Sommarklubben v.21

Naturkunskap – Vi startade veckan med ett besök på Sjöstadens informationsverk. Vi fick både lyssna, experimentera och titta på olika typer av vatten.

Djur och natur – Vi utnyttjar vädret till fullo och passade även denna vecka på att fiska. Självklart var fiskelyckan på vår sida.
– ”Jag vill äta fiskens huvud!”

Utflykt, naturkunskap, kultur – En av våra utflykter denna vecka var till Gamla Stan och medeltidsmuseet. Vi fick se och höra om hur det var förr i tiden samt titta på vaktparaden och njuta av vår lunch i solen.
– ”Nu vet vi hur man ska gå när vi är soldater, kolla!”

Naturkunskap, lek och motorik – Vår lite längre utflykt bar av till Kaknästornsparken som vi kallar den. Där fick vi möjlighet till en rad olika motoriska lekar.
– ”Titta, tornet är as högt… mycket längre än alla oss.”

Lek och motorik – Genom alla olika lekar man kan göra på skolgården övar barnen ständigt på sin motorik.

Sjöhästen v.21

Naturvetenskap/Odling

Dillen som vi planterade för ett par veckor sedan har vuxit mycket tack vare barnen som alltid ser till att den får ordentligt med sol och vatten.

Vi fortsätter att odla – i veckan planterade barnen krasse. Det är spännande att se vad som händer med kryddorna.

Snart får vi smaka! 🙂

Utflykt/Hälsa

I måndags gick hela förskolan på utflykt till skogen i närområdet. Där tränade barnen på sommarsånger och efter det blev det fri lek i naturen.

Delaktighet och inflytande/Matematik

Barnen är delaktiga och har inflytande bland annat genom att hjälpa till med dukning och att skrapa sina tallrikar själva efter maten. Samtidigt tränar de matematiska begrepp som prepositioner och antal.

Språk/Kommunikation

Våra samlingar är spännande och lärorika. Vi sjunger mycket, berättar sagor med rekvisita, använder oss av rim och ramsor, räknar, rör på oss.

*Fem fina fåglar satt på en gren, 

en flög iväg och då var det bara fyra fåglar kvar…..*

Värdegrund

Genom START materialet bekantar vi barnen med de olika känslorna. Denna vecka har vi jobbat med känslan glad. 

*Hur ser man ut när man är glad?*

Skapande

Barnen har börjat göra kransar till sommaravslutningen. Vad fina de blir!

Språk/Boksamtal

På eftermiddagarna läser vi böcker och pratar med barnen om böckernas innehåll. Ibland, när barnen känner till bokens innehåll vill de gärna återberätta själva.

Naturvetenskap

Vad spännande det var när barnen hittade en stor myra på avdelningen! De även kröp efter myran. Roligt! 🙂

Utelek/Motorik

Ute på förskolegården finns det möjlighet för barnen att träna både sin fin- och grovmotorik.

Hur gör man så att spolen inte välter utan att den rullar rakt fram?”

Näckrosen v.21

 

Natur och miljö, fantasi, musik

I skogen sjunger och leker vi hela förskolan tillsammans.

Språk, skriftspråk

Vi pratar om vad olika bokstäver heter och hur de låter – mmm som i mamma.

Naturvetenskap

Barnen vattnar och rensar i våra trädgårdsodlingar.

Matematik, geometri

På samlingen pratar vi om de olika geometriska formerna.

Naturvetenskap

Vi tittar på flugans och myrans anatomi under mikroskop.

Värdegrund, hälsa, barns inflytande

Barnen på Näckrosen uttrycker ett önskemål om att få gå på utflykt. Barnen får bestämma vart vi ska gå, genom att rösta på två alternativ. Vi pratar om vad en demokrati är och det alternativet som fick flest röster vann. Vi tillbringar eftermiddagen i en lekpark i närområdet, där äter vi mellanmål och leker.

Sjöstjärnan v.21

Språk

Vi fortsätter att läsa böcker från Barbro Lindgren. På varje sida kom det en fråga var någon på bondgården var någonstans. Barnen fick gissa och komma med sina tankar innan vi bläddrade vidare. På förskolegården har vi läshörnor på olika platser.

Språk/Naturvetenskap

Vi tittade på en film om naturens trädgårdsmästare bina. Bina dricker nektar, de bor på olika platser som i blommor som t.ex. blåklockor, i sanden, bikupor. Det är bara honungsbin som gör honung och det är bara de som bor i bikupor. Klöverhumlan börjar att dricka nektar från blommor före de andra bina då de har en tjockare päls och inte fryser lika lätt. Rosentapetserarbina tapetserar blommans innerväggar med bladbitar. Efter filmen fick barnen rita sina egna bin.

Naturvetenskap

På gården hittade några barn ett ”spindelbi”. De såg ”snö” på marken. Under forskningen såg vi en ekorre som drack vatten från bäcken. I bäcken såg vi en massa grodyngel som simmade omrkring.

Utflykt/barnens inflytande

Efter barnens önskan så gick vi ena eftermiddagen till skogen med mellis och åt under granen. Vi hittade en pinne som en som en mask skrivit på.

Finmotorik/Skapande

Barnen har fått prova att skuggrita dinosaurier och de har ritat kepsar. De har fortsatt att öva på finmotoriken med att klippa och klistra sina skapa blommor.

Trevlig helg!