Näckrosen v.3

Naturvetenskap, matematik

Veckans matematikuppgift i skogen var att samla tio saker och sedan sortera dessa i tre högar. Vi pratade om hur barnen hade tänkt, varför de delat i just de tre högarna – t ex sex pinnar i en hög, tre kottar i en annan hög och ett löv i en. Hade man kunnat göra på annat sätt?

Matematik

Efter skogsutflykten fortsatte vi med temat sortering på samlingen den dagen, vi hittade vilka strumpor som var par och vi pratade om olika mönster – prickigt, randigt, enfärgat osv. Vi läste även ”Rutan och Randan sorterar” och barnen fick sedan rita sina egna randiga strumpor. I samlingen sjöng vi även ”Fem små apor hoppade i sängen” och vi provade att räkna baklänges, från fem till ett.

Hälsa och välbefinnande, grovmotorik

Vi lekte samarbetsövningar och utmanade kroppen i hinderbanan när vi var i Tippenhallen.

Normer och värden, värdegrund

Vi pratade om hur man är när man är arg och ledsen, hur känns det och hur ser man ut? Vi läste boken ”Vem är ensam” och använde samtidigt rekvisita. Sedan fick barnen titta sig i spegeln och försöka rita hur man ser ut när man är arg och ledsen.

 

Lek, skapande

Snön ger så många möjligheter att skapa, använda sin fantasi och att utmanas i leken.

Språk

Vi använder oss av ”Före Bornholmsmodellen”, ett arbetssätt som utmanar och låter barnen undersöka det svenska språket på ett lekfullt sätt.

Sjöhästen v.3

  1. Närmiljö/Naturvetenskap/Matematik

I måndags gick vi till skogen i närområdet. Där fick barnen uppdraget att plocka 10 saker och sortera dem i 3 högar. Barnen klarade skogsuppgiften fint med lite hjälp från pedagogerna. Detta uppdrag tränade barnens naturkunskap, matematiska kunskaper och problemlösnings förmåga.

 

 

Språk/Helhet/Allsidighet

På samlingarna går vi alltid genom vilka barn som är närvarande och vilka som är lediga/sjuka. Det gör vi på olika sätt – ibland sätter barnen upp sina bilder på whiteborden för att visa ”JAG är här idag!”. Ibland har vi Babblarna på besök vid samlingen och då får barnen presentera sig för dem. Vi sjunger också namnsången och på detta sätt går vi än en gång genom alla barn och pedagoger som är närvarande den dagen.

Med konkreta bilder som vi sätter upp på whiteboarden berättar barn tillsammans med pedagoger hur dagen på Sjöhästen ser ut.

Vi sjunger mycket, berättar sagor med rekvisita, använder oss av rim och ramsor och har rörelse vid samlingarna.

 

Värdegrund/Matematik/Språk

Vi har börjat jobba med ”Sagan om vanten” som vi berättar med rekvisita. Denna saga ger barnen möjlighet för lärande inom språk (vi återberättar tillsammans) och matematik (barnen räknar djuren som kommer in i vanten). Vi pratar också om att man ska vara en bra kompis och ska ta hänsyn till de andra – alla djur får komma in i varma vanten även om det blir för trångt till slut och vanten spricker. Ingen lämnas ute i kalla skogen.

 

Språk/TAKK

På Sjöhästen har vi börjat jobba mycket med TAKK /tecken som stöd/. TAKK ger möjlighet till alla barn att göra sig förstådda även om de inte har språket än. Vi övar på veckodagarna och andra ord som – ”samling”, ”idag”, ”bra”, ”kompisar”.

Delaktighet och inflytande/Matematik

Barnen är delaktiga och har inflytande genom att hjälpa till med dukning och avdukning där de också övar på olika matematiska begrepp, prepositioner  som ”på”, ”bredvid”, ”framför”, antal  etc. Vid matbordet tränar barnen på att breda smörgåsar, att hälla mjölk/vatten, att äta med kniv och gaffel. ”Jag kan själv” och ”Jag vill prova själv” stärker barnens självförtroende.

Ibland blir det kö när vi skrapar tallrikarna efter lunchen. Det är ett bra tillfälle då barnen tränar på att vänta på sin tur.

Boksamtal

Vi har lässtund i små grupper. Böckerna som vi läser för barnen är ”Sagan om den lilla lilla gumman” och ”Max bil”. Vi pratar om böckernas innehåll och ställer olika frågor till barnen.

Pedagog: ”Lisa vill ha Max bil. Hon smäller honom och tar bilen. Får man göra så?”

Barn: ”Nej nej! Förlåt Max!”

 

Rörelse

Varje tisdag eftermiddag har barnen på Sjöhästen rörelsestund med mycket musik och dans.

 

Normer och värden

Vad betyder det att vara en bra kompis?

Barnen hjälper varandra med olika saker bland annat med att ta av sig vantarna. 🙂

 

 

TREVLIG HELG! 🙂 🙂 🙂

Sjöstjärnan v.3

Naturkunskap och matematik – Vi startade veckan med en gemensam skogstur till ”Robertskogen” där alla barnen fick ett uppdrag, samla 10 saker från naturen och sortera upp dem i tre högar.

Idrott, hälsa och motorik – Även denna vecka väntade en hinderbana i tippenhallen. Hela kroppen fick användas genom motoriska övningar så som att krypa, hoppa jämfota, rulla och balansera.

Matematik – Vi har pratat mycket om sortering denna vecka och har på olika sätt sorterat, bland annat färg, nummer, antal ben och om man har vingar eller inte.

Värdegrund – Vi har börjat prata om olika känslor och har under veckan som varit diskuterat mycket om känslan arg. Hur det kan kännas i kroppen, när de kan kännas så och att det finns flera nyanser i en och samma känsla. Att det är okej att känna olika känslor!
– ”Vart i kroppen känns det om man är arg?” 
”Jag tycker det känns i tänderna när man är arg.”

Språk – Nu har vi kommit till bokstaven N i alfabetet och vi ser att barnen fortfarande tycker det är intressant och att de är energiska att få berätta vilka ord de kan på veckans bokstav. Vi tog oss även en titt på Bokstavslandet denna vecka.

Naturkunskap och skapande – Nu när de blivit lite kallare ute så passar vi på att leka oss fram med vattnet i dess olika former. Vi skapar klossar av is som vi dekorerar med glitter och annat skoj.
– ”Hur blir vattnet till is?”
– ”Det fryser… Precis som vi kan göra fast mycket mer.”

Värdegrund, språk, samarbete och matematik – Lyckan att få åka pulka, skotta snö och att bara kunna leka i snön är otrolig. I den fria leken väljer barnen att rita, spela spel där språket kommer till användning, pulkaåkning och hjälpas åt att göra en skridskobana.

Matematik – Uppe i matsalen sker det ständigt intressanta diskussioner kring allt mellan himmel och jord. Här ser ni hur ett bananskal helt plötsligt förvandlades till en bläckfisk. Vi diskuterade vad man kan göra om man själv hade haft åtta armar.
– ”Jag tror jag hade gjort åtta saker samtidigt då!”

 

– Veckans citat –
”Myrorna har gjort ett stort hål tillsammans för att kunna komma in snabbt och alla samtidigt”

 

Sjöstjärnan v.2

Språk – Ny termin och nya tag och vi fortsätter att jobba med språket genom vår bokstavsdag som denna vecka innehöll bokstaven M.

TAKK och språk – En annat sätt att jobba med språket är TAKK, tecken som stöd. Där använder vi oss av olika tecken med hjälp av kroppen för att bilda ord. Denna gång har vi pratat om veckodagarna, måndag och tisdag.

Matematik – I den fria leken uppstår det ofta att barnen vill pärla Där sker det en ständig övning av färger, mönster och antal.

Naturkunskap – Vi har äntligen kommit iväg på en liten utflykt till en park (gropen/båtparken) i vårt närområde.
– ”Kolla när jag hoppar upp här och ner där.” 
– ”Jag flyyyyyger!”

Idrott, hälsa och motorik – Under tisdagen gick vi iväg till Tippenhallen. Där tog vi oss an en motorisk hinderbana. Hoppa, springa, rulla, balansera och andra grovmotoriska övningar fick vi testa på.

Skapande och naturkunskap – Vi har pratat och diskuterat om en växt som heter murgröna. En växt som är grön till och med på vintern. Alla som ville fick chansen att rita av växten, först med blyertspenna och sedan med färgpennor som man målar med vatten på.

Projekt – Efter barnens intresse har vi startat ett legoprojekt där vi bygger en legostad. Barnen har själva planerat och påbörjat byggnader som ska finnas med i staden.

Språk och matematik – Vi har läst boken ”Rutan och randan” som handlar om att sortera. Vi parade ihop strumpor och sorterade upp dem i högar om antingen färger eller mönster.

Sjöhästen v. 2

Matematik/Rörelse

Vi leker och använder Babblarnas rörelsekort. Här hoppar, går och springer vi till cirklar med olika färger. Exempel  -Kan du gå till färgen blå?  -Var är färgen blå?

Matematik/Finmotorik/Inflytande

Barnen övar på prepositioner, begrepp och antal under dagen tillsammans med pedagoger som stöttar. -JAG KAN! Är härliga ord att höra när det kommer från de yngre barnen. Genom lek utvecklar barn sin nyfikenhet samt förmågan att lära.

Helhet/allsidighet/Språk

På Sjöhästen har vi en liten whiteboard där vi konkret sätter upp bilder på vad vi gjort och på vad som kommer att hända under dagen, så att det ska bli begripligt för barnen. Vi övar på att se samband och upptäcka nya sätt att förstå omvärlden.                                        Vid samlingen får barnen sätta upp sin egen bild som visar att de är närvarande på förskolan. Barnen stimuleras till att utveckla sin identitet och känna sig trygg i den. Här är jag och här är mina vänner.

Vi använder oss av tecken som stöd i vardagsarbetet med barnen. Vi  övar enkla tecken som hjälper barnen att kommunicera med varandra. Även om du inte har talet än kan du göra dig förstådd genom att göra gester och teckna med händerna. Vi övar också på att teckna dagarna tillsammans.

På samlingen leker vi också ”Björnen sover” som är väldigt populär.

Hälsa/Rörelse

På tisdagarna efter vilan har vi rörelse. Vi sjunger och dansar till härlig musik som vi känner igen. Vi stimulerar motoriken, koordinationsförmågan och kroppsuppfattningen.

Språk/Matematik

Vi har läst boken ”Var är Babbas saker” och övar olika prepositioner. Sedan har vi spelat ett  slags Memory som passar till boken. Då övar vi på att komma ihåg vilka bilder som hör ihop och minnas. Vi tränar även på att reflektera.

Lek

I leken och fantasin bearbetas många intryck från vardagslivet. Barnen går och handlar, går till skolan och tar han om små barn. Det sociala samspelet övas också på många olika sätt.

 

Näckrosen v.2

Hälsa och välbefinnande, grovmotorik, Grön flagg

Årets första hinderbana i Tippenhallen.

Hälsa och välbefinnade, finmotorik, självständighet

På Näckrosen stöttar och uppmuntrar vi barnen att bli självständiga, både vid t ex påklädning och måltider. Barnen får hälla upp dryck i sina glas, ta sin egen mat och försöka skära maten i mindre bitar.

Skapande utomhus, matematik, naturvetenskap

Barnen ser och skapar mönster och olika former i rimfrosten ute på gården.

Språk, matematik

Varje dag har vi högläsning på Näckrosen. Varje barn får komma till tals vid boksamtalen, vi lyssnar på barnens tankar och funderingar om det vi läser. Vi pratar om nya ord och betydelsen av uttryck – vad är en prick och vad är en fläck? Sedan får barnen rita något om det vi läst.

Språk, matematik, delaktighet och inflytande

Vid samlingen pratar vi om vilka barn som är på förskolan, barnen får även försöka hitta sitt eget namn för att sätta det på tavlan. Vi pratar om år, månad och dag, varje dag har sin egen färg och tecken. När vi sjunger sånger och ramsor använder vi oss ofta av TAKK – tecken som stöd.