Sjöhästen v.8

Värdegrund

Barnen är väldigt intresserade av att titta på känslo-bilderna som sitter på väggen i vårt lekrum. Där finns bilder på barnen när de visar olika känslor.  Även när vi läser olika sagor  går barnen fram till en bild och säger känslan eller pekar på bilden som de har sett i boken, går sedan tillbaka och sätter sig och lyssnar vidare när vi har boksamtal.

Tema/projekt Vatten

Den här veckan har vi forskat kring smaksinnet. Vi har tillsammans med barnen smakat på vattnet som är smaksatt på olika sätt. Vi har smakat på kolsyrat vatten, sött vatten (socker), surt vatten (citron), salt vatten (salt) och vanligt kranvatten. Kommentarer som vi fick från barnen var:    -Det är någonting!!!    -Det är surt!

Språk

”Sagan om den lilla gumman” har vi läst många gånger med barnen. Flera av barnen kan den och nu vill några av barnen berätta den för oss. Det är härligt tycker vi. De tycker väldigt mycket om våra Babblar-böcker också. Då är de med och engagerar sig i berättelsen.

Värdegrund

Tjohoo!  -Det är ju jag! Nu är det min tur att sätta upp bilden på mig och visa att jag är här.

Helhet/Allsidighet/Språk

På samlingen innan lunch pratar vi om vilken dag det är och vi sjunger även en sång om dagarna. Ofta ser vi och hör barnen stå och härma, försöka återberätta och sjunga det vi har gjort på samlingen.

Matematik/Delaktighet

I vår verksamhet är det viktigt att barnen är delaktiga. Barnen får vara med och duka enligt ett rullande schema och det är förstås frivilligt. Men det är sällan någon som säger nej. Vi tränar begrepp, prepositioner och antal. Efter lunchen får de barn som vill skrapa sina rester från tallriken ner i matavfallspåsen och det är det flera som vill och även torka borden.

Rörelse

Tisdagsrörelse. Barnen brukar fråga  -När ska vi dansa?

Språk

”En elefant balanserande på en liten liten spindel tråd. Det tyckte han va så intressant så han gick och hämtade en annan elefant. Två elefanter balanserade………………………..”

Värdegrund

JAG KAN!!!!

Det är viktigt att barnen får gott om tid på sig att öva av- och påklädning.

”Utveckla självständighet och tillit till sin egen förmåga” Lpfö 98 (reviderad 2016)

Lek ute/Rörelse/Samspel

Härligt med snö. Vem vill dra mig?

TREVLIG HELG!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *