Näckrosen v.34

Språk och kommunikation

Vi använder oss av ”Före Bornholmsmodellen” på samlingen, ett material som består av rim, ramsor, sånger och olika lekar som stimulerar barnens språkutveckling. Vi pratar även om vad vi heter i för- och efternamn. Vi ser och hör att barnen är väldigt intresserade av bokstäver.

På samlingen använder vi rekvisita när vi pratar om prepositioner som på, i, bakom och bredvid. Rekvisitan hjälper barnen att förstå de olika begreppen på ett konkret och roligt sätt. Vi spelar även charader – vi använder kroppen för att illustrera/beskriva olika föremål istället att säga ordet.

Det finns många tillfällen under dagen då vi läser för barnen, ibland är det barnen som berättar sagan utifrån de olika bilderna.

Projekt om människan och kroppen

Vi har startat ett nytt projekt på Näckrosen som handlar om människan och kroppen. Vi började med att blicka tillbaka på vårt projekt som handlade om myrorna. Hur bodde myrorna? Därefter fick barnen rita sina hypoteser om hur vi människor bor, någon ritade ett slott, en annan ritade ett fängelse! Det är väldigt spännande att höra barnens tankar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *