Sjöhästen v.7

Värdegrund

Vi har pratat om känslan glad och ledsen. Vi tittade i spegeln och gjorde olika miner. Ett barn fick också syn på den geometriska formen cirkel. Barnet jämförde cirkeln på spegeln med bollen i boken och sade även ordet cirkel.

Den här veckan har vi vänskapsveckan. På samlingen har vi pratat om hur man är en bra kompis och berättat sagor som handlar om det sociala samspelet.

Språk/Delaktighet/Inflytande

På samlingen får barnen ibland ta ett djur i påsen och önska sin djursång. Det tycker barnen är mycket spännande.

Här gör de yngsta barnen ramsan ”I farmors hus”.

Boksamtal med Alfons

Ett barn har upptäckt suddigummi (radergummi). Barnet provar att rita och sudda om och om igen (trolleri).

Rörelse

Vi dansar och gör roliga rörelser till musik på tisdagar.

Skapande

Fortsättning Tema: Förvandling. Nu har några barn börjat måla på sina skapelser. De väljer färgen själva. Några barn har också skapat med silkespapper, lim och papper.

Matematik/Bygglek

Värdegrund

Det är härligt när man blir tröstad av en kompis. Även de yngre barnen kan trösta någon som är äldre.

TREVLIG HELG!

 

Sjöhästen v4

Rörelse/Motorik

Tisdagsrörelse med sång, dans och rörelseövningar.

Grovmotorik

Det här härligt att känna när det ”kittlas i magen” när man står på höga höjder. Varje dag är det något barn som vänder på lådor,  klättrar upp och står och balanserar.

Matematik/Språk

På samlingen använder vi oss ibland av de kända Babblarna. Vi samtalar om färger, vad Babblarna heter och ramsräknar. Vi läser också boken ”I Babblarnas hus”” och försöker tillsammans komma ihåg vad de olika Babblarna gör i boken.

Skapande

Vi skapar för att stimulera kreativiteten bland barnen. Skapande kan ske på många olika sätt beroende på barnets ålder. Här har några barn skapat med olika färger på staffli.

 

TREVLIG HELG!

Sjöhästen v.3

Språk/kommunikation/Matematik

På samlingen går vi igenom vilken dag det är. Både under samlingen och efter står barnen  ofta och funderar, pekar och imiterar pedagogerna. De pekar på dagen och sjunger vår ramsa om alla veckodagarna. Vi sjunger om djuren från samlingspåsen och använder konkret rekvisita till t.ex ”Fem fina fåglar”.

Tisdagsrörelse/Motorik

Hopp och skutt! Här gör vi rörelse övningar och sjunger med till många traditionella och ”nya” rörelsesånger. Det är härligt att se barnens rörelseglädje i den här åldern.

Matematik/Konstruktion/Bygglek

Att undersöka saker med fingrarna är väldigt intressant i den här åldern. Barnen sätter ihop, sätter fast och plockar isär om och om igen. Pedagogerna är lyhörda och sätter ord på det barnen gör.

Skapande/Rollek

Vi ser ofta att barnen vill klä ut sig på Sjöhästen. Utklädningskläder ska vara ett pedagogiskt material som är tillgängligt för barnen för att locka, utmana och inspirera till lek.

Skapande

Vi fortsätter med tema förvandling. Här bakar/skapar några barn med trolldeg som ska (om de vill) målas när den torkat.

TREVLIG HELG!

Sjöhästen v.47

Värdegrund/ Språk

När sagan om ”Max bil” och ”Det är orättvist” berättas är barnen med, är aktiva, samtalar om och visar med kroppsspråk, vad de tycker om sagan och vad de förstår.

Språk/Matematik

Vi samtalar om handlingen i flanosagorna och böckerna och övar prepositioner, begrepp och antal.

Lek

Ibland startar barnen själva en lek som här på bilderna. Barnen började leka ”Gubben i lådan”. Ibland sjunger vi barnens namn     ……… i lådan. Den leken är mycket poplär just nu på avdelningen.

Rörelse

Tisdagsrörelse med pepparkaksgubbar och björn.

Skapande

Roliga snögubbar av bomullsrondeller, samt utelek och skapade på gården med färgkritor.

Samling med språkstimulans/Värdegrund

Jag heter……! Vad heter du i förnamn? Många av barnen vågar tala om vad de heter när de håller en sten i handen el. hjälper och talar om vad kompisen heter. Vi skickar stenen till kompisen bredvid. Vi leker Kimslek och det är ofta ett förslag från barnen. Vi talar också om vad som händer under dagen, vad vi gjort och visar konkreta bilder.

 

TREVLIG HELG!

 

Sjöhästen v.45

 

Skogen/Motorik/Naturvetenskap

Veckans uppdrag: Bjud in en kompis att leka med. Härligt att se hur barnen gick runt, kände ansvar och frågade barn i olika åldrar, om de ville vara med och leka. Yngre och äldre hade roligt tillsammans och de lär sig mycket av varandra i leken.

Tisdagsrörelse/Motorik

Vi dansar, sjunger och gör olika rörelser till en stor bildskärm på avdelningen.

Skapande/Finmotorik

Att rita och klottra ofta är förebyggande för barnens läs- och skrivutveckling. Att hålla i penna och forma krumelurer tränar handleden och öga-handkoordination (kontroll av rörelser).

Motorik/Lek/Rörelse

Barn kan vara väldigt uppfinningsrika i leken. På barnens eget initiativ rullas det både boll och trumma på ett bord.

Tema: Förvandling/Matematik

På avdelningen finns det nu plastfickor med olika färg i på vårt ljusbord. Om man drar med fingret på plastfickan så bildas det mönster och det bildas nya färger, när de blandas i plastfickan. Det är mycket spännande.

Vår lärmiljö

Vi ändrar och tänker mycket på vår lärmiljö på avdelningen. Ljust nu är det vårt lilla rum innanför hallen som är i förändring.

TREVLIG HELG!

 

 

Sjöhästen v.42

Språk

På samlingen leker vi gubben i lådan. Här sitter ett barn i mitten i en fruktlåda och har en filt över sig. Vi sjunger och alla barnen sitter runt om. På slutet ropar vi tjo-hej och filten ramlar av.  Den är en mycket omtyckt sånglek. Vi sjunger också ”En elefant balanserade” och visar konkret rekvisita.

Matematik 

Barnen har övat på att para ihop färgade cirklar med rätt färgade fiskar på vår Whiteboard.  Det gick jättebra och barnen tyckte att det var en rolig övning.

Språk/Matematik

 Vi har en trivsam stund med härlig gemenskap. Vi läser dagligen och har boksamtal ofta. Vi läser böcker som handlar om värdegrund och prepositioner.

Skapande

Upptäckten av nya nyanser på alstret är stimulerande. Här skapas det med tre färger.

Värdegrund

Vi tittar i en spegel, resonerar om och visar skillnaden mellan glad, ledsen och arg känslan. Hur ser man ut när man är glad…………? Ett barn visade hur pojken på bilden gjorde när han sparade bollen och ramlade.

Motorik

Att röra sig på olika sätt gör att kroppen mår bra och ett välbefinnande infinner sig. Efter rörelse och utevistelse går det lättare att koncentrera sig en liten stund.

Skogen/ Matematik/Naturvetenskap

Veckans uppdrag: Bilda en geometrisk form av något från skogen. Alla hjälps åt och pedagoger är med och stöttar.

Rörelse/Samspel

Barnen har byggt en balans-bana av de stora klossarna. Vi övar turtagning och hjälper varandra vid byggandet.

TREVLIG HELG!

Sjöhästen v.40

Skogen/Naturkunskap

I skogen kan man lära sig mycket om naturen. När vi kommer till skogen får barnen olika uppdrag som de ska utföra själva med stöttning av pedagogerna.

Språk/Matematik

På samlingen övar vi på att säga våra förnamn, samspel och turtagning när vi skickar runt den lena ovala stenen.

Fem små apor hoppande i sängen och Kims lek är populära matematiska inslag i samlingen.

Yngre barn behöver se konkret vad som händer i sångtexterna (sångberättelserna) för att förstå olika samband.

Språk/Värdegrund

Månadens författare är Pija Lindenbaum. Vi läser även böcker/ har boksamtal  efter barns intressen med andra författare under veckan.

Vi samtalar om känslan glad och ledsen. Vi har en fin dialog även om en del barn inte har det muntliga språket än.  De visar med gester, kroppsspråk och känslokort att de förstår.

Tisdagsrörelse/Motorik

Stor skärm med roliga rörelsesånger. Jippi!

Konstruktion/Matematik/Finmotorik/kommunikation

Här har vi två barn som samarbetar när de bygger ett torn. De tränar turtagning, prepositioner, sociala samspelet och även kommunikation.

Skapande

Genom skapande aktiviteter utvecklas barens finmotorik, samarbetsförmåga språk och skaparglädje. Det är viktigt att barnen känner lust och glädje i sitt skapande.

Delaktighet/Inflytande/Matematik

Dags att duka till lunch. Nu ska vi se! Hur många tallrikar och muggar ska jag duka? Var sitter mina kompisar?

Utelek/Motorik

Vi har utelek varje dag, fantasin flödar och allt är möjligt i fantasins värld bland barnen.

TREVLIG HELG!

 

Sjöhästen v.38

Naturvetenskap/Skogsutflykt

Måndagens uppdrag: Spring med långa steg i skogen. Här gällde det att hålla balansen i den kuperade terrängen. Det finns mycket att upptäcka, undersöka och skogen öppnar alla sinnen. Inlärning, koncentration, kreativitet och motorik tränas genom att flytta ut en del av den pedagogiska verksamheten.

Skapande/Tema Förvandling

Vi fortsätter att måla med den första valda färgen och snart har alla Sjöhästar skapat ”första rundan”.  Vad kommer att hända sedan när vi blandar in fler färger? Att hålla i en pensel och doppa i färg är en bra träning för barnens finmotorik.

Språk/Värdegrund

På samlingen berättades/sjöngs sagan om de ”Tre bockarna Bruse”. Det är en saga som barnen väl känner till, ofta önskar och kan sjunga med. Vi använder oss även av känslouttryck och känslokort vid sagan. Här är ju de två första bockarna väldigt rädda och barnen kan visa hur man ser ut när man är rädd (de håller armarna runt kroppen, skakar och gör miner).

Utelek/Motorik

I förskolan är det ofta i uteleken som barnens fantasi tar fart. Vi har en inspirerande gård där barnen får många motoriska utmaningar, frisk luft, utvecklas och lär i samspel med varandra.

TREVLIG HELG!

Sjöhästen v.36

Språk/Värdegrund

Månades författare: Stina Wirsén

Vi har börjat att läsa boken Vem är arg? för barnen. Vi lär barnen om känslor och att man får uttrycka sina känslor, men inte göra någon annan illa.

Språk/Matematik

På samlingen har vi lekt Kims-lek. Vi pratar om djurens namn, färger och antal. Vilket av djuren är borta?

Bygglek/Matematik/Teknik

Att bygga och konstruera med olika material är en av grunderna för den matematiska utvecklingen.

Tema: Förvandling/Skapande/Känslor

Barnen har valt en färg. Nästa moment blir den valda färgen igen plus en ny vald färg till. Sedan kommer det ev. en tredje färg. Syftet är att barnen ska se förvandling, skapa nya nyanser och färger på sina alster (teckningar). Tillsammans samtalar vi om de ”nya” färgerna som bildas. Vi pratar också om miner och känslor i detta tema. Olika ansiktsuttryck blir en slags förvandling som vidare kan stimulera för teater och rollek.

Trevlig helg!