Sjöstjärnan v.45

Idrott, hälsa och rörelse –
I Tippenhallen denna vecka använde vi hela kroppen och utmanade oss själva genom motoriska övningar.

Teknik –
Vi gjorde ett experiment med vatten och färg. Vi använde oss av olika material och separerade färger.

Språk –
Under vår avslappning hade vi högläsning av en bok om Lotta på bråkmakargatan, som är skriven av Astrid Lindgren. Barnen lyssnade först och fick sedan återskapa något från boken genom att rita. Genom detta fick barnen koncentrera sig, öva på pennfattningen och språket.

Teknik och skapande –
Vi har börjat skapa våra egna bilar/fordon. Tillsammans har vi konstaterat att det behövs: Spik, hammare, en planka och några runda saker för att kunna bygga ihop ett fordon.

Naturvetenskap och matematik –
Äntligen har vi kommit iväg till skogen igen. Vi gick iväg till ”Hemulskogen” och ”fängelsehålan” där vi aktade oss för ”Björnligan”. Vi fick också olika uppdrag som vi löste.

Språk –
Veckans bokstav var bokstaven H. Barnen hade många bra ord som vi skrev upp på tavlan.
I den fria leken ute på gården hittar barnen pinnar som föreställer olika bokstäver.

Teknik – 
Barnen använder sig av speglar och håller dem mot solen så att det ska uppstå solkatter. De testar sig fram märker att de blir till olika storlekar beroende på avståndet.

 – Veckans citat –
-”Om man inte vet att det är en flicka eller pojke så kan man säga hen.”

Näckrosen v.45

Teknik, naturvetenskap

Vi experimenterar och leker med vatten. Barnen får göra ”Russinhissen”, ett experiment med kolsyrat vatten och russin. Vattnet hälls i ett glas och sedan läggs russin i. Vad händer? Barnen tror att russinen sjunker. Gasen i kolsyran gör att russinen åker upp och ner i glaset.

Teknik

Barnen utforskar hur enkel teknik i vardagen fungerar, t ex att dra upp dragkedjan i jackan.

Livsstil och hälsa

Igelboda förskola strävar mot ”Grön flagg”, ett arbetssätt mot hållbar utveckling. Ett av områdena i arbetssättet är ”Livsstil och hälsa”, att må bra kroppsligt och själsligt. Leken i Tippenhallen utmanar och inspirerar barnen.

Matematik, delaktighet och inflytande

Barnen hjälper till att duka och samtidigt pratar vi i matematiska termer –  t ex antal och lägesord.

Hållbar utveckling

Barnen samarbetar med att slänga skräp och att källsortera.

Sjöhästen v.45

Motorik/Rörelse/Språk

På tisdagar har vi rörelse tillsammans och använder oss av hela kroppen. Vi sjunger, dansar, gör många rörelseövningar och använder oss av stora bildskärmen på avdelningen.

Att rulla boll till varandra är både fin-motorisk och grov-motorisk träning. Vi tränar även det sociala samspelet och att vänta på sin tur.

Konstruktion/Matematik/Socialt samspel

Genom konstruktionslek utvecklas barnets motorik, kreativitet och intellektuella förmåga. Bygg och konstruktion är ett av de ”språk” barnen i förskolan kan använda när de utforskar sin omvärld och skapar sin egen identitet. Ett verktyg de har tillgång till för att bygga förståelse för olika fenomen i samhället.

Grön flagg/Håll Sverige rent/Hållbar utveckling

SKRÄP OCH AVFALL

Vi samtalar om att det finns tre olika ställen att återvinna (källsortera) inne på Sjöhästen där barnen kan vara delaktiga. På avdelningen har vi även gjort flanobilder på pappersinsamlingen, restavfall (soppåsen) och matavfallspåsen som barnen kan leka med och sortera.

Rollek/Samspel

Barnen på Sjöhästen klär ofta ut sig. I rolleken lär sig barnen att kommunicera och att samspela med varandra. I rolleken finns  även mycket fantasi.

Lek inne på avdelningen

Miljön är viktig på avdelningen och att det finns leksaker i barnens höjd som är lätta att nå när det vill utforska sin omvärld.