Sjöstjärnan v.8

Delaktighet, matematik och skapande – Inför föräldramötet fick barnen vara med och förbereda och planera en aktivitet. Barnen visade stort intresse att få vara delaktiga och hjälpa till för att få visa upp det dem skapat.

Språk – Vi fortsätter att jobba med bokstäver i alfabetet. Denna vecka satte nästan barnen rekord i antal ord på bokstaven T. Vi läste också Sagan om Törnrosa för att förtydliga bokstaven.
– ”Genom att ljuda bokstäverna blir det lättare att skriva.” /Barn

Idrott, hälsa och motorik – Veckans besök till Tippenhallen bestod av en hinderbana där barnen fortsätter att samarbeta och hjälpas åt. Barnen utmanas i att bland annat våga testa den lite smalare balansstången med en hjälp av en kompis hand.

Hållbar utveckling och skapande – Vi fortsatte vårt intresse med vatten och havet och har denna vecka börjat jobba med vårt ”smutsiga” hav.
– ”Vad har ni sett för skräp i havet/vattnet? Och vad kan vi göra för att det inte ska hamna skräp där?” /pedagog
– ”Man kan gå till återvinningsstationen!” /barn

– ”Slänga skräpet i papperskorgen.” /barn

Språk och matematik – I den fria leken sker det ständigt lärande lekar. Genom att kunna beskriva ett ord utan att berätta vad det är övar vi vårt verbala språk. Matematiklekar är kul att leka genom att ha ”låtsasskola” och består ofta av siffror, olika tal i addition och att finna mönster.

Naturkunskap – Återigen gick vi iväg till ”Robertskogen” för att kolla om förra veckans spår fanns kvar. Vi kom även in på andra sorters spår, så som till exempel kisspår från hundar.

Värdegrund och språk – Tillsammans har vi läst boken; Ett eget namn, som är en av de tio kompisböckerna. Vi la ut allas namn på mattan och gick igenom varje barns för- och efternamn.

– Veckans citat –
”Jag tror att i varje snöflinga, finns det en guldsnöflinga” 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *