Barnråd

Barnråd 180320

Pedagog: Nu har vi Barnråd. Vad är ett Barnråd? Varför har vi Barnråd?

Barn: Därför att barnen ska kunna lyssna på fröknarna

Pedagog: Egentligen är det tvärtom.

Barn: Det borde annars hetat frökenråd. Därför att barnen ska kunna… lära sig… för att vuxna ska kunna lyssna på barnen.

Pedagog: Det är därför vi har Barnråd, för att vi vuxna ska kunna lyssna på barnen. Vi behöver hjälp med vad vi ska lyssna på.

Pedagog: Vad tycker ni är viktigt att vuxna ska lyssna på hos barnen?

Barn: De ska lyssna på när barnen ska säga en sak. Ni kan lyssna på… om några barn vill gå ut kan fröknarna lyssna på det.

Pedagog: Då kan barnen säga vi vill gå ut en stund och då kan vuxna gå ut med dem.

Barn: Vuxna ska lyssna på när barnen vill göra någonting.

 

(Barnens namnlappar ligger på golvet.)

Pedagog: Idag ute så lekte ni jättebra. Men det har varit några dagar när ni leker där man retas. Då använder ni inte de här namnen utan då använder ni andra namn som fegis, tjockis etc…

Pedagog: Ni gillar ert namn… Du tycker om ditt namn… (frågar varje barn en och en), då vill ni bara bli kallade för ert namn och ingenting annat.

Då är det viktigt… alla har vi fått ett namn. Det här är en del av era identiteter. Det är vem man är. Jag heter Christian och kallas för Chrille. Jag kanske har en rund mage men det trivs jag med. Jag vill bli kallad för Chrille och inte för tjockis, då blir jag ledsen.

Om alla leker, vilken känsla har man i kroppen då?

Barnen: Glad!

Pedagogen: Vad händer i kroppen när man känner sig glad? Då stärks identiteten i kroppen när man känner sig glad. Om man blir kallad för något man inte vill…vilken känsla får man i kroppen?

Barnen: Ledsen!

 

Vi gör experimentet med två äpplen.

Pedagog: Kalle (ena äpplet) blir alltid kallad för Kalle. Han får alltid vara med

Pelle (det andra äpplet) som blir kallad för Pelle-plutt, sur-Pelle. Han får inte vara med.

Har ni hört talas om själen? Om man blir kallad för tjockis, fegis, dumskalle då blir det märken i själen, inuti kroppen.

Om Pelle blir kallad för elaka ord, tror ni att han mår bra dagen efter?

Barnen: Nej!

Pedagog: Det fastnar i själen och man är ledsen dagen efter och kanske resten av livet.

Varför jag tar upp det här är för att jag hör att ni glömmer ibland o kallar varandra för taskiga ord. Därför tar jag upp det idag.

Tror ni att Pelle som blivit retad och kallad för tjockis, är han glad då i själen?

Barnen: Nej!

Ni är jätteschyssta kompisar men ni glömmer bara bort det ibland.

Igår hörde jag att några barn retas och de som blev retade kom fram till oss vuxna och berättade det. Idag såg jag att ni lekte alla tillsammans vilket är jättebra.

Barnen får ta sitt namn och en kompis namn som man inte brukar leka med och bestämma tillsammans vad de ska leka. Exempel spela Uno, rita etc.

Ett barn börjar skratta när det bildas ett nytt lek-par.

Pedagogen: Stopp! Varför skrattar du? Kompisarna kan tro att du skrattar åt den när hon/han ska välja ett namn och någon kan bli ledsen. Ni måste tänka på hur och när ni skrattar. Kompisar kan bli ledsna.

Varje barn får säga ett taskigt ord till Pelle.

Fegis,

Tjockis

Hej bajs… etc

Varje barn får säga något snällt till Kalle.

Snäll

Söt gullig, du är fin,

Du är min kompis, älskar dig,

Hej kompis

Hej snällis du får vara med och leka

Hej bästis

Hej Kalle

Hej vill du komma hem till mig och leka

Du få komma till mig och leka

Vi ser ingen skillnad på Kalle och Pelle förutom på deras munnar (ritat ansikten på äpplena). De får stå här så ska vi se lite senare idag om deras insida ser likadana ut efter era ord som ni sagt till Pelle och Kalle.

Ca tre timmar senare delar vi på äpplena och barnen får se hur de ser ut på insidan efter att Kalle bara fått snälla ord och Pelle bara fått taskiga ord.

”Pelle har fått bulor på själen”

 

 

 

 

En reaktion på “Barnråd

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *