjöhästen är delaktiga och har inflytande på många olika sätt. Att hjälpa till med dukning stärker barnens självförtroende – jag TAR del i dagens rutiner. Samtidigt tränar barnen olika matematiska begrepp som antal, prepositioner osv.

Värdegrund

Vi ser hur glada och stolta barnen är när de kan klä på/av sig själva. Det är så skönt att veta att ”JAG KAN!”

 

Programmering med Babblarna

Babblarna ger tydliga instruktioner som barnen följer: ”Hoppa!”, ”Snurra!”, ”Gå fram!” etc.

Sång och rörelse

Det är tisdag igen och vi har dans och rörelse! Roligt som vanligt! 😀

Helhet och allsidighet/Struktur/Hälsa

Dagen på Sjöhästen är bra strukturerad. På förmiddagen sitter vi på mattan och äter frukt. Alla barn vet att man måste vänta på sin tur för att få frukt. Den som vill ha en bit till får räcka upp handen.

Innan vilan klär alla barn på sig och dem som är klara sitter i hallen och väntar på sina kompisar och pedagoger.

Språk/Kommunikation

Vi sjunger och spelar instrument, berättar flano sagor och leker olika lekar. På varje samling uppmärksammar vi de barn som är närvarande och barnen som är borta den dagen.

Socialt samspel

Det finns ett bra socialt samspel  inte bara mellan barnen på Sjöhästen utan mellan alla barn på förskolan. Vi är bra kompisar och leker tillsammans! 🙂

Teater/Kultur

Under veckan hade vi teaterföreställningen ”Guldlock och de tre björnarna” på besök på förskolan.

Här tittar vi med stort intresse!

TREVLIG HELG! 🙂 🙂 🙂

 

 

 

 

Sjöhästen v.10

Språk/Värdegrund/Matematik

Vi alltid börjar våra samlingar med ”God morgon” sången. Det är viktigt att säga ”hej” och vinka till sina kompisar. En viktig del av samlingen är momentet när barnen får visa sin närvaro. Detta kan hända på flera olika sätt. Ibland sjunger vi alla barns och pedagogers namn, ibland får barnen sätta upp sin bild på tavlan och en annan gång skickar vi runt en sten och den som har stenen  för säga sitt namn. Vi märker hur glada barnen blir när de får höra sitt namn/se sin bild och när de får stenen i handen.

Vi jobbar mycket med sagor med rekvisita. Att använda konkret material är viktigt eftersom små barnen har inte så stor erfarenhet och har ännu inte skapat så stor variation av bilder i huvudet. ”Bockarna Bruse” och ”Sagan om vanten” ger barnen möjligheter till lärande inom flera olika områden – språk (vi berättar tillsammans med barnen), värdegrund (pratar om känslor, om att man ska vara bra kompis och ska ta hand om varandra), matematik (vi räknar, pratar om begrepp som stor och liten, före och efter).

Boksamtal

”Knacka på” boken har blivit en av barnens favoritböcker. Det är spännande att knacka på dörrar med olika färger och att kika vad som finns bakom dem. Ofta har barnen lust att berätta det själva genom att titta på bilderna.

Våra boksamtal och lässtunder skapar ökat intresse för böcker hos barnen på avdelningen. Under den fria leken sitter många barn med böcker, bläddrar och undersöker bilderna och även ”läser” för sina kompisar.

Tecken som stöd

Varje dag övar vi på många olika tecken som barnen börjar känna till och använda i vardagen.

”Kompisar”, ”varsågod och sitt”, ”det snöar” och veckodagarna är bara en liten del av alla tecken som vi använder.

Värdegrund

Vi fortsätter att jobba med materialet START. Under veckan har vi jobbat med känslorna ”glad” och ”ledsen”.

Barnens kommentarer:

”Jag var ledsen när jag ramlade ner från trappan – kommer blod.” 

Delaktighet och inflytande

Att hälla mjölk och att breda smörgås själv är det alltid bra att kunna. 🙂

Värdegrund

Vi på förskolan är bra kompisar som hjälps åt med på/avklädning. De som är ledsna blir tröstade och kramade så att de mår bra igen.

Rörelse

Vad är det för dag idag?….. TISDAG! Nu ska vi dansa!!!!

Utevistelse och hälsa

Vi är ute i det friska vädret så mycket som möjligt. Och självklart sover vi ute på verandan när det inte är fööööör kallt 🙂

Matematik

Att jobba med färger är ett sätt att jobba med matematik. Barnen lägger färgpussel och målar med de tre grundfärgerna – gul, röd och blå.

Frilek

Vad mycket barnen övar på i den fria leken! De bygger, går in i olika roller, löser olika problem och…. balanserar 🙂

……. På Sjöhästen har vi det roligt varje dag 🙂 🙂 🙂 

 

Sjöhästen v.7

Vänskapsvecka/Värdegrund 

Denna vecka är det ”vänskapsveckan” på Igelboda skola och förskola. Vi har pratat mycket med barnen om vad det betyder att vara en bra kompis, om att man ska hjälpas åt, samarbeta, respektera de andra. Vi har också pratat om att alla människor är olika men lika värda. Vi har även sjungit olika sånger som handlar om det:

”Det finns en av varje sort, en är lång och en är kort,

en är stark och en är svag, men ingen är precis som JAG!”

och

”Man kan höra vad någon ser

man kan känna vad någon hör

man kan räcka sin vän en hand

och komma närmare varann.”

Språk/Boksamtal 

Böckerna som vi läste denna vecka handlade också om vänskap.

Pedagog: ”Hur är man en bra kompis?”

Barn: ”Inte slåss!”, ”Hjälpa!”, ”Krama!”

Experiment

Ett barn på Sjöhästen var väldigt nyfiken om varför det inte gick att rita med vitt penna på vitt papper:

”Det går inte!” sa barnet flera gånger.

Då fick barnet rita på svart papper istället: ”Det går!” 🙂 

Helhet/Allsidighet/Språk/Värdegrund

Vi fortsätter att använda konkreta bilder för att berätta om dagen på förskolan. Barnen blir mer och mer delaktiga i att berätta vad vi har gjort och vad vi har kvar att göra.

Vi tränar olika tecken med tecken som stöd. Denna vecka har vi övat på ”god morgon”.

På samlingarna har vi pratat om olika känslor. Genom sången om trollen och sagan om bockarna Bruse har vi presenterat känslan ”rädd”.

Hur ser man ut när man är rädd?

Språk/Värdegrund

Med materialet START bekantar vi barnen med olika känslor. Denna vecka har vi jobbat med känslan ”glad”. Barnen har fått titta i en spegel och se hur de ser ut när de är glada.

Några av barnens kommentarer:

”Jag är glad!”

”Jag skrattar!”

Rörelse

I tisdags dansade vi och sjöng tillsammans igen. Vad skönt och roligt det är att röra på kroppen! 🙂

Lek/Motorik

Vid våra besök på Näckrosen har barnen fått göra fina pärlplattor och smycken. Det är ett bra sett att träna finmotoriken och samtidigt är det spännande att få prova nya saker.

TREVLIG HELG! 🙂 🙂 🙂

Sjöhästen v.5

Kommunikation/Språk/Inflytande

Våra samlingar ger många möjligheter för lärande i språk, matematik, naturvetenskap, socialt samspel, normer och värden. Vi pratar om vilken dag det är idag och även tecknar den med tecken som stöd. Med hjälp av konkreta bilder som vi sätter upp på tavlan får barnen själva berätta hur dagen på förskolan ser ut, vad vi har gjort och vad vi har kvar att göra. Vi sjunger mycket och illustrerar sångerna med tecken och rörelse, berättar sagor med rekvisita ock leker olika lekar. Kims leken ger barnen möjlighet att träna sitt minne, språk och färger och samtidigt är den mycket rolig för barnen.

Barnen har möjlighet att själva komma fram med förslag på hur samlingen ska se ut. På så sätt är de delaktiga och har inflytande i gruppen.

Nästan varje dag leker vi barnens favoritlek ”Björnen sover” som ger mycket skratt och glädje.

Boksamtal/Språk/Värdegrund

Vi fortsätter att läsa för barnen och att samtala med dem om böckernas innehåll.

Pedagog: ”Vad tror ni boken handlar om?”

Barn: ”Om gumman!Hon är arg!”

”Katten! Mjau!”

”Om Max, Lisa! Stop! Inte slåss! Prata med munen!”

Pedagog: ”Vad gör Max på första bilden?”

Barn: ”Leker med bilen!”

Pedagog: ”Vad har bilen för färg?”

Barn: ”Röd som soffan!”

Vi stimulerar ständigt barnens intresse för språk och böcker.

Lek och fantasi

Barn lär sig otroligt mycket genom lek. Leken ger en bra grund för utveckling av motorik, fantasi och socialt samspel.

Rörelse

Vad roligt det är att dansa och sjunga till de favoritsångerna. Det gör vi varje tisdag då vi har rörelse!

Skapande/Matematik

Barnen fick måla med de tre grundfärgerna – gul, blå och röd. Genom att blanda de i olika kombinationer fick barnen fram många olika färger som brun, orange, lila och även svart.

Naturvetenskap/Matematik/Värdegrund

I skogen fick barnen uppdraget att bilda grupper med rätt antal personer som motsvarar siffra som en pedagog visade. Om pedagogen visade siffran sex så skulle barnen göra en grupp där sex kamrater höll varandra i handen.

Sedan blev det naturligtvis fri lek i skogen.

Projekt/ Tema Vatten 

Förra veckan satte barnen en låda med vatten i frysen. I måndags tittade vi tillsammans vad som hade hänt med vattnet.

Pedagog: ”Vad har vi i lådan? Är det fortfarande vatten?”

Barn: ”Nej! Det är glass!” 

”Kallt! Brrr!”

Vi ställde en leksak (plasthäst) på isen och tittade dagen efter om hästen var kvar där.

Pedagog: ”Vad har hänt?”

Barn: ”Vatten! Hästen badar!”

Vi fortsätter att jobba med vatten på många olika sätt.

Under veckan har barnen lyssnat på hur vatten låter. Vi har pratat om att vatten kan låta på många olika sätt och gjort lite experiment.  

Hur låter vatten:

*som rinner från kranen

*som spolas i toaletten

*som hällas i en mugg

*när det regnar

*när havets vågor slår emot stranden

Pedagog: ”Låter det likadant när man spolar i toaletten som när man häller vatten i en mugg?”

Barn: ”Neej! Det är högre!”

TREVLIG HELG!!! 🙂 🙂 🙂 

 

Sjöhästen v.3

  1. Närmiljö/Naturvetenskap/Matematik

I måndags gick vi till skogen i närområdet. Där fick barnen uppdraget att plocka 10 saker och sortera dem i 3 högar. Barnen klarade skogsuppgiften fint med lite hjälp från pedagogerna. Detta uppdrag tränade barnens naturkunskap, matematiska kunskaper och problemlösnings förmåga.

 

 

Språk/Helhet/Allsidighet

På samlingarna går vi alltid genom vilka barn som är närvarande och vilka som är lediga/sjuka. Det gör vi på olika sätt – ibland sätter barnen upp sina bilder på whiteborden för att visa ”JAG är här idag!”. Ibland har vi Babblarna på besök vid samlingen och då får barnen presentera sig för dem. Vi sjunger också namnsången och på detta sätt går vi än en gång genom alla barn och pedagoger som är närvarande den dagen.

Med konkreta bilder som vi sätter upp på whiteboarden berättar barn tillsammans med pedagoger hur dagen på Sjöhästen ser ut.

Vi sjunger mycket, berättar sagor med rekvisita, använder oss av rim och ramsor och har rörelse vid samlingarna.

 

Värdegrund/Matematik/Språk

Vi har börjat jobba med ”Sagan om vanten” som vi berättar med rekvisita. Denna saga ger barnen möjlighet för lärande inom språk (vi återberättar tillsammans) och matematik (barnen räknar djuren som kommer in i vanten). Vi pratar också om att man ska vara en bra kompis och ska ta hänsyn till de andra – alla djur får komma in i varma vanten även om det blir för trångt till slut och vanten spricker. Ingen lämnas ute i kalla skogen.

 

Språk/TAKK

På Sjöhästen har vi börjat jobba mycket med TAKK /tecken som stöd/. TAKK ger möjlighet till alla barn att göra sig förstådda även om de inte har språket än. Vi övar på veckodagarna och andra ord som – ”samling”, ”idag”, ”bra”, ”kompisar”.

Delaktighet och inflytande/Matematik

Barnen är delaktiga och har inflytande genom att hjälpa till med dukning och avdukning där de också övar på olika matematiska begrepp, prepositioner  som ”på”, ”bredvid”, ”framför”, antal  etc. Vid matbordet tränar barnen på att breda smörgåsar, att hälla mjölk/vatten, att äta med kniv och gaffel. ”Jag kan själv” och ”Jag vill prova själv” stärker barnens självförtroende.

Ibland blir det kö när vi skrapar tallrikarna efter lunchen. Det är ett bra tillfälle då barnen tränar på att vänta på sin tur.

Boksamtal

Vi har lässtund i små grupper. Böckerna som vi läser för barnen är ”Sagan om den lilla lilla gumman” och ”Max bil”. Vi pratar om böckernas innehåll och ställer olika frågor till barnen.

Pedagog: ”Lisa vill ha Max bil. Hon smäller honom och tar bilen. Får man göra så?”

Barn: ”Nej nej! Förlåt Max!”

 

Rörelse

Varje tisdag eftermiddag har barnen på Sjöhästen rörelsestund med mycket musik och dans.

 

Normer och värden

Vad betyder det att vara en bra kompis?

Barnen hjälper varandra med olika saker bland annat med att ta av sig vantarna. 🙂

 

 

TREVLIG HELG! 🙂 🙂 🙂

Sjöhästen v.50

Promenad i närområdet/Hälsa

I måndags gick vi på en lång promenad i närområdet. Det var så skönt att börja veckan med lite rörelse. Barnen blev så glada när de fick stanna en stund och titta på tåget som åkte förbi. Tåg är alltid spännande!

Barn: ”Jag har åkt tåg förut!” 

Språk/Rörelse

Barnen träffar Babblarna varje dag och får roliga och spännande uppdrag av dem. Under veckan har vi lyssnat på ”Babbas julsaga”, sjungit olika sånger med hjälp av Babblarna  och haft juldisco.

Språk/Matematik

Barnen sjunger och räknar mycket. Genom att välja sång själva blir barnen delaktiga på    våra samlingar.

Under veckan lyssnade barnen på sagan ”Vems byxor?”. I sagan pratas det mycket om matematiska begrepp som ”kort” och ”långt, ”litet” och ”stort”.

 

Grovmotorik/Rörelse

Barnen rör på sig mycket även inne. Det är roligt att dansa till fina barnlåtar och att rulla boll med kompisarna.

 

Innelek/Samspel/Experiment

Det sociala samspelet stimuleras och utvecklas jämt i leken. Visst är det roligare när man bygger tillsammans med en kompis?

Två av barnen experimenterade med ljus. Hur ser det ut när man lyser med ficklampor i en låda fylld med skumplast bitar?

Utelek i snön

Barnen har piffat till snön ute på gården med fina målarfärger.

Snön har inte skrämt oss och vi har varit ute lika mycket som varje annan vecka.

 

TREVLIG HELG ! 🙂 🙂 🙂

Sjöhästen v.49

Språk/Kommunikation/Rörelse

På samlingarna har vi börjat med att öppna vår julkalender. Vilka spännande uppdrag barnen får! Vi har juldisco, gör Tomte-yoga, berättar sagor och sjunger olika julsånger tillsammans med Babblarna.

 

Utflykt/Närmiljö/Naturvetenskap och Matematik

På vår måndags utflykt fick barnen uppdraget att hitta två pinnar – en kort och en lång. Det var mycket att jämföra – vilken pinne är kortast och vilken är längst. Sedan blev det självklart mycket frilek i skogen.

 

Delaktighet och inflytande/Socialt samspel

Jag KAN ta på/av mig kläderna själv! Jag även hjälper de andra med på-/avklädning för att jag vill vara en bra kompis! Det är vi alla på avdelningen! 🙂

 

Språk/Boksamtal

Vi fortsätter att jobba med boken ”Sagan om den lilla lilla gumman” och att samtala med barnen kring bokens innehåll.

Pedagog: ”Vad tror ni boken handlar om?”

Barn: ”Om äpplen. Och en katt!” 

Pedagog: ”Varför sprang katten iväg till skogen?”

Barn: ”Katten är ledsen!”

Pedagog: ”Varför är katten ledsen?”

Barn: ”Gumman är arg!” (barnet gör ett argt ansikte).

 

Rollek/Samspel/Motorik

I den fria leken tränar barnen sin motorik samt utvecklar sin kreativitet och fantasi. I rolleken använder barnen sig av sina egna erfarenheter – de sitter på en filt och gör picknick tillsammans, bäddar ner dockorna och sjunger godnatt sånger för dem, leker doktor och patient.

Rörelsesångerna som vi ofta lyssnar på stimulerar barnens språk och motorik. Det är roligt att teckna det vi sjunger om!

 

Julskapande

Det är full fart med pepparkakor och julgranskulor som skapas nu på avdelningen. Julen närmar sig med STORA steg! :)))

 

TREVLIG HELG! 🙂 🙂 🙂