Sjöhästen v.3

  1. Närmiljö/Naturvetenskap/Matematik

I måndags gick vi till skogen i närområdet. Där fick barnen uppdraget att plocka 10 saker och sortera dem i 3 högar. Barnen klarade skogsuppgiften fint med lite hjälp från pedagogerna. Detta uppdrag tränade barnens naturkunskap, matematiska kunskaper och problemlösnings förmåga.

 

 

Språk/Helhet/Allsidighet

På samlingarna går vi alltid genom vilka barn som är närvarande och vilka som är lediga/sjuka. Det gör vi på olika sätt – ibland sätter barnen upp sina bilder på whiteborden för att visa ”JAG är här idag!”. Ibland har vi Babblarna på besök vid samlingen och då får barnen presentera sig för dem. Vi sjunger också namnsången och på detta sätt går vi än en gång genom alla barn och pedagoger som är närvarande den dagen.

Med konkreta bilder som vi sätter upp på whiteboarden berättar barn tillsammans med pedagoger hur dagen på Sjöhästen ser ut.

Vi sjunger mycket, berättar sagor med rekvisita, använder oss av rim och ramsor och har rörelse vid samlingarna.

 

Värdegrund/Matematik/Språk

Vi har börjat jobba med ”Sagan om vanten” som vi berättar med rekvisita. Denna saga ger barnen möjlighet för lärande inom språk (vi återberättar tillsammans) och matematik (barnen räknar djuren som kommer in i vanten). Vi pratar också om att man ska vara en bra kompis och ska ta hänsyn till de andra – alla djur får komma in i varma vanten även om det blir för trångt till slut och vanten spricker. Ingen lämnas ute i kalla skogen.

 

Språk/TAKK

På Sjöhästen har vi börjat jobba mycket med TAKK /tecken som stöd/. TAKK ger möjlighet till alla barn att göra sig förstådda även om de inte har språket än. Vi övar på veckodagarna och andra ord som – ”samling”, ”idag”, ”bra”, ”kompisar”.

Delaktighet och inflytande/Matematik

Barnen är delaktiga och har inflytande genom att hjälpa till med dukning och avdukning där de också övar på olika matematiska begrepp, prepositioner  som ”på”, ”bredvid”, ”framför”, antal  etc. Vid matbordet tränar barnen på att breda smörgåsar, att hälla mjölk/vatten, att äta med kniv och gaffel. ”Jag kan själv” och ”Jag vill prova själv” stärker barnens självförtroende.

Ibland blir det kö när vi skrapar tallrikarna efter lunchen. Det är ett bra tillfälle då barnen tränar på att vänta på sin tur.

Boksamtal

Vi har lässtund i små grupper. Böckerna som vi läser för barnen är ”Sagan om den lilla lilla gumman” och ”Max bil”. Vi pratar om böckernas innehåll och ställer olika frågor till barnen.

Pedagog: ”Lisa vill ha Max bil. Hon smäller honom och tar bilen. Får man göra så?”

Barn: ”Nej nej! Förlåt Max!”

 

Rörelse

Varje tisdag eftermiddag har barnen på Sjöhästen rörelsestund med mycket musik och dans.

 

Normer och värden

Vad betyder det att vara en bra kompis?

Barnen hjälper varandra med olika saker bland annat med att ta av sig vantarna. 🙂

 

 

TREVLIG HELG! 🙂 🙂 🙂

Sjöstjärnan v.3

Naturkunskap och matematik – Vi startade veckan med en gemensam skogstur till ”Robertskogen” där alla barnen fick ett uppdrag, samla 10 saker från naturen och sortera upp dem i tre högar.

Idrott, hälsa och motorik – Även denna vecka väntade en hinderbana i tippenhallen. Hela kroppen fick användas genom motoriska övningar så som att krypa, hoppa jämfota, rulla och balansera.

Matematik – Vi har pratat mycket om sortering denna vecka och har på olika sätt sorterat, bland annat färg, nummer, antal ben och om man har vingar eller inte.

Värdegrund – Vi har börjat prata om olika känslor och har under veckan som varit diskuterat mycket om känslan arg. Hur det kan kännas i kroppen, när de kan kännas så och att det finns flera nyanser i en och samma känsla. Att det är okej att känna olika känslor!
– ”Vart i kroppen känns det om man är arg?” 
”Jag tycker det känns i tänderna när man är arg.”

Språk – Nu har vi kommit till bokstaven N i alfabetet och vi ser att barnen fortfarande tycker det är intressant och att de är energiska att få berätta vilka ord de kan på veckans bokstav. Vi tog oss även en titt på Bokstavslandet denna vecka.

Naturkunskap och skapande – Nu när de blivit lite kallare ute så passar vi på att leka oss fram med vattnet i dess olika former. Vi skapar klossar av is som vi dekorerar med glitter och annat skoj.
– ”Hur blir vattnet till is?”
– ”Det fryser… Precis som vi kan göra fast mycket mer.”

Värdegrund, språk, samarbete och matematik – Lyckan att få åka pulka, skotta snö och att bara kunna leka i snön är otrolig. I den fria leken väljer barnen att rita, spela spel där språket kommer till användning, pulkaåkning och hjälpas åt att göra en skridskobana.

Matematik – Uppe i matsalen sker det ständigt intressanta diskussioner kring allt mellan himmel och jord. Här ser ni hur ett bananskal helt plötsligt förvandlades till en bläckfisk. Vi diskuterade vad man kan göra om man själv hade haft åtta armar.
– ”Jag tror jag hade gjort åtta saker samtidigt då!”

 

– Veckans citat –
”Myrorna har gjort ett stort hål tillsammans för att kunna komma in snabbt och alla samtidigt”