Näckrosen v. 10

 

Natur och miljö, fantasi

Veckans skogs uppdrag är att bjuda in en kompis till lek.

Kommunikation och skapande

Barnen skapar och uttrycker sig med hjälp av vattenfärger och olika verktyg som penslar och bilar.

Språk, litteratur, IT

För att skapa positiva och lugna lärmiljöer och för att alla barn på Näckrosen ska få en möjlighet till boksamtal och högläsning, har vi delat in barnen i 2 grupper efter maten. Vi läser även för de barn som vilar. Vi använder oss även av projektorn för att läsa månadens författare Anna-Clara Tidholm.

Språk och kommunikation

Vi använder oss av gåtor och barnen får klura ut vilket djur gåtan handlar om, ett roligt sätt att träna det logiska tänkandet.

Matematik, språk och kommunikation

Vi pratar om hur man kan dela in och kategorisera saker och föremål. Vad hör ihop och vad ska bort? Barnen får komma med förslag och uppmuntras att utveckla och sätta ord på hur de tänker. Någon tycker att ananasen ska bort för den är gul, någon annan tycker att björnen ska bort för den bor i skogen.

Lek och fantasi

Barnen visar intresse för att leka att de har en bebis i magen och de leker sjukhus. Vi pedagoger stöttar, sätter ord på och introducerar nytt lekmaterial till barnen. Vi är även patienter och barnen är doktorer.

Matematik

Vi pratar om siffror, hur de ser ut och vad de konkret betyder. Barnen får välja ett glas med en siffra i och sedan hjälps vi åt att lägga i rätt antal pärlor i glaset.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *