Näckrosen v.4

 

Hälsa och välbefinnande, idrott, grovmotorik, värdegrund

I Tippenhallen sprang vi stafett, alla som ville, fick vara med – på sina villkor och i sin takt, det spelar ingen roll vilket lag som vann, det viktigaste är att ha roligt!

Grovmotorik, teknik

Barnen fick prova på att åka skridskor på förskolegården

Matematik, problemlösning

På samlingen sorterade vi insekter på olika sätt – antal ben, olika färger, de som kan flyga, de som är ”dumma/sticks” och de insekter som är ”snälla”. Det är spännande att höra barnens tankar och teorier. Barnen får även färglägga olika geometriska former och prova att rita sin egen cirkel.

Fri lek och fantasi

Barnen leker fantasifulla rollekar, de dukar upp mat och kör tåg.

Matematik, delaktighet och inflytande

Barnen får hjälpa till att duka och samtidigt pratar vi om olika matematiska begrepp – bredvid, framför och antal.

Normer och värden

Häxan Pomperipossa kom på besök och gömde ett barn under sin mossa, barnen fick sedan försöka gissa vem som fanns under filten. Denna lek stärker gruppens identitet och samtidigt har vi väldigt roligt.

Språk, litteratur, skapande

Varje dag läser vi böcker och efteråt får barnen ofta rita något från boken, ett sätt att bearbeta innehållet i boken och få en förståelse för innehållet.

Språk, litteratur, skapande

Vi använder ”Före Bornholmsmodellen” och läser ”Petter och hans fyra getter”, orden i boken rimmar och barnen får prova på att själva komma på rim – ett steg i barnens fonologiska medvetenhet. Vi pratar också om vad vi heter, hur namnen stavas och vilka barn som börjar på samma bokstav.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *