Sjöstjärnan v.16

Naturvetenskap

Barnen har planterat harbajs som de hitta i skogen och tagit med till förskolan. Undrar vad haren har ätit?

Naturvetenskap/Teknik

Barnen provar att överföra vattnet från den ena behållaren till den andra med hävert teknik.

Kultur

Sjöstjärnan var till biblioteket och fick titta på teatern Karius och Baktus.

Språk

Denna vecka har vi fokuserat på böcker om Lilla Anna och Långe farbrorn. Barnen får öva på finmotoriken och pennfattningen genom att rita något från sagan efter högläsningen och boksamtalet.

Motorik/Hälsa

Glädjen varje gång i Tippenhallen hos barnen är helt fantastisk.

Lek

Barnen har varit på stora skolgården och testat multiarenan och studsmattan.  I inneleken har flera barn starkt intresse för bilar. De har byggt en parkeringsplats till alla bilarna. På förskolegården bakas det mycket sandkakor.

Trevlig helg!

Sjöstjärnan v.15

Naturvetenskap/Matematik

På våra utflykter till skogen har vi letat vårtecken. Barnen hittade: krokus (”jag trodde det var tulpaner” sa ett barn), knoppar (som de kände att några är taggiga och några är lena), maskros, harbajs, ljungknoppar och blåbärsris, tappade fjädrar etc. Vi räknade hur många år olika tallar är (på ett ungefär). Barnen upptäckte att på måndagen hade alla myror vaknat och de hängde ihop i en klump uppe på myrstacken men på torsdagen var myrorna mer utspridda över hela myrstacken. Barne la försiktigt två pinnar som bildade en bro från myrstacken till berget så att myrorna kunde gå på den. Barnen hittade även spår efter ekorren. Det låg massor med ätna kottar på marken. Barnen fick rita vårtecken.

Grovmotorik/Hälsa

I Tippenhallen fick barnen en hinderbana att utöva grovmotoriken på.

Språk

”Gamla” Sjöstjärnan har gått igenom och övat på hela alfabetet. Vi kommer under denna termin fortsätta att öva på finmotoriken med pennfattningen genom olika aktiviteter som tex att följa prickade linjer, rita innanför linjer, måla o rita. Nästa termin börjar vi om med alfabetet på ett lekfullt sätt igen.

Digitalisering/Kultur/Skapande

Nu när värmen smyger sig fram kan barnen äntligen utföra mer aktiviteter utomhus. Målarstafflierna tas ut och barnen kan skapa utomhus utan att frysa om fingrarna. Lärplattorna tas ut och barnen scannar qr koder tillsammans där olika sånger kommer fram. Barnen fick även möjlighet att utföra en programmerad bana där de följer instruktioner som att hoppa, ta ett steg fram, ett steg till höger osv.

Skolan och Förskolan fick besök av skolledare från Sydkorea som fick se vår fantastiska verksamhet.

Barnråd

Barnråd 180320

Pedagog: Nu har vi Barnråd. Vad är ett Barnråd? Varför har vi Barnråd?

Barn: Därför att barnen ska kunna lyssna på fröknarna

Pedagog: Egentligen är det tvärtom.

Barn: Det borde annars hetat frökenråd. Därför att barnen ska kunna… lära sig… för att vuxna ska kunna lyssna på barnen.

Pedagog: Det är därför vi har Barnråd, för att vi vuxna ska kunna lyssna på barnen. Vi behöver hjälp med vad vi ska lyssna på.

Pedagog: Vad tycker ni är viktigt att vuxna ska lyssna på hos barnen?

Barn: De ska lyssna på när barnen ska säga en sak. Ni kan lyssna på… om några barn vill gå ut kan fröknarna lyssna på det.

Pedagog: Då kan barnen säga vi vill gå ut en stund och då kan vuxna gå ut med dem.

Barn: Vuxna ska lyssna på när barnen vill göra någonting.

 

(Barnens namnlappar ligger på golvet.)

Pedagog: Idag ute så lekte ni jättebra. Men det har varit några dagar när ni leker där man retas. Då använder ni inte de här namnen utan då använder ni andra namn som fegis, tjockis etc…

Pedagog: Ni gillar ert namn… Du tycker om ditt namn… (frågar varje barn en och en), då vill ni bara bli kallade för ert namn och ingenting annat.

Då är det viktigt… alla har vi fått ett namn. Det här är en del av era identiteter. Det är vem man är. Jag heter Christian och kallas för Chrille. Jag kanske har en rund mage men det trivs jag med. Jag vill bli kallad för Chrille och inte för tjockis, då blir jag ledsen.

Om alla leker, vilken känsla har man i kroppen då?

Barnen: Glad!

Pedagogen: Vad händer i kroppen när man känner sig glad? Då stärks identiteten i kroppen när man känner sig glad. Om man blir kallad för något man inte vill…vilken känsla får man i kroppen?

Barnen: Ledsen!

 

Vi gör experimentet med två äpplen.

Pedagog: Kalle (ena äpplet) blir alltid kallad för Kalle. Han får alltid vara med

Pelle (det andra äpplet) som blir kallad för Pelle-plutt, sur-Pelle. Han får inte vara med.

Har ni hört talas om själen? Om man blir kallad för tjockis, fegis, dumskalle då blir det märken i själen, inuti kroppen.

Om Pelle blir kallad för elaka ord, tror ni att han mår bra dagen efter?

Barnen: Nej!

Pedagog: Det fastnar i själen och man är ledsen dagen efter och kanske resten av livet.

Varför jag tar upp det här är för att jag hör att ni glömmer ibland o kallar varandra för taskiga ord. Därför tar jag upp det idag.

Tror ni att Pelle som blivit retad och kallad för tjockis, är han glad då i själen?

Barnen: Nej!

Ni är jätteschyssta kompisar men ni glömmer bara bort det ibland.

Igår hörde jag att några barn retas och de som blev retade kom fram till oss vuxna och berättade det. Idag såg jag att ni lekte alla tillsammans vilket är jättebra.

Barnen får ta sitt namn och en kompis namn som man inte brukar leka med och bestämma tillsammans vad de ska leka. Exempel spela Uno, rita etc.

Ett barn börjar skratta när det bildas ett nytt lek-par.

Pedagogen: Stopp! Varför skrattar du? Kompisarna kan tro att du skrattar åt den när hon/han ska välja ett namn och någon kan bli ledsen. Ni måste tänka på hur och när ni skrattar. Kompisar kan bli ledsna.

Varje barn får säga ett taskigt ord till Pelle.

Fegis,

Tjockis

Hej bajs… etc

Varje barn får säga något snällt till Kalle.

Snäll

Söt gullig, du är fin,

Du är min kompis, älskar dig,

Hej kompis

Hej snällis du får vara med och leka

Hej bästis

Hej Kalle

Hej vill du komma hem till mig och leka

Du få komma till mig och leka

Vi ser ingen skillnad på Kalle och Pelle förutom på deras munnar (ritat ansikten på äpplena). De får stå här så ska vi se lite senare idag om deras insida ser likadana ut efter era ord som ni sagt till Pelle och Kalle.

Ca tre timmar senare delar vi på äpplena och barnen får se hur de ser ut på insidan efter att Kalle bara fått snälla ord och Pelle bara fått taskiga ord.

”Pelle har fått bulor på själen”

 

 

 

 

Barnråd

Barnråd 180130

Pedagogen berättar kort om vad ett samhälle är. Från Stenåldern till idag. Att i ett samhälle behövs det regler för att alla ska kunna samarbeta.

Pedagogen: “Ni har börjat med en lek när ni jagar varandra. Turas ni om att jaga? Finns det regler i er lek?”

Barnen: “Ja, man får inte slåss, inte puttas, inte krocka, inte sparkas, inte fånga för hårt.”

Pedagogen: “Vad händer om någon säger stopp?”

Barnen: “Man ska sluta då.”

Pedagogen: “Gör ni det då?”

Barnen: “Neeej!” “Vi hörde inte”

Pedagogen: “Det här är jätteviktigt. När någon säger stopp så måste man sluta.” Kommer ni ihåg vad samhälle betyder?”

Barnen: “Ja!”

Pedagogen: “Idag finns det alldeles för många människor i vårt samhälle som inte lyssnar när någon säger stopp. Vi måste börja redan i förskolan att lyssna på när någon säger stopp och respektera det.”

Barn: “En gång sa jag att jag hade ont i kroppen och då fångade kompisen mig försiktigt.”

Pedagogen: Vad bra, då lyssnade kompisen på dig.”

“Jag tycker att det är en bra lek som ni leker men man måste ha regler.”

“Vad skulle hända om ni inte hade regler?”

Barnen: “Vi skulle krocka in i varandra.”

Pedagogen: “Vilken känsla skulle man få då?”

Barnen: “Bli ledsen” “Bli arg”

Pedagogen: “Vad handlade det här Barnrådet om idag?”

Barnen: “Regler” “Stopp”

Pedagogen: “Vad skulle man gör om någon sa stopp?”

Barnen: Lyssna!”

Pedagogen: “Och mer?”

Barnen: “Sluta!”

Pedagogen: Exakt! Det är jätteviktigt att sluta när någon säger stopp. Kommer ni ihåg det?”

Barnen: “Ja!”

Barnen: “Det här var kul!” “Jag tycker om när du pratar”

 

Pedagogen: “Vilka regler gäller när vi är inne och leker?”

Barnen: “Tysta och lugna lekar!”

Barnråd 171221

Barnråd 171221

Pedagogen: Vad är Barnråd?

Ingen svarar eller gissar.

Pedagogen: Det är demokrati. (Barnen upprepar ordet). Det betyder att man får vara med och bestämma.

Barnen: “vuxna får vara med och bestämma med barnen”

“Barnen får lyssna på fröknarna och fröknarna lyssnar på barnen”

 

Pedagogen: Vad har ni lärt er på höstterminen?

Barnen:

“lugna lekar”

“vara på Tippenhallen”

“lärt oss matematik och sånt”

“vara bra vänner”

“tysta minuter i matsalen”

“att inte bråka”

“att äta upp all maten”

Pedagogen: Varför ska man äta upp maten?

Barnen:

“man får mycket mer energi”

“orka springa och göra saker”

Pedagogen: Dels att inte slösa på maten, man är klimatsmart.

Barnet: “ det var det jag menade. Att de inte behöver laga mer mat.”

Pedagogen: Vad har ni lärt er mer?

Barnen:

“ att inte puttas och bråka med bilar.”

“att hoppa hopprep för första gången”

“lyssna (på saga) och rita efter”

“skriva och läsa. Vet ni varför jag kan skriva? För att jag ljudar.”

 

Vi upprepar tillsammans med barnen vad de tagit upp att de lärt sig och de får berätta vad de tycker om de olika sakerna. De fick sätta betyg mellan 1-5 där fem är roligt och ett är inte roligt. Var det något barn som tyckte att något vi arbetat med är tråkigt så frågade vi om vi kunde göra det annorlunda så det blir roligt för dem också.

Sjöstjärnan v.36

Hållbar utveckling/Projekt

Barnen har fått fortsätta med materialet ”klimatråttan” och uppdraget skräpsmart. Förra veckan fick barnen rita på övre halvan av sitt papper hur det ser ut nu, plankan och de fast spikade materialen. Denna vecka fick de rita sina hypoteser på undre halvan av sitt papper hur de tror att materialet kommer se ut när vi gräver upp plankan i April. Pedagogen berättade med barnens tankar om vattnets betydelse. Regnvattnet som fyller vattnet i marken som människan och naturen behöver, regnar det inte så får vi inget vatten. Vi tittade på en kortfilm om skräp, exempel att det tar ca 450 år för naturen att bryta ner en petflaska.

Språk(/matematik)

Vi la barnens namnlappar i en tygpåse och tog upp ett namn i taget. De fick räkna antal bokstäver i namnen och gemensamt klappa stavelserna i namnen. Vi gjorde ett stapeldiagram med barnens namn och satte namnen i stapeln efter hur många stavelseklapp de har. Barnen kunde se att stapeln med två klapp blev högst med flest namn. Därefter fick de skriva och rita sitt namn på ett papper och skriva siffran som de har antal klapp i sitt namn.

Matematik

Efter att vi varit på utflykt fick barnen öva på att använda fantasin och se mönster. De fick först titta på en närbild av någonting och gissa vad det kan vara och därefter titta på nästa bild som visar vad det är. Barnen gissade på i första collaget: myrstack i söderläge, grus, fjädrar, guldglas som är gammalt och rivet, spindelnät med guld etc. Andra collaget: en vägg som är gammalt och tappat färg, tak som gjort av trä, ett indianhus, ett träd etc.

Under mellanmålet utropar ett barn: Titta! det blev randigt när jag bredde mackan! På gården har barnen grävt upp maskar som de la på balansdäcken. Barnen blev inspirerade av att maskarna följde däckets mönster.

Motorik

På torsdagsutflykten promenerade vi till Trollparken, där det fick springa och klättra. På förskolegården hopade barnen hopprep. Rekordet på långrepet är 33 hopp. Det korta hopprepet är svårare att lyckas med.

Skapande/gårdenlek

På förskolegården fick barnen lyckan att leka med vatten i veckan. Det blir mycket ösande och vattengropar att leka med. Veckans intresse har varit/är att göra fiskespön. De hämtar en pinne, kotte och ett rep som sätts ihop till ett fiskespö. De leker att de får fisk från vattenpölarna.

Barnråd 170825

Pedagogen som håller i Barnrådet berättar för barngruppen om syftet med att barnen har Barnråd. Hur det går till, varför och att genom rådet kan vi möta upp förbättringsområden på förskolan genom deras delaktighet. Även att det är en förberedelse till skolan då de kommer ha skolråd.

Pedagogen: Varför är det viktigt att vara med och bestämma?

Barnen: ”Annars blir det orättvist om bara ni fröknar får bestämma.”

”Om bara fröknarna får bestämma då vet inte ni vad vi t.ex. vad vi vill äta, å då slänger vi maten och ni blir arga för att vi vill slänga och inte tycker om. Om vi slänger mycket mat då blir det inte bra för miljön.”

Pedagogen: ”Det var ett bra exempel. Om vi har Barnråd så kan ni vara med och bestämma om olika saker på förskolan.”

Pedagogen berättar för barnen att vi tillsammans ska göra en undersökning på skolgården. Vilka platser man känner sig trygg och glad på och vilka platser man känner sig ledsen på. De kommer få använda sig av Glada apelsiner och sura citroner som konkreta material att lägga ut på de olika platserna.

Pedagogen: ”Vilka ställen och platser finns det på förskolegården där ni är och leker?”

Barnen:

Borgen

Stora rutschkanan

Sandlådan

Berget

Skogen

Gungorna

Kojan

Trädgungorna

Lilla gården

Inne-gården

Gräsmattan

Pedagogen fortsätter att berätta att alla fyra pedagoger kommer följa med de olika grupperna när de ska lägga ut glada apelsiner och sura citroner på alla områden som de nämnt. Efter en gemensam utvärdering kan vi tillsammans göra gården bättre efter deras önskan.

 

Sjöstjärnan v.10

Språk

Veckans bokstav är R r. Vi startar med att en pedagog visar på tavlan hur man skriver bokstaven. Barnen får ljuda och känna hur den låter. Barnen får brainstorma med ord som börjar på veckans bokstav. Barnen är koncentrerade när de övar att skriva på stencilen följt av att de får rita något som börjar med veckans bokstav.

IMG_5684 IMG_5685

Vi har läst sagan om den fula ankungen. Barnen lyssnar och deltar i diskussioner om sagan, därefter får de rita något ur sagan. Syftet är att öva på att lyssna, diskutera och pennfattningen genom att rita.

IMG_5698 IMG_5700

Naturvetenskap

Barnen har fått plantera solrosfrön och vita bönor. Vi pratar om vad fröna och bönorna behöver för att växa. Vatten, jord och sol svarar de. De har fått plantera kompisbönor där deras bönor läggs i samma mugg som de tillsammans ska vattna och vårda.

IMG_5688 IMG_5689

Matematik

Barnen var 18 stycken och de skulle dela upp sig i 3 grupper. En pedagog la ut 3 pennor på mattan. Barnen fick i uppdrag att ställa sig i cirkel runt pennorna och att de skulle vara lika många i varje cirkel/grupp. Först var de 4 i en grupp, 7 i en grupp och 7 i den tredje gruppen. De upptäckte att det var ojämnt. Då fick de räkna och lösa problemet tillsammans, vilket de lyckades med. 6 barn i varje grupp.

IMG_5687

Experiment

Under en mellis fick barnen apelsiner. En pedagog tog tillfället i akt och hämtade en ballong. Droppa syra från apelsinskalet på en uppblåst ballong. Vad händer då?

IMG_5683

Kreativt skapande

Här bjuds det på hamburgare, kött och glass. Glassen fick flytta till ”frysen” och hamburgarna och stekarna grillas på det stora grillgallret.

IMG_5682

Vi blandade vatten och färg i flaskor. Barnen fick sen måla ute i snön.

IMG_5686

Det har byggts robotar som man styr via knapparna.

IMG_5695

Sjöstjärnan v.48

Rörelse/Motorik

När vi är i Tippenhallen visar barnen ett starkt intresse för att delta i hinderbanan. De springer, klättrar, kryper och övar på motoriken för fullt. De får först värma upp med en lek medans pedagoger bygger upp banan och efter aktiviteten avslutas det med avslappning.

img_4580

Språk

Veckans bokstav har varit L. Barnen får öva att ljuda L och forma L. De har även lekt med materialet om hållbar utveckling där de ska kategorisera maten. Ska de förvaras i kyl, frys eller rumstempererat. De övar på att läsa vad det står på korten.

img_4401img_4579

Matematik/Språk/Skapande

Barnen fick räkna och klippa ut antal cirklar som de har bokstäver i sitt namn för att skapa sin snögubbe. Här får de öva på att klippa, räkna och ljuda sina bokstäver samt jämföra med varandra hur höga deras snögubbar blir.

img_4578

Traditioner

Vi har börjat läsa en adventskapitelbok som har 24 kapitel, där vi läser 1-2 kapitel om dagen för att hinna innan jul.

img_4358

Skapande

Nu är det ett stort intresse med att rita och klippa hos barnen. De ritar av varandra, gör ansiktsmasker, skapat inbjudningskort till Lucia och gjort tomteluvor av garn och toarullar.

img_4375 img_4377img_4376img_4581

Naturvetenskap

Barnen upptäckte spåren som blev efter att ekorren hoppat i snön. De har även börjat rita spår.

img_4400img_4370

Utflykt/Naturvetenskap

Alla barnen på Sjöstjärnan var med på utflykten till Skansen där vi fick se en massa olika djur. Vi fick följa med en djurskötare in till Älgarna och se när de blev matade med äpplen och hålla i ett älghorn för att känna hur tungt det väger. Gruppen är fantastiska att åka på utflykt med. Barnen hejar på alla människor de möter, de samtalar med passagerarna och varandra i vanligt samtalston när vi sitter på bussen eller tåget. De fick med sig hem en karta över Skansen som de kan återberätta för er om var de promenerat och var de såg alla djuren.

img_4572 img_4573 img_4574 img_4575 img_4576 img_4577

v.44

Höstlovsveckan

Denna vecka har hela fritids och förskolan varit på Inägan (Montessoris och förskolans byggnad). Fritidsbarnen har besökt förskolans lokaler och alla har tillsammans lekt och samspelat fantastiskt bra. Det har varit mycket skapande och målande. Barnen har övat på bokstäver på lärplattan och datorn. De har även haft ett fantastiskt samspel med att lösa kluriga uppgifter. Vi har även haft besök av pedagogernas ormar och sköldpaddor som barnen fått känna och lära sig om. Vi avslutade veckan med grillunch på gården.

img_3950 img_3954 img_3952 img_3953 img_3951 img_3965 img_4002 img_4003