Näckrosen v.38

Matematik

På samlingen räknar vi från 0 till 5, vi använder oss av ett konkret material, de fem små aporna som blir tagna av krokodilen. vi räknar även baklänges från 5 till 0 och visar med fingrarna hur många apor som är kvar. Vi pratar även om att man kan visa siffran 0 med en knuten hand eller som en cirkel.

Projekt

I Näckrosens projekt utmanas barnen vidare genom att de får bygga och konstruera med olika material och på olika sätt. De får skapa sitt hus på ett papper, hur ser huset ut liggandes? Barnen bygger och konstruerar även en bro av lera som binder ihop de olika parkeringsplatserna.

Lek och fantasi utomhus, experiment

Barnen experimenterar med vattnet på gården. Varför är vattnet rent eller smutsigt? – ”Det blir smutsigt när det blandas med sand”

Naturvetenskap, miljö, matematik

Äntligen gick vi till skogen tillsammans, där undersökte vi olika sorters svampar och plockade de blåbär som fanns kvar. Vi fick också ett uppdrag, att hitta en pinne och två kottar. De äldsta barnen på Näckrosen följde med Sjöstjärnans barn när de återigen sprang ”Slingan”.

Språk, skriftspråk

I en av samlingarna tittar vi på vilket bokstav våra namn börjar på, ett sätt att utmana barnen i sin fortsatta skriftspråkutveckling.

2 reaktion på “Näckrosen v.38

  1. Härligt att få vara i skogen. Kul att få se bilderna från när det skulle hittas ”en pinne och två kottar” som jag fick höra om tidigare i veckan.

    Vi har också samling här hemma, kompletta med kommentarer som ”Idag har vi kommit till den gröna dagen” samtidigt som det pekas på den imaginära tavlan. Under samlingarna plockas det ofta saker ur och i en påse och sen tittar vi på Charlie och Lola. 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *