Sjöstjärnan v.41

Naturvetenskap/Matematik

På förskolans gemensamma utflykt fick den ena gruppen en uppgift att hämta en kotte och lägga den på en sten. Här arbetar vi med naturmaterial och övar på lägesord. Nästa uppgift för de som ville var att skapa olika former med kottarna. Pentagon, kvadrat, triangel och en rektangel.

img_3191 img_3192

Matematik

Barnen hittar former på avdelningen. De har fortsatt stort intresse att pärla Pokémon.

img_3193 img_3195

Här leker barnen med matematik med stöd av pussel och pennor.

img_3290 img_3291

Språk

Veckans bokstav var F f. Vi lyssnar på hur bokstaven låter och hur man gör med mun och andning för att få fram f- ljudet samt övar på att skriva bokstaven F. Barnen kom på en fantastiskt mängd med ord som börjar på F.

Varje vecka får barnen lyssna på en till flera sagor som vi återberättar tillsammans. Efter får de rita något ur sagan. Här får de öva på att lyssna, återberätta och pennfattningen. Vi har lyssnat på sagan om vanten och några böcker om drakar och prinsessor. (Vi har sett i den fria leken att de ritar mycket prinsessor och drakar.) Pedagogerna reflekterade tillsammans med barnen sagans innehåll bland annat om varför det oftast är prinsessan som blir bortrövad av drakar och inte tvärt om. Kan inte det inte vara prinsar som blir bortrövade av drakar eller att prinsessan rövar bort draken 🙂

Vi har sett en enorm utveckling i att hålla pennan, skriva sina namn och att rita olika saker. De samarbetar och hjälper varandra med vad kompisen kan rita om man inte vet vad eller hur man kan rita. Några barn väljer att ligga på mattan och arbeta.

img_3346 img_3347

Kultur/ Teater/ Hållbar utveckling

Tant U kom på besök med en ny föreställning om hållbar utveckling. Den handlade om hur vi ska vara i naturen samt om naturens kretslopp. Karaktärerna i teatern var Tant U, tallen Ulla, älgen Uffe, haren Unni, masken Urban. Barnen hjälper Tant U hur hon ska sortera och kasta skräpet som hon hittat i skogen. Barnen får vara delaktiga i föreställningen samtidigt som de får lära sig att ta hand om naturen.

img_3352 img_3353

Samma dag som föreställningen varit börjar barnen skapa en egen kalasteater. Vi blir bjudna på chips och popcorn (gräs och blad) innan föreställningen ska starta. I leken får barnen återberätta och bearbeta sina upplevelser.

img_3351

I denna lek här har barnen skapat ett stall för stora och små hästar.

img_3194

Naturvetenskap

Utflykten denna torsdag gick vi till Hemulskogen igen. Vi fick med oss potatis- och purjolökssoppa och mjukt bröd som vi äter i skogen. Barnen experimenterade med en mjuk stockbit som de rullade till bollar. Vi hittade olika mossor och lavar. De plockar lingon och blåbär som de gör smoothie av. De försökte även göra smoothie av träd. De hittar spindlar, sniglar, skalbaggar och mycket annat. Fantasin flödar och gruppdynamiken är fantastisk när vi är i skogen. Alla leker och utforskar skogen med alla.

img_3342 img_3348 img_3349 img_3350

Vi följer förändringen av samma träd varje torsdagsutflyft.

img_3151 img_3152 img_3303

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *