Sjöhästen v.11

Matematik 

-Kan du stå på färgen gul? -Kan du krypa till färgen röd? -Kan du gå till färgen lila?

Utelek/Experiment

Det är spännande att undersöka snödjupet (Hur långt är det ner till marken? -Vad händer med pinnen när jag sticker ner den i snön?). Barnen har säkert många funderingar.

Språk

Titta det är jag!

Alla barn blir lika glada och visar stor entusiasm när det är dags att sätta upp sin egen bild på tavlan.

Ibland skickar vi runt en sten på samlingen. När man har stenen i sin hand får man säga sitt namn om man vill.

På en av samlingarna den här veckan sjöngs sagan om ”De tre Bockarna Bruse”. Detta inspirerade barnen till att fortsätta leka och återberätta /sjunga sagan tillsammans. Ett barn lade bockarna på lådan där bockarna förvaras. Där finns tre olika storlekar på blommor. Då är vi inne på matematik och parbildning, stora bocken på stora blomman o.s.v. Tänk! vad barn ser och kan.

Sång: Uppe på berget där bodde tre troll, Trollefar och Trollemor och lilla Ålle Bolle. Böh! säger Trollefar böh! säger Trollemor. Men lilla trollet Ålle Bolle säger bara piiiiiiip.                   Vi låtsas-skräms och pratar om känslan rädd. Efter att ha sjungit sånger om djuren, leker vi ”Björnen sover” och även djuren är med på detta. Ibland använder vi sångkort på samlingen.

Delaktighet/Inflytande/Språk/Värdegrund

Här är det barnen som väljer vilken sång som ska sjungas. Även sagan ”Max bil” är rolig, spännande och tänkvärd när vi pratar om våra känslor.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *