Sjöstjärnan v.46

Programmering – En ny grupp har nu fått testa på programmering. Vi fortsatte att styra varandra genom olika kommandon som barnen sade till varandra.

Språk – Vi fortsätter i vanlig ordning med bokstavsdagen och högläsning med barnen. Vi tränar ständigt på språket i både tal- och skrivform.

Projekt/tema – Barnen fick vara med och göra ett litet experiment med vatten i två olika former. – ”Flyter ”isbollen” i vattnet eller sjunker den?”
Vi pratade om hur vatten går från flytande till fast form och hur det går från fast till flytande form. 

Utflykt – Under torsdagen var vi och lekte och busade i vår närmiljö och ”granne” Montessori. Vi testade på och kännas vid deras skolgård och elever. Spela fotboll, gunga, klättra och utforska var lite av det vi gjorde.

Matematik och spel – I den fria leken inne på avdelningen har barnen börjat intressera sig av schack. Både matematik och strategiskt tänkande är en viktig faktor då. Det har även blivit en hel del rita, måla och klippa olika former så som trianglar, rektanglar och cirklar.


Näckrosen v.46

Teknik, kemi

Vi fortsätter att utforska tekniska fenomen och experiment på Näckrosen. Med saker som man hittar hemma – ättika, bakpulver, diskmedel och karamellfärg skapar vi ett vulkanutbrott.

Teknik, fysik

Den här veckan upprepar vi experimentet med ”Russinhissen”, den här gången häller vi även russin i kranvatten. Vad händer frågar vi barnen? ”Russinen sjunker”, ”det finns inga bubblor”

Teknik, IT

Vi experimenterar också med den ”Flygande tepåsen”, man tömmer en tepåse på teblad och tänder sedan eld på den och ser påsen flyga i väg. Vi utforskar även appen ”Pettsons uppfinningar” där barnen får lösa olika tekniska utmaningar.

Skapande

Barnen använder olika tekniker och material för att skapa sin julgran.

Matematik

Med hjälp av en stor tärning får barnen en konkret uppfattning av siffrorna 1 – 6.

Sjöhästen v.46

Språk/Kommunikation

På våra samlingar börjar vi med att gå igenom alla som är närvarande och de som är borta. Vi sjunger ”namn sången” och då får alla som hör sitt namn räcka upp handen. Barnen får också sätta upp sin bild på tavlan får att visa att dem är här/på förskolan. Vi sjunger mycket och ofta illustrerar vi sångerna med tecken och olika rörelser.

Delaktighet och inflytande

Barnen är delaktiga och har inflytande bland annat genom att hjälpa till med dukning. Efter maten skrapar de själva sina tallrikar.

 

Naturvetenskap och teknik / Experiment

I veckan var barnen delaktiga i ett experiment. De blandade olika målarfärger med vatten och sedan stoppade dem in vitkålsblad i muggarna. Efter 24 timmars väntan reflekterade vi tillsammans över resultatet.

Har det hänt något med bladen?

Har de förändrat sig på något sätt?

Har de blivit färgade i olika färger?

Motorik/Samspel

I den fria leken tränar barnen sin motorik genom att rita, måla, bygga, lägga puzzel. Samtidigt utvecklar de sin fantasi och tränar det sociala samspelet.

Språkstimulans / Matematik

 Vi börjar och avslutar ”babblar”-arbetet med musik och rörelse. Det är så spännande att ta på sig babblarkläderna och att dansa till de fina babblarlåtarna.

Barnen fortsätter att leta efter Babbas saker som finns överallt – ”på lampan”, ”byrålådan”, ”brevid bordet”, ”bakom skåpet”…..

Sångsamling / Julsånger

På vår stora sångsamling har vi börjat öva på julsånger. Snart är det Lucia! 🙂

TREVLIG HELG!!! 😉 😉 😉