Näckrosen v.11

Hälsa och rörelse, fantasi, normer och värden

Med inspiration från förra veckans samarbete med Satsjöbadsbaletten gör vi en egen dans. Hur rör sig en orm, gris eller pingvin? Vi rör oss även som raketer och tåg.

Matematik

Vi använder oss av ”Fem små apor” som klättrade i trädet för att benämna olika matematiska begrepp som tal, antal, räkna framlänges 0 till 5 och sedan baklänges 5 till 0.

Matematik

Vi arbetar med bilder på olika siffror när vi räknar barnen som är på förskolan och för att sortera olika insekter efter antal ben. Om man vill kan man sortera insekterna efter färg.

Normer och värden

I leken med snön tränar barnen på samarbete och turtagning.

Språk, fantasi

Med inspiration från sagans värld skapar och berättar barnen sin egen saga om de tre snöbockarna.

Normer och värden, språk

Vi berättar ”Sagan om den röda draken” för att belysa att vi alla är olika och att det är bra!

Naturvetenskap, teknik, barnens inflytande

Barnen har blivit intresserade av is och fått inspiration från filmer på Ur.se om vattenexperiment. Vi testar att förvandla vatten till is på olika sätt. Vi arbetar med hypoteser, nuläge och slutsatser. De hypoteser vi har forskat kring: vi tror att om man stoppar snö i kallt vatten så det blir till is men vi märker istället att snön smälter. Då provar  vi att ställa vattnet i frysen och vi märker då att vattnet fryser. Vi undersöker isbitarna som bildats med alla våra sinnen. Sedan provar vi en annan hypotes – vi stoppar ner isbitarna i vatten för att se om vattnet fryser snabbare. Vi använder karamellfärg för att skilja isbitarna och vattnet åt. Vi provar med varmare vatten och märker att det inte blir is på en gång. Sedan testar vi med väldigt kallt vatten och då bildas iskristallerna snabbare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *