Sjöhästen v.12

Värdegrund/Rocka sockorna

Den 21 mars uppmärksammade vi Downs syndrom dagen och Rocka sockorna dagen.  Att ta på sig olika strumpor är ett sätt att hylla våra olikheter. Alla vi är olika men lika värda!!!

”Det finns en av varje sort

en är lång och en är kort,

en är stark och en är svag 

men ingen är precis som jag!”

 

Delaktighet och inflytande/Matematik

Barnen på Sjöhästen är delaktiga och har inflytande på många olika sätt. Att hjälpa till med dukning stärker barnens självförtroende – jag TAR del i dagens rutiner. Samtidigt tränar barnen olika matematiska begrepp som antal, prepositioner osv.

Värdegrund

Vi ser hur glada och stolta barnen är när de kan klä på/av sig själva. Det är så skönt att veta att ”JAG KAN!”

 

Programmering med Babblarna

Babblarna ger tydliga instruktioner som barnen följer: ”Hoppa!”, ”Snurra!”, ”Gå fram!” etc.

Sång och rörelse

Det är tisdag igen och vi har dans och rörelse! Roligt som vanligt! 😀

Helhet och allsidighet/Struktur/Hälsa

Dagen på Sjöhästen är bra strukturerad. På förmiddagen sitter vi på mattan och äter frukt. Alla barn vet att man måste vänta på sin tur för att få frukt. Den som vill ha en bit till får räcka upp handen.

Innan vilan klär alla barn på sig och dem som är klara sitter i hallen och väntar på sina kompisar och pedagoger.

Språk/Kommunikation

Vi sjunger och spelar instrument, berättar flano sagor och leker olika lekar. På varje samling uppmärksammar vi de barn som är närvarande och barnen som är borta den dagen.

Socialt samspel

Det finns ett bra socialt samspel  inte bara mellan barnen på Sjöhästen utan mellan alla barn på förskolan. Vi är bra kompisar och leker tillsammans! 🙂

Teater/Kultur

Under veckan hade vi teaterföreställningen ”Guldlock och de tre björnarna” på besök på förskolan.

Här tittar vi med stort intresse!

TREVLIG HELG! 🙂 🙂 🙂

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *