Sjöhästen v.8

Värdegrund

Barnen är väldigt intresserade av att titta på känslo-bilderna som sitter på väggen i vårt lekrum. Där finns bilder på barnen när de visar olika känslor.  Även när vi läser olika sagor  går barnen fram till en bild och säger känslan eller pekar på bilden som de har sett i boken, går sedan tillbaka och sätter sig och lyssnar vidare när vi har boksamtal.

Tema/projekt Vatten

Den här veckan har vi forskat kring smaksinnet. Vi har tillsammans med barnen smakat på vattnet som är smaksatt på olika sätt. Vi har smakat på kolsyrat vatten, sött vatten (socker), surt vatten (citron), salt vatten (salt) och vanligt kranvatten. Kommentarer som vi fick från barnen var:    -Det är någonting!!!    -Det är surt!

Språk

”Sagan om den lilla gumman” har vi läst många gånger med barnen. Flera av barnen kan den och nu vill några av barnen berätta den för oss. Det är härligt tycker vi. De tycker väldigt mycket om våra Babblar-böcker också. Då är de med och engagerar sig i berättelsen.

Värdegrund

Tjohoo!  -Det är ju jag! Nu är det min tur att sätta upp bilden på mig och visa att jag är här.

Helhet/Allsidighet/Språk

På samlingen innan lunch pratar vi om vilken dag det är och vi sjunger även en sång om dagarna. Ofta ser vi och hör barnen stå och härma, försöka återberätta och sjunga det vi har gjort på samlingen.

Matematik/Delaktighet

I vår verksamhet är det viktigt att barnen är delaktiga. Barnen får vara med och duka enligt ett rullande schema och det är förstås frivilligt. Men det är sällan någon som säger nej. Vi tränar begrepp, prepositioner och antal. Efter lunchen får de barn som vill skrapa sina rester från tallriken ner i matavfallspåsen och det är det flera som vill och även torka borden.

Rörelse

Tisdagsrörelse. Barnen brukar fråga  -När ska vi dansa?

Språk

”En elefant balanserande på en liten liten spindel tråd. Det tyckte han va så intressant så han gick och hämtade en annan elefant. Två elefanter balanserade………………………..”

Värdegrund

JAG KAN!!!!

Det är viktigt att barnen får gott om tid på sig att öva av- och påklädning.

”Utveckla självständighet och tillit till sin egen förmåga” Lpfö 98 (reviderad 2016)

Lek ute/Rörelse/Samspel

Härligt med snö. Vem vill dra mig?

TREVLIG HELG!

Sjöstjärnan v.8

Delaktighet, matematik och skapande – Inför föräldramötet fick barnen vara med och förbereda och planera en aktivitet. Barnen visade stort intresse att få vara delaktiga och hjälpa till för att få visa upp det dem skapat.

Språk – Vi fortsätter att jobba med bokstäver i alfabetet. Denna vecka satte nästan barnen rekord i antal ord på bokstaven T. Vi läste också Sagan om Törnrosa för att förtydliga bokstaven.
– ”Genom att ljuda bokstäverna blir det lättare att skriva.” /Barn

Idrott, hälsa och motorik – Veckans besök till Tippenhallen bestod av en hinderbana där barnen fortsätter att samarbeta och hjälpas åt. Barnen utmanas i att bland annat våga testa den lite smalare balansstången med en hjälp av en kompis hand.

Hållbar utveckling och skapande – Vi fortsatte vårt intresse med vatten och havet och har denna vecka börjat jobba med vårt ”smutsiga” hav.
– ”Vad har ni sett för skräp i havet/vattnet? Och vad kan vi göra för att det inte ska hamna skräp där?” /pedagog
– ”Man kan gå till återvinningsstationen!” /barn

– ”Slänga skräpet i papperskorgen.” /barn

Språk och matematik – I den fria leken sker det ständigt lärande lekar. Genom att kunna beskriva ett ord utan att berätta vad det är övar vi vårt verbala språk. Matematiklekar är kul att leka genom att ha ”låtsasskola” och består ofta av siffror, olika tal i addition och att finna mönster.

Naturkunskap – Återigen gick vi iväg till ”Robertskogen” för att kolla om förra veckans spår fanns kvar. Vi kom även in på andra sorters spår, så som till exempel kisspår från hundar.

Värdegrund och språk – Tillsammans har vi läst boken; Ett eget namn, som är en av de tio kompisböckerna. Vi la ut allas namn på mattan och gick igenom varje barns för- och efternamn.

– Veckans citat –
”Jag tror att i varje snöflinga, finns det en guldsnöflinga” 

 

Näckrosen v.8

Vattenprojekt

Barnen skapar med vatten i olika former och med olika material – flytande, snö och is.

Vattenprojekt, naturkunskap, fysik

Vi experimenterar med med russin och kolsyrat vatten, ”Russinhissen”. Barnen rita sedan sina hypoteser och slutsatser.

Normer och värden

Elever från årskurs 6 hälsade på barnen i förskolan då det var ett gemensamt vänskapstema för både skola och förskola förra veckan. Både barn och elever tyckte det var roligt och spännande att träffas och leka.

Barns delaktighet och inflytande

Barnens intresse för att hålla sin egen samling fortsätter, varje dag drar vi lott om vem som ska hålla i samlingen. Barnen får själva bestämma hur samlingen ska se ut, någon vill berätta en saga och någon annan vill sjunga sånger.

Barnens delaktighet och inflytande, traditioner

Vi bakar semlor – alla är får baka sin egen semla och sedan ÄTA den!

Språk, litteratur, TAKK

Vi läser sagan ”Här är det lilla huset av Barbro Lindgren och Eva Eriksson med hjälp av bilder och tecken som stöd.

Näckrosen v.7

 

Hållbar utveckling, miljö, naturvetenskap, IT, skapande

Tillsammans pratar vi om vad kroppen och jorden mår bra av med hjälp av frågesports appen Kahoot. Barnen får även tillverka sina egna körkort och vi pratar om att även om man har körkort och bil är det bättre att cykla för miljön!

Språk

Barnen älskar verkligen sagan om ”Bockarna Bruse”! Istället för att vi pedagoger läser sagan får barnen själva prova på att återberätta den med hjälp av bilder. I början kan det vara svårt att hitta ord men då går det lika bra med gester för att illustrera vad man menar.

Hälsa och välbefinnande, grovmotorik, värdegrund, vänskap

Vi leker bollekar i Tippenhallen.

Matematik, skapande

Vi ritar robotar och pratar samtidigt om geometriska former.

Kultur, litteratur

Några barn fick följa med till biblioteket och välja ut böcker som vi ska läsa på förskolan.

Skapande, värdegrund, traditioner, finmotorik

Barnen tillverkar/skapar kort till Alla hjärtans dag.

Naturvetenskap

Snön och vattnet ute på gården erbjuder barnen fantastiska möjligheter att leka och använda sin fantasi.

Delaktighet och inflytande, språk

Barnen har visat ett intresse av att få hålla i samlingen. De som vill får möjlighet att ha sin egen samling och bestämma innehållet i den.

Matematik

I samlingen utmanar vi barnen i olika matematiska begrepp – minst, mellan och störst.

Kultur, normer och värden

Vi spelar teater efter boken ”Vem är arg” av Stina Wirsén, efteråt pratar vi om känslan arg, att det är ok att vara arg men att man inte får göra någon annan illa.

Traditioner, normer och värden, musik

För att uppmärksamma vår årliga vänskapsvecka på förskola och skola skapar vi en stor sol på skolgården. Sedan dansar vi alla tillsammans.

Hälsa och välbefinnande, grovmotorik

Några av barnen åker skridskor i ishallen.

Sjöhästen v.7

Vänskapsvecka/Värdegrund 

Denna vecka är det ”vänskapsveckan” på Igelboda skola och förskola. Vi har pratat mycket med barnen om vad det betyder att vara en bra kompis, om att man ska hjälpas åt, samarbeta, respektera de andra. Vi har också pratat om att alla människor är olika men lika värda. Vi har även sjungit olika sånger som handlar om det:

”Det finns en av varje sort, en är lång och en är kort,

en är stark och en är svag, men ingen är precis som JAG!”

och

”Man kan höra vad någon ser

man kan känna vad någon hör

man kan räcka sin vän en hand

och komma närmare varann.”

Språk/Boksamtal 

Böckerna som vi läste denna vecka handlade också om vänskap.

Pedagog: ”Hur är man en bra kompis?”

Barn: ”Inte slåss!”, ”Hjälpa!”, ”Krama!”

Experiment

Ett barn på Sjöhästen var väldigt nyfiken om varför det inte gick att rita med vitt penna på vitt papper:

”Det går inte!” sa barnet flera gånger.

Då fick barnet rita på svart papper istället: ”Det går!” 🙂 

Helhet/Allsidighet/Språk/Värdegrund

Vi fortsätter att använda konkreta bilder för att berätta om dagen på förskolan. Barnen blir mer och mer delaktiga i att berätta vad vi har gjort och vad vi har kvar att göra.

Vi tränar olika tecken med tecken som stöd. Denna vecka har vi övat på ”god morgon”.

På samlingarna har vi pratat om olika känslor. Genom sången om trollen och sagan om bockarna Bruse har vi presenterat känslan ”rädd”.

Hur ser man ut när man är rädd?

Språk/Värdegrund

Med materialet START bekantar vi barnen med olika känslor. Denna vecka har vi jobbat med känslan ”glad”. Barnen har fått titta i en spegel och se hur de ser ut när de är glada.

Några av barnens kommentarer:

”Jag är glad!”

”Jag skrattar!”

Rörelse

I tisdags dansade vi och sjöng tillsammans igen. Vad skönt och roligt det är att röra på kroppen! 🙂

Lek/Motorik

Vid våra besök på Näckrosen har barnen fått göra fina pärlplattor och smycken. Det är ett bra sett att träna finmotoriken och samtidigt är det spännande att få prova nya saker.

TREVLIG HELG! 🙂 🙂 🙂

Sjöstjärnan v.7

Värdegrund och motorik – Denna vecka är det ”vänskapsvecka” på förskolan och skolan. Tillsammans med de andra avdelningarna samt skolan samarbetar vi genom olika typer av aktiviteter. Vi hjälper och stöttar varandra och pratar mycket om vad vänskap är och betyder. Vi gjorde en tankekarta med barnens egna ord om vad de tycker vänskap är. Även vårt besök till Tippenhallen bestod av olika stationer av samarbetsövningar där de äldre barnen från skolan var med och tog hand om de yngre.

Välbefinnande och motorik – Vi har testat på att utöva en Yogasaga. Genom att följa rörelser med hela kroppen tränar vi vår grovmotorik.
– ”Det här va ju faktiskt väldigt skönt!”

Språk och värdegrund – Vi har redan kommit till bokstaven S i alfabetet. Genom att ljuda bokstaven så lyckades barnen komma på en hel drös med ord. För att förtydliga bokstaven läste vi sagan om Snövit.
I den fria leken bygger barnen fram olika bokstäver.
Under en av våra avslappningar den här veckan har vi läst en av de tio kompisböckerna som handlar om allas lika värde. Diskuterat kring vad det innebär och att alla är lika viktiga.

Idrott, hälsa och naturkunskap – Ännu ett besök till ishallen. Även denna gång hjälptes vi åt att hitta balansen och få fart både framåt och bakåt.

Hållbar utveckling, naturkunskap och skapande – Vi fortsätter med vårt ”friska” hav och pratar om djuren och växterna som bor där. Barnen får skapa det dem tror bor/finns i havet genom att använda sig av olika material.
– ”Vi bor ju där, vi är ju sjöstjärnor!”


Naturvetenskap – Vi har varit på spårjakt! Vilka spår visar sig i snön? Genom att djuren kliver i snön blir det märken efter dem.
– ”Jag tror det är en varg!”
– ”Nej, det är ju en känguru fast att dem bara bor i Asien!”
”Där är ett människospår eller till och med ett frökenspår.”

– Veckans citat –
”Det här är månen och månens kratrar”

 

Sjöstjärnan v.6

Naturkunskap och värdegrund – Vi startade veckan med en gemensam promenad i vårt närområde där barnen fick hjälpa varandra genom stöttning.

Språk – Bokstavsdagen, högläsning och återberättande är några av de aktiviteter vi har haft under veckan för att öva oss på språket. Genom att ljuda, bokstavera, prata och rita ser vi barnens ständiga utveckling.

Matematik – I den fria leken är spelet UNO ett väldigt attraktivt alternativ där barnen övar sig i både siffror och färger. Vi har även pratat om några olika prepositioner där barnen har fått leda varandra att lägga olika föremål genom olika direktiv, under, över, bakom, framför och bredvid.

Naturkunskap och språk – Några av barnen på avdelningen höll i små föredrag för de andra barnen om bland annat jordens historia, dinosauriernas tid och Big bang.
– ”Hur bildades vatten och vart kom de ifrån?”
– ”Världen var första ihop.”
– ”Jorden har ett skydd runt omkring sig.”

Naturkunskap och utflykt – Under vår torsdagsutflykt gick vi iväg till lejonklippan och letade efter ”vulkanspår”.

Hållbar utveckling och naturkunskap – Vi har fortsatt prata och jobba om vatten och hav. Vi har börjat skapa ett eget hav som är ”friskt” utan skräp och smuts och ska sedan fortsätta skapa ett ”smutsigt” hav.

 

– Veckans citat – 
”Min mjölk har blivit en elefant trots att den kommer från kossan”

Sjöhästen v.6

Rörelse/Måndagspromenad

Den här veckan blev det promenad med alla tre avdelningarna tillsammmans i ett långt tåg. Det finns mycket att titta på under vägens gång. Alla går vi i lite olika takt och tittar på omgivningen, äldre som yngre.

Rörelse/Innelek

Vi leker i små grupper och tränar turtagning. Vi kan se att barnen tycker att det är väldigt mysigt inne i tygtunneln och vill nästan inte komma ut. Då blidas det en liten kö där inne.

Språk

Vi blåser och försöker hålla en fjäder i luften. Vi pratar om färger och gör munövningar (munmotorik) som i sin tur stärker grunden för språkinlärning.

 

Språk/Värdegrund

Vi  har börjat att arbeta med ett material  som handlar om livskunskap för de minsta. Materialet heter START skrivet och bearbetat av Lars Löwenborg och Björn Gislason.  Vi på Sjöhästen har under en längre tid arbetat och bekräftat barnens alla känslor. Detta  material är strukturerat och passar väl ihop med vårt arbete på avdelningen. Att kunna förstå ”känslospråket” är en grund för att  kunna förstå sig själv och för att kunna utveckla empati. Vi behöver förstå våra egna känslor för att kunna förstå andra människor.

Här har vi börjat med känslan glad och sedan tittat hur vi ser ut i spegeln när vi skrattar.

Språk

Vi brukar klappa stavelser (antal klapp) till våra namn.  Det går även bra trumma antal stavelser.

Matematik/Språk

Vi  har köpt in nya spel till avdelningen. Här tränar vi färger med Bamse.

Tisdags-rörelse

Det är härligt att ”släppa loss” och röra sig som man vill till musik.

 

Projekt:  Vatten

Den här veckan har vi börjat att samtala om hur vatten känns. Vi  har känt på rinnande vatten ur kranen, både kallt och ”varmt”. Ett barns kommentar: KALLT!

Vi har känt på kallt vatten med hela handen i en burk.

Vi har jämfört kallt och ”varmt” vatten. Hur känns det?

Barnen har också provat med foten i ”varmt” vatten.  Vi har också provat att stoppa handen i det varma vattnet och jämfört med hur det känns när vi stoppar foten i samma vatten. Ett barn tyckte att det var kallare att stoppa handen i vattnet än foten (spännande).

TREVLIG HELG!

 

 

Näckrosen v.6

Naturvetenskap, experiment

Vi experimenterar med olika former av vatten, vi tar in snö och ser vad som händer när den smälter. Vi pratar om jorden, solen och vad som är bra för jorden. Vi har även en frågesport, Kahoot, där vi tillsammans kommer fram till vilket alternativ som vi tror är rätt svar – vilken geometrisk form har jorden?, vad händer med Olof när solen skiner och det blir varmare?

Delaktighet och inflytande

Varje fredag utvärderar vi verksamheten med barnen genom att tillsammans titta på bloggen. Vi pratar om vad vi gjort under veckan och barnen får en möjlighet att reflektera och sätt egna ord på det vi ser på bilderna.

Normer och värden, matematik

Vi ser att barnen är väldigt bra kompisar –  här hjälper de varandra och visar hur man tillverkar en mobiltelefon.

Matematik

Vi pärlar halsband med två färger så det bildar ett mönster – vi pratar om de olika färgerna, vilken pärla som ska komma härnäst. Det gäller ha tålamod så det blir rätt.

Närmiljö, grovmotorik, naturkunskap

Vi går på promenad i vår närmiljö.

Hälsa och välbefinnande, grovmotorik

I Tippenhallen den här veckan har vi bollekar.

Delaktighet och inflytande

Vi äter mellanmål i matsalen, där tränar vi på att stå i led, ta sin egen mat från hög höjd, bre sin smörgås och städa undan efter sig.

Språk, skriftspråk, matematik

Vi pratar om vilken bokstav våra namn börjar på och hur många barns förnamn som börjar på t ex bokstaven ”A”.

Språk

På språksamlingen enligt ”Före Bornholmsmodellen” berättar vi sagan om ”Petter och hans fyra getter” med hjälp av rekvisita.

Musik, matematik

Vi lyssnar efter hur många gånger trumman låter och hittar rätt siffra.

Sjöhästen v.5

Kommunikation/Språk/Inflytande

Våra samlingar ger många möjligheter för lärande i språk, matematik, naturvetenskap, socialt samspel, normer och värden. Vi pratar om vilken dag det är idag och även tecknar den med tecken som stöd. Med hjälp av konkreta bilder som vi sätter upp på tavlan får barnen själva berätta hur dagen på förskolan ser ut, vad vi har gjort och vad vi har kvar att göra. Vi sjunger mycket och illustrerar sångerna med tecken och rörelse, berättar sagor med rekvisita ock leker olika lekar. Kims leken ger barnen möjlighet att träna sitt minne, språk och färger och samtidigt är den mycket rolig för barnen.

Barnen har möjlighet att själva komma fram med förslag på hur samlingen ska se ut. På så sätt är de delaktiga och har inflytande i gruppen.

Nästan varje dag leker vi barnens favoritlek ”Björnen sover” som ger mycket skratt och glädje.

Boksamtal/Språk/Värdegrund

Vi fortsätter att läsa för barnen och att samtala med dem om böckernas innehåll.

Pedagog: ”Vad tror ni boken handlar om?”

Barn: ”Om gumman!Hon är arg!”

”Katten! Mjau!”

”Om Max, Lisa! Stop! Inte slåss! Prata med munen!”

Pedagog: ”Vad gör Max på första bilden?”

Barn: ”Leker med bilen!”

Pedagog: ”Vad har bilen för färg?”

Barn: ”Röd som soffan!”

Vi stimulerar ständigt barnens intresse för språk och böcker.

Lek och fantasi

Barn lär sig otroligt mycket genom lek. Leken ger en bra grund för utveckling av motorik, fantasi och socialt samspel.

Rörelse

Vad roligt det är att dansa och sjunga till de favoritsångerna. Det gör vi varje tisdag då vi har rörelse!

Skapande/Matematik

Barnen fick måla med de tre grundfärgerna – gul, blå och röd. Genom att blanda de i olika kombinationer fick barnen fram många olika färger som brun, orange, lila och även svart.

Naturvetenskap/Matematik/Värdegrund

I skogen fick barnen uppdraget att bilda grupper med rätt antal personer som motsvarar siffra som en pedagog visade. Om pedagogen visade siffran sex så skulle barnen göra en grupp där sex kamrater höll varandra i handen.

Sedan blev det naturligtvis fri lek i skogen.

Projekt/ Tema Vatten 

Förra veckan satte barnen en låda med vatten i frysen. I måndags tittade vi tillsammans vad som hade hänt med vattnet.

Pedagog: ”Vad har vi i lådan? Är det fortfarande vatten?”

Barn: ”Nej! Det är glass!” 

”Kallt! Brrr!”

Vi ställde en leksak (plasthäst) på isen och tittade dagen efter om hästen var kvar där.

Pedagog: ”Vad har hänt?”

Barn: ”Vatten! Hästen badar!”

Vi fortsätter att jobba med vatten på många olika sätt.

Under veckan har barnen lyssnat på hur vatten låter. Vi har pratat om att vatten kan låta på många olika sätt och gjort lite experiment.  

Hur låter vatten:

*som rinner från kranen

*som spolas i toaletten

*som hällas i en mugg

*när det regnar

*när havets vågor slår emot stranden

Pedagog: ”Låter det likadant när man spolar i toaletten som när man häller vatten i en mugg?”

Barn: ”Neej! Det är högre!”

TREVLIG HELG!!! 🙂 🙂 🙂