Sjöhästen v.15

Hälsa /Tisdagsrörelse

Vi övar och tränar balans, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning.

Rörelse ute till musik är härligt. Den friska luften och stor rörelsefrihet är toppen.

Skapande

Genom att måla tränar barnen sig på att ut utveckla sin finmotorik och skapande förmåga, samt sin förmåga att uttrycka och förmedla upplevelser.

Helhet/ Allsidighet/Värdegrund

Vi tränar på att ta av oss ute-kläderna under dagen och efter utevistelse. Tjo-hoooo det gick! Kängan åkte av! Jag klarade det!

Utevistelse/Motorik/Lek på gården

Äntligen vår!  Fåglarna kvittrar överallt. Det går att gräva i sandlådan, cykla, gunga, balansera på hjul och stockar. Det finns även många vårtäcken att upptäcka. Vi har också flera nya barn på Sjöhästen som man kan leka och bekanta sig med.

TREVLIG HELG!

Sommarklubben v.15

Programmering och värdegrund – På förskolan sattes det upp olika stationer. Bland annat programmering där barnen hjälptes åt att lösa uppgifter och delade med sig av de dem upptäckte.

Naturvetenskap – Äntligen har våra långa utflykter satt igång. Vi startade våra sommarklubbsutflykter med ett besök till Naturhistoriska riksmuseet. Vi fick testa på att åka tåg, buss och tunnelbana för att ta oss hela vägen fram. På museet fick vi bland anat se och känna på dinosaurieskelett, stenar, människor och djur från förr och testa på våra olika sinnen.
– ”Vi va som apor innan vi blev människor.”
– ”Asså valar kan bli as stora!”

Kultur – Vi har även varit iväg på teater i närområdet. En pjäs som handlade om en röd klänning. Barnen fick även chansen själva att stå på scenen.
– ”Varför ville hon ha den röda klänningen hela tiden?”
– ”För att hon fick den av sin mormor och ville tänka på henne hela tiden när dem inte kunde ses.”

Värdegrund, morotik, skapande – Vi har gjort oss hemmastadda i vår nya lokal och ute på den stora skolgården. Vi pärlar, ritar/målar, gungar, spelar fotboll och träffar massor med nya kompisar.

Sjöstjärnan v.15

Naturvetenskap/Matematik

På våra utflykter till skogen har vi letat vårtecken. Barnen hittade: krokus (”jag trodde det var tulpaner” sa ett barn), knoppar (som de kände att några är taggiga och några är lena), maskros, harbajs, ljungknoppar och blåbärsris, tappade fjädrar etc. Vi räknade hur många år olika tallar är (på ett ungefär). Barnen upptäckte att på måndagen hade alla myror vaknat och de hängde ihop i en klump uppe på myrstacken men på torsdagen var myrorna mer utspridda över hela myrstacken. Barne la försiktigt två pinnar som bildade en bro från myrstacken till berget så att myrorna kunde gå på den. Barnen hittade även spår efter ekorren. Det låg massor med ätna kottar på marken. Barnen fick rita vårtecken.

Grovmotorik/Hälsa

I Tippenhallen fick barnen en hinderbana att utöva grovmotoriken på.

Språk

”Gamla” Sjöstjärnan har gått igenom och övat på hela alfabetet. Vi kommer under denna termin fortsätta att öva på finmotoriken med pennfattningen genom olika aktiviteter som tex att följa prickade linjer, rita innanför linjer, måla o rita. Nästa termin börjar vi om med alfabetet på ett lekfullt sätt igen.

Digitalisering/Kultur/Skapande

Nu när värmen smyger sig fram kan barnen äntligen utföra mer aktiviteter utomhus. Målarstafflierna tas ut och barnen kan skapa utomhus utan att frysa om fingrarna. Lärplattorna tas ut och barnen scannar qr koder tillsammans där olika sånger kommer fram. Barnen fick även möjlighet att utföra en programmerad bana där de följer instruktioner som att hoppa, ta ett steg fram, ett steg till höger osv.

Skolan och Förskolan fick besök av skolledare från Sydkorea som fick se vår fantastiska verksamhet.