Sjöstjärnan v.47

Naturkunskap – Veckan startade med en gemensam, härlig promenad i närområdet med hela förskolan. De äldre barnen tog mycket väl hand om de yngre barnen och även tvärtom.

Språk – Veckans bokstav var bokstaven J. På grund av årstiden blev ord som börjar på jul mycket populära. Men vi insåg också att det finns många ”luringar” på J så som: djur, hjärna, hjälm och djungel.
– ”Vi har en kompis som börjar på den hära bokstaven.”

Programmering – Veckans programmering bestod av fortsatt styrning. Men denna gång skulle barnen styra en robot i ett program på Ipaden. Barnen visset mycket väl vad symbolerna stod för genom träning gångerna innan.

Matematik – I den fria leken ute på gården har vi konstaterat att genom att rulla snöbollar i snön så blir den bara större och större. Här är några olika storlekar på snöbollarna.

Traditioner – Det börjar närma sig den stora Nobellunchen för Sjöstjärnans barn. Vi pratar om vad Nobel innebär och vad vi kommer att göra samt övning av dansen: Vals.

Teknik – Vi har fortsatt med våra fordon som vi börjat bygga på. Nu har vi använt oss av ytterligare fler tekniker för att få fram det vi vill ha på fordonet. Bland annat har vi använt oss av ”superlim”.

Rörelse och motorik – Äntligen har snön kommit och vi kan börja göra snöänglar, snögubbar, åka stjärtlapp eller bara rulla i snön.

Sinnen – Efter barnens intresse har vi pratat om varför vi har en näsa. Med vår näsa kan vi känna lukter/dofter och upptäcka vart vi kan hitta mat eller faror. En pedagog beskrev detta med ett exempel.
– ”Varför har vi en näsa?”
– ”Om det blåser från ett håll kan en räv känna vart det kan finnas ett rådjur (att äta), och blåser det från andra hållet kan rådjuret känna vart räven finns (en fara).”

 – Veckans citat –
”När jag hjälper min brorsa att knäppa knappen på byxan efter han kissat och inte kan själv så kan jag få Nobelpriset.”

 

Näckrosen v.47

Matematik, kemi

Några superhjältar på Näckrosen gör trolldeg tillsammans.

Natur och miljö

Hela förskolan går tillsammans på promenad i vår närmiljö.

Matematik

Barnen sorterar, klassificerar och räknar insekter. Barnen samarbetar, diskuterar och lär av varandra.

Språk, kommunikation

Vi använder oss av TAKK – tecken som alternativ och kompletterande kommunikation, när vi sjunger på samlingen. Vi visar med tecken olika djur och barnen får gissa vilka djuren är.

Traditioner, musik, skapande

Vi fortsätter sjunga luciasånger och barnen ritar sina egna lucior.

Språk, litteratur, boksamtal

Med hjälp av materialet Läsfixarna pratar/samtalar vi om böcker vi läst. Materialet ger barnen en förståelse för det lästa, att förutspå, att ställa frågor, att reda ut oklarheter och att sammanfatta.

Normer och värden

Snön inbjuder till lek och samarbete i snön.

Grön flagg, avfall och skräp

Vi tittar på Klimatråttan, ett digitalt material om hållbar utveckling. En av filmerna handlar om hur man blir toa – smart, vad man får slänga i toaletten och att leksaker inte kan spolas ner!

Sjöhästen v.47

Måndagspromenad med hela förskolan

Det finns väldigt mycket att stanna och titta på under promenaden och alla går vi olika fort äldre som yngre.

Innelek

Barnen utforskar innemiljön och prövar olika material och leksaker. I leken utvecklar barnen förmågan att kunna leva sig in i och förstå andras känslor (empati). De lär sig att samsas, göra lekregler, öva turtagande, bestämma roller och innehåll. Barnen övar på att uttrycka sig själva, sina tankar och känslor i leken (social och verbal kompetens). Barnen upptäcker vad de tycker är roligt och vad som ger lust till ännu mer utforskande.

Utelek i snön

Så äntligen kom snön! På tisdagen var det stor aktivitet ute på gården och flera av barnen provade stjärtlappen för första gången. Tjo-ho! se upp i backen. Det fanns också mycket snö att pulsa i och undersöka.

Finmotorik/Skapande

Det finns ett stort intresse att baka med play-do under dagarna. Genom skapande aktiviteter utvecklar barnen sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter.

Språk

Äntligen är det dags att öva på våra luciasånger på samlingen. För att det ska bli så så konkret  som möjligt för barnen använder vi oss av rekvisita till sångerna.

Rörelse/Motorik

På tisdagens eftermiddag var det dags för vår rörelse igen. Här får hela kroppen utmaningar. Vi rör oss till musik och sjunger även med.

Naturvetenskap

Stoppa snö i en hink med vatten och röra om. Sedan hämta lite mer snö och vatten igen.    -Vad händer då? Barnen höll på väldigt länge och undersökte detta.

Grovmotorik

Städning av klossar på gården. Hämta, bära, packa i skottkärran, hålla balansen och köra  över hela gården till klosslådan och lägga i. Det är många moment för ett yngre barn. Men eftersom det görs genom lek och barns intresse går det utomordentligt bra.

Språk

Språkstimulans med en bok med Babblarna. Barnen får vara  utklädda till Babblarna och öva på olika prepositioner och fantisera omkring berättelserna/händelserna i boken. Även lite dans och rörelse ingick i aktiviteten.

Matematik/Delaktighet

Dukning på Sjöhästen. Matematiken finns i det vardagliga arbetet med barnen på förskolan.

Trevlig helg!