Näckrosen v.50

Språk, litteratur, skapande

Barnen tycker det är väldigt roligt att använda ”Läs detektiverna” vid högläsningen och boksamtalen. De vet frågorna som ”reportern” ställer – vem, vad, var, när, hur? Frågor som utvecklar barnens förståelse för texten och uppmuntrar dem att tänka bortom texten. Barnen utvecklar även sin teknik och detaljer i sitt skapande av teckningar. Det är ju verkligen Gittan på teckningen eller hur?

Natur och miljö, naturkunskap, matematik

Snön som fallit skapar ett vinterlandskap och spåren väcker barnens fantasi, vem eller vad har gått här?

Matematik

Med hjälp av ”Sagan om spökbarnen som ändrade färg” pratar vi om olika matematiska begrepp – siffror, tal, antal och ordningstal.

Fysik

Vi experimenterar med statisk elektricitet, där vi får spöken att dansa med hjälp av en ballong som gnuggas mot hår. Att förklara statisk elektricitet är svårt, även för oss pedagoger. Det viktiga är att uppmuntra barnen att komma med olika hypoteser. Några av barnen hypoteser och tankar var – ”ballongen är magisk” och ”luften i ballongen får spökena att dansa”

Lek, matematik, värdegrund

Barnens bygger och konstruerar med olika material och fantasin har inga gränser.

Social kompetens/värdegrund

Barnens lek och rollspel utvecklar deras förmåga att fungera i grupp.

Traditioner, musik

Vi firar Lucia med sång och fikastund med nära och kära.

Skapande, fantasi

Barnen klipper, klistrar och tränar sina finmotoriska kunskaper när de skapar sina tomtar.

Sjöhästen v.50

Promenad i närområdet/Hälsa

I måndags gick vi på en lång promenad i närområdet. Det var så skönt att börja veckan med lite rörelse. Barnen blev så glada när de fick stanna en stund och titta på tåget som åkte förbi. Tåg är alltid spännande!

Barn: ”Jag har åkt tåg förut!” 

Språk/Rörelse

Barnen träffar Babblarna varje dag och får roliga och spännande uppdrag av dem. Under veckan har vi lyssnat på ”Babbas julsaga”, sjungit olika sånger med hjälp av Babblarna  och haft juldisco.

Språk/Matematik

Barnen sjunger och räknar mycket. Genom att välja sång själva blir barnen delaktiga på    våra samlingar.

Under veckan lyssnade barnen på sagan ”Vems byxor?”. I sagan pratas det mycket om matematiska begrepp som ”kort” och ”långt, ”litet” och ”stort”.

 

Grovmotorik/Rörelse

Barnen rör på sig mycket även inne. Det är roligt att dansa till fina barnlåtar och att rulla boll med kompisarna.

 

Innelek/Samspel/Experiment

Det sociala samspelet stimuleras och utvecklas jämt i leken. Visst är det roligare när man bygger tillsammans med en kompis?

Två av barnen experimenterade med ljus. Hur ser det ut när man lyser med ficklampor i en låda fylld med skumplast bitar?

Utelek i snön

Barnen har piffat till snön ute på gården med fina målarfärger.

Snön har inte skrämt oss och vi har varit ute lika mycket som varje annan vecka.

 

TREVLIG HELG ! 🙂 🙂 🙂

Sjöstjärnan v.50

Naturkunskap och rörelse – Vi startade veckan med en lugn och skön promenad runt vårt närområde tillsammans med de andra avdelningarna på förskolan. Vi busade i snön, tittade på fåglar och hörde och såg tåget. Barnen på Sjöstjärnan tar gärna hand om de yngre barnen och håller dem i handen.

Traditioner och sång – Äntligen har vi fått uppträda inför våra föräldrar med vårt härliga Luciatåg. Efter många veckors träning så var det dags! Lucia 2017.

Sång och delaktighet – De allra äldsta barnen på Sjöstjärnan fick även chansen att vara med i skolans Luciatåg. Där fick barnen träna på att sjunga/stå på scen och att ta sig an en koreografi.
– ”Det var lite läskigt med alla tända ljusen, men också lite spännande.”

Skapande och matematik – Att skapa sitt egna ”pepparkakshus” utan pepparkaksdeg. Barnen har fått skapa sina egna fantasifulla pepparkakshus. Här tränar vi på att kunna mäta olika mått, färger, former och att klippa och klistra i olika slags material.

Matematik och teknik – Ett material vi har här på förskolan är våra ljusbord som barnen flitigt använder. De senaste veckorna har barnen själva börjat använda dessa i den fria leken för att t.ex. rita av en annan bild.

– Veckans citat –
”Kan Lucia karate?”