Näckrosen v. 37

Projekt ”Människan och kroppen” – matematik, geometriska former, skapande, fantasi

Vårt projekt på Näckrosen fortsätter den här veckan med att vi bygger hus både på bredden och höjden med olika geometriska klossar . Barnens garage som de byggt tillsammans utvecklas genom att en bana byggs så bilarna kan köra upp till parkeringsplatserna. Garaget byggs även ut på bredden så att alla bilar ska få plats. Vi ser att flera barn är intresserade av siffror då varje garageplats måste ha en siffra. Tillsammans målas och dekoreras även garaget.

Vi tittar även på i vilken typ av hus man kan bo i – radhus, höghus eller kanske stuga. Barnen får sedan rita hur deras hus ser ut. Barnen utmanas att utveckla sitt skapande genom att vi är närvarande pedagoger och ställer frågor som t ex – Vad mer finns på ditt hus, hur ser fönstren, vad finns det för siffra på huset?

Matematik utomhus

Vi skapar mönster och vi räknar med det vi hittar i naturen, t ex kottar och rönnbär. Brädor och klossar kan också bilda matematiska mönster.

Språk, skriftspråk

Vi utmanar barnen vidare i olika språksamlingar – vem har det längsta/kortaste förnamnet, vad heter barnen i efternamn och vad heter barnens föräldrar i förnamn?

Grovmotorik, hälsa och rörelse

Vecka 37 var hälsovecka för både skola och förskola, de äldre barnen gick/sprang ”Slingan”. Varje vecka är ju faktiskt hälsovecka på förskolan, titta på bilderna, vår gård inspirerar och utmanar barnen att utvecklas grovmotoriskt hela tiden!

Normer och värden – vänskap

Barnen leker affär, letar mask och några går till affären tillsammans. Vi uppmuntrar barnen att hjälpa och stötta varandra.

2 reaktion på “Näckrosen v. 37

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *