Sjöhästen v.22

Språk/Värdegrund/Matematik

På samlingen får alla barn sätta upp sin egen bild på whiteboarden. Då kan de sedan räkna och se vilka barn som är närvarande, om de saknar en kompis och hur många som är sjuka eller lediga. Vi kan tydligt se hur glada de blir när det är deras tur, känner igen sin bild och har genomfört sitt uppdrag.

Snäck/Snigelspaning i närmiljön

Efter regnet gick vi ut för att leta efter snäckor/sniglar. Efter en stund fann vi flera stycken. Det var mycket spännande. Vi tittade också på snäckornas olika storlekar. Barnens utrop och kommentarer -Kolla -En snigel -Öra (pekar på snäckans huvud) -Titta -Stor

Lek/Matematik

Matematik som skapats av eget intresse. Barnen har själva parat ihop kassaapparaten  med kulramen och det ser ut som de leker affär. Vi pedagoger stöttar intresset och sätter ord på det som de utforskar i leken.

Utelek/Motorik/Teknik

I leken använder barnen flera olika tekniker som främjar både finmotorik och grovmotorik.

Skapande

Barnen har målat och skapat med grundfärgerna röd, blå och gul. Flera olika färger ”växer” fram på teckningarna. Ofta ser det ut som barnen själva blir förvånade och ordet -Titta! hörs ofta.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *