Sjöstjärnan v.47

Naturkunskap – Veckan startade med en gemensam, härlig promenad i närområdet med hela förskolan. De äldre barnen tog mycket väl hand om de yngre barnen och även tvärtom.

Språk – Veckans bokstav var bokstaven J. På grund av årstiden blev ord som börjar på jul mycket populära. Men vi insåg också att det finns många ”luringar” på J så som: djur, hjärna, hjälm och djungel.
– ”Vi har en kompis som börjar på den hära bokstaven.”

Programmering – Veckans programmering bestod av fortsatt styrning. Men denna gång skulle barnen styra en robot i ett program på Ipaden. Barnen visset mycket väl vad symbolerna stod för genom träning gångerna innan.

Matematik – I den fria leken ute på gården har vi konstaterat att genom att rulla snöbollar i snön så blir den bara större och större. Här är några olika storlekar på snöbollarna.

Traditioner – Det börjar närma sig den stora Nobellunchen för Sjöstjärnans barn. Vi pratar om vad Nobel innebär och vad vi kommer att göra samt övning av dansen: Vals.

Teknik – Vi har fortsatt med våra fordon som vi börjat bygga på. Nu har vi använt oss av ytterligare fler tekniker för att få fram det vi vill ha på fordonet. Bland annat har vi använt oss av ”superlim”.

Rörelse och motorik – Äntligen har snön kommit och vi kan börja göra snöänglar, snögubbar, åka stjärtlapp eller bara rulla i snön.

Sinnen – Efter barnens intresse har vi pratat om varför vi har en näsa. Med vår näsa kan vi känna lukter/dofter och upptäcka vart vi kan hitta mat eller faror. En pedagog beskrev detta med ett exempel.
– ”Varför har vi en näsa?”
– ”Om det blåser från ett håll kan en räv känna vart det kan finnas ett rådjur (att äta), och blåser det från andra hållet kan rådjuret känna vart räven finns (en fara).”

 – Veckans citat –
”När jag hjälper min brorsa att knäppa knappen på byxan efter han kissat och inte kan själv så kan jag få Nobelpriset.”

 

Näckrosen v.47

Matematik, kemi

Några superhjältar på Näckrosen gör trolldeg tillsammans.

Natur och miljö

Hela förskolan går tillsammans på promenad i vår närmiljö.

Matematik

Barnen sorterar, klassificerar och räknar insekter. Barnen samarbetar, diskuterar och lär av varandra.

Språk, kommunikation

Vi använder oss av TAKK – tecken som alternativ och kompletterande kommunikation, när vi sjunger på samlingen. Vi visar med tecken olika djur och barnen får gissa vilka djuren är.

Traditioner, musik, skapande

Vi fortsätter sjunga luciasånger och barnen ritar sina egna lucior.

Språk, litteratur, boksamtal

Med hjälp av materialet Läsfixarna pratar/samtalar vi om böcker vi läst. Materialet ger barnen en förståelse för det lästa, att förutspå, att ställa frågor, att reda ut oklarheter och att sammanfatta.

Normer och värden

Snön inbjuder till lek och samarbete i snön.

Grön flagg, avfall och skräp

Vi tittar på Klimatråttan, ett digitalt material om hållbar utveckling. En av filmerna handlar om hur man blir toa – smart, vad man får slänga i toaletten och att leksaker inte kan spolas ner!

Sjöhästen v.47

Måndagspromenad med hela förskolan

Det finns väldigt mycket att stanna och titta på under promenaden och alla går vi olika fort äldre som yngre.

Innelek

Barnen utforskar innemiljön och prövar olika material och leksaker. I leken utvecklar barnen förmågan att kunna leva sig in i och förstå andras känslor (empati). De lär sig att samsas, göra lekregler, öva turtagande, bestämma roller och innehåll. Barnen övar på att uttrycka sig själva, sina tankar och känslor i leken (social och verbal kompetens). Barnen upptäcker vad de tycker är roligt och vad som ger lust till ännu mer utforskande.

Utelek i snön

Så äntligen kom snön! På tisdagen var det stor aktivitet ute på gården och flera av barnen provade stjärtlappen för första gången. Tjo-ho! se upp i backen. Det fanns också mycket snö att pulsa i och undersöka.

Finmotorik/Skapande

Det finns ett stort intresse att baka med play-do under dagarna. Genom skapande aktiviteter utvecklar barnen sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter.

Språk

Äntligen är det dags att öva på våra luciasånger på samlingen. För att det ska bli så så konkret  som möjligt för barnen använder vi oss av rekvisita till sångerna.

Rörelse/Motorik

På tisdagens eftermiddag var det dags för vår rörelse igen. Här får hela kroppen utmaningar. Vi rör oss till musik och sjunger även med.

Naturvetenskap

Stoppa snö i en hink med vatten och röra om. Sedan hämta lite mer snö och vatten igen.    -Vad händer då? Barnen höll på väldigt länge och undersökte detta.

Grovmotorik

Städning av klossar på gården. Hämta, bära, packa i skottkärran, hålla balansen och köra  över hela gården till klosslådan och lägga i. Det är många moment för ett yngre barn. Men eftersom det görs genom lek och barns intresse går det utomordentligt bra.

Språk

Språkstimulans med en bok med Babblarna. Barnen får vara  utklädda till Babblarna och öva på olika prepositioner och fantisera omkring berättelserna/händelserna i boken. Även lite dans och rörelse ingick i aktiviteten.

Matematik/Delaktighet

Dukning på Sjöhästen. Matematiken finns i det vardagliga arbetet med barnen på förskolan.

Trevlig helg!

Sjöstjärnan v.46

Programmering – En ny grupp har nu fått testa på programmering. Vi fortsatte att styra varandra genom olika kommandon som barnen sade till varandra.

Språk – Vi fortsätter i vanlig ordning med bokstavsdagen och högläsning med barnen. Vi tränar ständigt på språket i både tal- och skrivform.

Projekt/tema – Barnen fick vara med och göra ett litet experiment med vatten i två olika former. – ”Flyter ”isbollen” i vattnet eller sjunker den?”
Vi pratade om hur vatten går från flytande till fast form och hur det går från fast till flytande form. 

Utflykt – Under torsdagen var vi och lekte och busade i vår närmiljö och ”granne” Montessori. Vi testade på och kännas vid deras skolgård och elever. Spela fotboll, gunga, klättra och utforska var lite av det vi gjorde.

Matematik och spel – I den fria leken inne på avdelningen har barnen börjat intressera sig av schack. Både matematik och strategiskt tänkande är en viktig faktor då. Det har även blivit en hel del rita, måla och klippa olika former så som trianglar, rektanglar och cirklar.


Näckrosen v.46

Teknik, kemi

Vi fortsätter att utforska tekniska fenomen och experiment på Näckrosen. Med saker som man hittar hemma – ättika, bakpulver, diskmedel och karamellfärg skapar vi ett vulkanutbrott.

Teknik, fysik

Den här veckan upprepar vi experimentet med ”Russinhissen”, den här gången häller vi även russin i kranvatten. Vad händer frågar vi barnen? ”Russinen sjunker”, ”det finns inga bubblor”

Teknik, IT

Vi experimenterar också med den ”Flygande tepåsen”, man tömmer en tepåse på teblad och tänder sedan eld på den och ser påsen flyga i väg. Vi utforskar även appen ”Pettsons uppfinningar” där barnen får lösa olika tekniska utmaningar.

Skapande

Barnen använder olika tekniker och material för att skapa sin julgran.

Matematik

Med hjälp av en stor tärning får barnen en konkret uppfattning av siffrorna 1 – 6.

Sjöhästen v.46

Språk/Kommunikation

På våra samlingar börjar vi med att gå igenom alla som är närvarande och de som är borta. Vi sjunger ”namn sången” och då får alla som hör sitt namn räcka upp handen. Barnen får också sätta upp sin bild på tavlan får att visa att dem är här/på förskolan. Vi sjunger mycket och ofta illustrerar vi sångerna med tecken och olika rörelser.

Delaktighet och inflytande

Barnen är delaktiga och har inflytande bland annat genom att hjälpa till med dukning. Efter maten skrapar de själva sina tallrikar.

 

Naturvetenskap och teknik / Experiment

I veckan var barnen delaktiga i ett experiment. De blandade olika målarfärger med vatten och sedan stoppade dem in vitkålsblad i muggarna. Efter 24 timmars väntan reflekterade vi tillsammans över resultatet.

Har det hänt något med bladen?

Har de förändrat sig på något sätt?

Har de blivit färgade i olika färger?

Motorik/Samspel

I den fria leken tränar barnen sin motorik genom att rita, måla, bygga, lägga puzzel. Samtidigt utvecklar de sin fantasi och tränar det sociala samspelet.

Språkstimulans / Matematik

 Vi börjar och avslutar ”babblar”-arbetet med musik och rörelse. Det är så spännande att ta på sig babblarkläderna och att dansa till de fina babblarlåtarna.

Barnen fortsätter att leta efter Babbas saker som finns överallt – ”på lampan”, ”byrålådan”, ”brevid bordet”, ”bakom skåpet”…..

Sångsamling / Julsånger

På vår stora sångsamling har vi börjat öva på julsånger. Snart är det Lucia! 🙂

TREVLIG HELG!!! 😉 😉 😉 

Barnråd – Sjöstjärnan

Barnråd Sjöstjärnan 9/11/17

Startar med att hälsa på varandra och går snabbt igenom dagen, det är den 9 november år 2017.


Vi pratar sedan återigen om Lucia.
De som är de äldsta barnen på förskolan kommer även att få chansen att vara med på skolans Luciatåg. Sedan berättar en pedagog att det endast kommer behövas tomtenissar och pepparkakor på det Luciatåget. Barnen får då frågan om de vill vara med.
P – “Vill ni vara med i det?”
B – “Jaaaaaa!” (i kör)
Handuppräckning om vem som vill vara vad. Pepparkakor: 6 st barn. Tomtenissar: 8 st barn.
Demostrerar/visar hur det kommer att gå till under skolans Luciatåg. När vi alla är inne och framme vid scenen kommer vi att sjunga en låt.

P -”Har ni någon idé på en julsång som vi kan sjunga?”  
B – “Tänd ett ljus.”
B – “Jingle Bells.”
B – “Twinkle Twinkle.”
P – ”Tomten jag vill ha en riktig jul.”
Vi bestämmer sedan att vi ska tänka lite på vårt låtval och bestämma oss lite senare!

Sjöstjärnan v.45

Idrott, hälsa och rörelse –
I Tippenhallen denna vecka använde vi hela kroppen och utmanade oss själva genom motoriska övningar.

Teknik –
Vi gjorde ett experiment med vatten och färg. Vi använde oss av olika material och separerade färger.

Språk –
Under vår avslappning hade vi högläsning av en bok om Lotta på bråkmakargatan, som är skriven av Astrid Lindgren. Barnen lyssnade först och fick sedan återskapa något från boken genom att rita. Genom detta fick barnen koncentrera sig, öva på pennfattningen och språket.

Teknik och skapande –
Vi har börjat skapa våra egna bilar/fordon. Tillsammans har vi konstaterat att det behövs: Spik, hammare, en planka och några runda saker för att kunna bygga ihop ett fordon.

Naturvetenskap och matematik –
Äntligen har vi kommit iväg till skogen igen. Vi gick iväg till ”Hemulskogen” och ”fängelsehålan” där vi aktade oss för ”Björnligan”. Vi fick också olika uppdrag som vi löste.

Språk –
Veckans bokstav var bokstaven H. Barnen hade många bra ord som vi skrev upp på tavlan.
I den fria leken ute på gården hittar barnen pinnar som föreställer olika bokstäver.

Teknik – 
Barnen använder sig av speglar och håller dem mot solen så att det ska uppstå solkatter. De testar sig fram märker att de blir till olika storlekar beroende på avståndet.

 – Veckans citat –
-”Om man inte vet att det är en flicka eller pojke så kan man säga hen.”

Näckrosen v.45

Teknik, naturvetenskap

Vi experimenterar och leker med vatten. Barnen får göra ”Russinhissen”, ett experiment med kolsyrat vatten och russin. Vattnet hälls i ett glas och sedan läggs russin i. Vad händer? Barnen tror att russinen sjunker. Gasen i kolsyran gör att russinen åker upp och ner i glaset.

Teknik

Barnen utforskar hur enkel teknik i vardagen fungerar, t ex att dra upp dragkedjan i jackan.

Livsstil och hälsa

Igelboda förskola strävar mot ”Grön flagg”, ett arbetssätt mot hållbar utveckling. Ett av områdena i arbetssättet är ”Livsstil och hälsa”, att må bra kroppsligt och själsligt. Leken i Tippenhallen utmanar och inspirerar barnen.

Matematik, delaktighet och inflytande

Barnen hjälper till att duka och samtidigt pratar vi i matematiska termer –  t ex antal och lägesord.

Hållbar utveckling

Barnen samarbetar med att slänga skräp och att källsortera.

Sjöhästen v.45

Motorik/Rörelse/Språk

På tisdagar har vi rörelse tillsammans och använder oss av hela kroppen. Vi sjunger, dansar, gör många rörelseövningar och använder oss av stora bildskärmen på avdelningen.

Att rulla boll till varandra är både fin-motorisk och grov-motorisk träning. Vi tränar även det sociala samspelet och att vänta på sin tur.

Konstruktion/Matematik/Socialt samspel

Genom konstruktionslek utvecklas barnets motorik, kreativitet och intellektuella förmåga. Bygg och konstruktion är ett av de ”språk” barnen i förskolan kan använda när de utforskar sin omvärld och skapar sin egen identitet. Ett verktyg de har tillgång till för att bygga förståelse för olika fenomen i samhället.

Grön flagg/Håll Sverige rent/Hållbar utveckling

SKRÄP OCH AVFALL

Vi samtalar om att det finns tre olika ställen att återvinna (källsortera) inne på Sjöhästen där barnen kan vara delaktiga. På avdelningen har vi även gjort flanobilder på pappersinsamlingen, restavfall (soppåsen) och matavfallspåsen som barnen kan leka med och sortera.

Rollek/Samspel

Barnen på Sjöhästen klär ofta ut sig. I rolleken lär sig barnen att kommunicera och att samspela med varandra. I rolleken finns  även mycket fantasi.

Lek inne på avdelningen

Miljön är viktig på avdelningen och att det finns leksaker i barnens höjd som är lätta att nå när det vill utforska sin omvärld.