Sjöstjärnan v.50

Naturkunskap och rörelse – Vi startade veckan med en lugn och skön promenad runt vårt närområde tillsammans med de andra avdelningarna på förskolan. Vi busade i snön, tittade på fåglar och hörde och såg tåget. Barnen på Sjöstjärnan tar gärna hand om de yngre barnen och håller dem i handen.

Traditioner och sång – Äntligen har vi fått uppträda inför våra föräldrar med vårt härliga Luciatåg. Efter många veckors träning så var det dags! Lucia 2017.

Sång och delaktighet – De allra äldsta barnen på Sjöstjärnan fick även chansen att vara med i skolans Luciatåg. Där fick barnen träna på att sjunga/stå på scen och att ta sig an en koreografi.
– ”Det var lite läskigt med alla tända ljusen, men också lite spännande.”

Skapande och matematik – Att skapa sitt egna ”pepparkakshus” utan pepparkaksdeg. Barnen har fått skapa sina egna fantasifulla pepparkakshus. Här tränar vi på att kunna mäta olika mått, färger, former och att klippa och klistra i olika slags material.

Matematik och teknik – Ett material vi har här på förskolan är våra ljusbord som barnen flitigt använder. De senaste veckorna har barnen själva börjat använda dessa i den fria leken för att t.ex. rita av en annan bild.

– Veckans citat –
”Kan Lucia karate?”

 

 

Sjöstjärnan v.49

Naturkunskap och matematik – Vi startade förra veckan med en utflykt till skogen som ligger bakom skolans slöjdsalar. Där fick alla barnen en uppgift, att hitta en lång och en kort pinne (som inte satt fast i något träd).

Traditioner och sång – Vi fortsätter att öva på Luciasånger inför vårt Luciatåg på tisdag den 12 december.

Traditioner, matematik och språk – För varje dag öppnar vi en lucka i vår egna adventskalender, vi får olika böcker att läsa och får ett uppdrag. Ett av uppdragen förra veckan var att bilda ett tåg av oss själva.

Språk – Ett extremt aktivt gäng under förra veckans bokstav, som varbokstaven L.

Språk – En av våra avslappningar från förra veckan. Fritt val av bok under en kortare stund.

NOBEL – Veckans händelse var vår Nobellunch som ägde rum i fredags. Det bjöds på en tre-rätters lunch, diplom och dans.

Sjöstjärnan v.48

Motorik – I Tippenhallen denna vecka utmanade vi barnen med en hinderbana där balansen och kroppskontrollen övades. Grovmotoriken blir ständigt utmanad i alla våra rörelseaktiviteter.

Naturkunskap och matematik – Vi startade veckan med en gemensam utflykt med hela förskolan till ”Robertskogen”. Där fick alla barn ett uppdrag: Samla/hitta 8 stycken kottar.

Språk – Högläsning och veckans bokstav är två aktiviteter där språket tränas oerhört mycket. Denna vecka tittade vi även på ”Livet i bokstavslandet”. Alla Sjöstjärnor var väldigt aktiva under bokstavssamlingen.

Matematik – Uppe i matsalen sker det väldigt mycket utforskande i både maten och miljön. Här bildar några barn ett mönster av flingorna/müslin.

Traditioner – Snart nalkas det Lucia på förskolan! Vi tränar och tränar var och varannan dag på våra sånger och även på hur vi ska gå.

Naturkunskap – Vi har planterat rådjursbajs på Sjöstjärnan. Vi pratade först om hur det kommer till och därefter fick alla som ville beskriva nuläget och sedan göra en hypotes om vad de tror kommer hända med planteringen genom att rita och teckna. Alla som ville fick även lukta på bajset och de flesta konstaterade att det inte hade någon lukt.
– ”Det kommer komma ett rådjursträd.”
– ”Om man vattnar så blir det till slut ett körsbärsträd.”

 – Veckans citat –
– ”Jag vet hur en pepparkakstomte ser ut!”

 

Sjöstjärnan v.47

Naturkunskap – Veckan startade med en gemensam, härlig promenad i närområdet med hela förskolan. De äldre barnen tog mycket väl hand om de yngre barnen och även tvärtom.

Språk – Veckans bokstav var bokstaven J. På grund av årstiden blev ord som börjar på jul mycket populära. Men vi insåg också att det finns många ”luringar” på J så som: djur, hjärna, hjälm och djungel.
– ”Vi har en kompis som börjar på den hära bokstaven.”

Programmering – Veckans programmering bestod av fortsatt styrning. Men denna gång skulle barnen styra en robot i ett program på Ipaden. Barnen visset mycket väl vad symbolerna stod för genom träning gångerna innan.

Matematik – I den fria leken ute på gården har vi konstaterat att genom att rulla snöbollar i snön så blir den bara större och större. Här är några olika storlekar på snöbollarna.

Traditioner – Det börjar närma sig den stora Nobellunchen för Sjöstjärnans barn. Vi pratar om vad Nobel innebär och vad vi kommer att göra samt övning av dansen: Vals.

Teknik – Vi har fortsatt med våra fordon som vi börjat bygga på. Nu har vi använt oss av ytterligare fler tekniker för att få fram det vi vill ha på fordonet. Bland annat har vi använt oss av ”superlim”.

Rörelse och motorik – Äntligen har snön kommit och vi kan börja göra snöänglar, snögubbar, åka stjärtlapp eller bara rulla i snön.

Sinnen – Efter barnens intresse har vi pratat om varför vi har en näsa. Med vår näsa kan vi känna lukter/dofter och upptäcka vart vi kan hitta mat eller faror. En pedagog beskrev detta med ett exempel.
– ”Varför har vi en näsa?”
– ”Om det blåser från ett håll kan en räv känna vart det kan finnas ett rådjur (att äta), och blåser det från andra hållet kan rådjuret känna vart räven finns (en fara).”

 – Veckans citat –
”När jag hjälper min brorsa att knäppa knappen på byxan efter han kissat och inte kan själv så kan jag få Nobelpriset.”

 

Sjöstjärnan v.46

Programmering – En ny grupp har nu fått testa på programmering. Vi fortsatte att styra varandra genom olika kommandon som barnen sade till varandra.

Språk – Vi fortsätter i vanlig ordning med bokstavsdagen och högläsning med barnen. Vi tränar ständigt på språket i både tal- och skrivform.

Projekt/tema – Barnen fick vara med och göra ett litet experiment med vatten i två olika former. – ”Flyter ”isbollen” i vattnet eller sjunker den?”
Vi pratade om hur vatten går från flytande till fast form och hur det går från fast till flytande form. 

Utflykt – Under torsdagen var vi och lekte och busade i vår närmiljö och ”granne” Montessori. Vi testade på och kännas vid deras skolgård och elever. Spela fotboll, gunga, klättra och utforska var lite av det vi gjorde.

Matematik och spel – I den fria leken inne på avdelningen har barnen börjat intressera sig av schack. Både matematik och strategiskt tänkande är en viktig faktor då. Det har även blivit en hel del rita, måla och klippa olika former så som trianglar, rektanglar och cirklar.


Barnråd – Sjöstjärnan

Barnråd Sjöstjärnan 9/11/17

Startar med att hälsa på varandra och går snabbt igenom dagen, det är den 9 november år 2017.


Vi pratar sedan återigen om Lucia.
De som är de äldsta barnen på förskolan kommer även att få chansen att vara med på skolans Luciatåg. Sedan berättar en pedagog att det endast kommer behövas tomtenissar och pepparkakor på det Luciatåget. Barnen får då frågan om de vill vara med.
P – “Vill ni vara med i det?”
B – “Jaaaaaa!” (i kör)
Handuppräckning om vem som vill vara vad. Pepparkakor: 6 st barn. Tomtenissar: 8 st barn.
Demostrerar/visar hur det kommer att gå till under skolans Luciatåg. När vi alla är inne och framme vid scenen kommer vi att sjunga en låt.

P -”Har ni någon idé på en julsång som vi kan sjunga?”  
B – “Tänd ett ljus.”
B – “Jingle Bells.”
B – “Twinkle Twinkle.”
P – ”Tomten jag vill ha en riktig jul.”
Vi bestämmer sedan att vi ska tänka lite på vårt låtval och bestämma oss lite senare!

Sjöstjärnan v.45

Idrott, hälsa och rörelse –
I Tippenhallen denna vecka använde vi hela kroppen och utmanade oss själva genom motoriska övningar.

Teknik –
Vi gjorde ett experiment med vatten och färg. Vi använde oss av olika material och separerade färger.

Språk –
Under vår avslappning hade vi högläsning av en bok om Lotta på bråkmakargatan, som är skriven av Astrid Lindgren. Barnen lyssnade först och fick sedan återskapa något från boken genom att rita. Genom detta fick barnen koncentrera sig, öva på pennfattningen och språket.

Teknik och skapande –
Vi har börjat skapa våra egna bilar/fordon. Tillsammans har vi konstaterat att det behövs: Spik, hammare, en planka och några runda saker för att kunna bygga ihop ett fordon.

Naturvetenskap och matematik –
Äntligen har vi kommit iväg till skogen igen. Vi gick iväg till ”Hemulskogen” och ”fängelsehålan” där vi aktade oss för ”Björnligan”. Vi fick också olika uppdrag som vi löste.

Språk –
Veckans bokstav var bokstaven H. Barnen hade många bra ord som vi skrev upp på tavlan.
I den fria leken ute på gården hittar barnen pinnar som föreställer olika bokstäver.

Teknik – 
Barnen använder sig av speglar och håller dem mot solen så att det ska uppstå solkatter. De testar sig fram märker att de blir till olika storlekar beroende på avståndet.

 – Veckans citat –
-”Om man inte vet att det är en flicka eller pojke så kan man säga hen.”

Höstlov v.44

Höstlovsvecka på förskolan.
Vi har under veckan som gått haft lite Halloweenmys, genom ansiktsmålning och halloweenfimer samt utklädning, pyssel, genom lera, målning och skapande av fladdermöss och lek med lego, pärlor, bilar och cyklar, både inomhus och utomhus.
Några av barnen har varit iväg till stora skolgården och vidgat sina vyer.
Och vi har även haft en gemensam grillning av hamburgare ute på gården.

Sjöstjärnan v.43

Programmering – Steg för steg går vi vadare i programmeringen. Vi har denna vecka fått styra varandra genom att säga endast kommandon/matematiska begrepp. En i taget har fått ”gå banan” och de andra har tillsammans hjälpts åt att styra.

Språk och värdegrund – Vi har läst och pratat om boken: Leka tre. Vi diskuterade vad det innebär och hur man kan känna sig om man inte får vara med. Vi testade även att dela in oss tre och tre i den fria leken inne på avdelningen. Vi alla märkte att det är fullt möjligt att leka tre och kunna samarbeta oavsett hur många man är.
– ”Man kan leka flera stycken och ha roligt.”

Värdegrund, fantasi, rörelse och språk – Under veckan som gått har det varit ”Nallevecka”. Vi på Sjöstjärnan blev inbjudna till aulan för att vara med på ”Nallegympan” tillsammans med Igelboda skolas lågstadieelever. Vi alla hade en varsin nalle som vi dansade och sjöng med. Inne på vår avdelning hade vi en samling där var och en som ville fick berätta något om nallen dem höll i, efteråt ritade vi även av nallen. Genom detta har vi fått utöva motoriska övningar, verbala övningar samt övat på att tala inför grupp och att lyssna på varandra.

Språk – Under veckans bokstav har vi sett en otrolig utveckling. Både under genomgången av bokstaven (mycket gissningar av ord) och även när de får använda sin fantasi och skriva och rita.

Idrott, hälsa och rörelse – Veckans besök till Tippenhallen var lika kul som vanligt. Det blev en hel det användning av hela kroppen när vi bland annat rullade, gjorde kullerbyttor och tog oss över/under hinder.

– Veckans citat –
– ”Jag har gjort en lergubbe istället för en snögubbe, för att den är gjord av lera.”

Sjöstjärnan v.42

Språk – Bokstaven denna vecka var bokstaven F. Barnen var mycket aktiva denna vecka vad gäller att komma på ord på bokstaven.

Programmering – Under veckans programmering fick barnen själva testa på att styra varandra genom det talande språket, till exempel: -”Ta ett steg åt höger.”

Matematik – I den fria leken ute på gården skapar barnen olika former av leran.

Idrott, hälsa och rörelse – Besöket till Tippenhallen denna vecka blev det mycket träning på att hoppa jämfota, hoppa på ett ben och göra kullerbyttor.

Hållbar utveckling, delaktighet och inflytande – Vi har lyssnat in barnens intressen och fick frågan: -”Hur gör man papper av träd?” Vi kollade därefter på en film om hur hela processen går till.
– ”Träden fälls och plattas till.”

Matematik och rörelse – Ett av våra spel inne på avdelningen har varit flitigt använt. Barnen utvecklar här sin motorik (balans), färger, turtagning och att samarbeta.

Språk – Vi har haft högläsning ur boken: Bockarna bruse går till simhallen. Barnen koncentrerar sig på att lyssna samtidigt som rekvisita visas upp och tydliggör vad de hör.

Matematik – Vi har kollat på våra tiokompisar. Vi jobbar då med antal och siffror. 7 och 3 är tillsammans en tiokompis och 6 och 4 är en tiokompis.

Naturkunskap och hållbar utveckling – Tillsammans med vår VFU-student har vi luktat, smakat och tittat på vatten. Det salta vattnet smakade inte gott medan sockervattnet smakade supergott. Barnen fick göra en hypotes om hur de ska göra det smutsiga vattnet rent.
– ”Det luktar tuggummi, honung och godis.”

Naturkunskap – Uppe i matsalen fick vi se en mängd olika sorters tomater!

– Veckans citat –
– ”Jag vet att detektiv rimmar på letektiv.”