Näckrosen v.3

Naturvetenskap, matematik

Veckans matematikuppgift i skogen var att samla tio saker och sedan sortera dessa i tre högar. Vi pratade om hur barnen hade tänkt, varför de delat i just de tre högarna – t ex sex pinnar i en hög, tre kottar i en annan hög och ett löv i en. Hade man kunnat göra på annat sätt?

Matematik

Efter skogsutflykten fortsatte vi med temat sortering på samlingen den dagen, vi hittade vilka strumpor som var par och vi pratade om olika mönster – prickigt, randigt, enfärgat osv. Vi läste även ”Rutan och Randan sorterar” och barnen fick sedan rita sina egna randiga strumpor. I samlingen sjöng vi även ”Fem små apor hoppade i sängen” och vi provade att räkna baklänges, från fem till ett.

Hälsa och välbefinnande, grovmotorik

Vi lekte samarbetsövningar och utmanade kroppen i hinderbanan när vi var i Tippenhallen.

Normer och värden, värdegrund

Vi pratade om hur man är när man är arg och ledsen, hur känns det och hur ser man ut? Vi läste boken ”Vem är ensam” och använde samtidigt rekvisita. Sedan fick barnen titta sig i spegeln och försöka rita hur man ser ut när man är arg och ledsen.

 

Lek, skapande

Snön ger så många möjligheter att skapa, använda sin fantasi och att utmanas i leken.

Språk

Vi använder oss av ”Före Bornholmsmodellen”, ett arbetssätt som utmanar och låter barnen undersöka det svenska språket på ett lekfullt sätt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *