Sjöstjärnan v.22

Språk

Barnen har skapat en egen bok. Det började med att tre barn gjorde en gemensam bok som blev en följd av att flera barn ville göra böcker. De fick tänka ut vilka personer det ska handla om, en början, en handling och ett slut. Hur framsidan och baksidan ska se ut.

Naturvetenskap

Några från Sommarklubben hämtade grodyngel från Lejonklippans bäck. När de växt färdigt får de flytta tillbaka till bäcken. Det var spännande för Sjöstjärnorna att titta på ynglen som simmade runt. En dag hade vi ett bi inne på avdelningen som vi lyckades fånga in i luppen för att studera lite närmare, som sedan släppte ut ute på gården.

Teknik

Barnen fick titta på ett experiment som en pedagog höll i på gården. Med en flaska Coka Cola och lite Menthosgodis som man stoppar ner i flaskan blev en spännande effekt.

Matematik

”Vad är det där för en skylt?” ”Vad betyder den bilden?” Pedagogen förklarar de olika symbolerna och vad kartan visar på utrymningsplanen.

Sång/Matematik/Lek

Vi övar på sommarsångerna. Har en matematikaktivitet där barnen får sortera färger med stöd av leksakerna. En populär plats på förskolegården är Sjöstjärnans veranda. Där kan man sitta ute i skuggan utan skor och leka bland annat med bilar, djur och duplo.

Trevlig helg!

 

Sjöstjärnan v.21

Språk

Vi fortsätter att läsa böcker från Barbro Lindgren. På varje sida kom det en fråga var någon på bondgården var någonstans. Barnen fick gissa och komma med sina tankar innan vi bläddrade vidare. På förskolegården har vi läshörnor på olika platser.

Språk/Naturvetenskap

Vi tittade på en film om naturens trädgårdsmästare bina. Bina dricker nektar, de bor på olika platser som i blommor som t.ex. blåklockor, i sanden, bikupor. Det är bara honungsbin som gör honung och det är bara de som bor i bikupor. Klöverhumlan börjar att dricka nektar från blommor före de andra bina då de har en tjockare päls och inte fryser lika lätt. Rosentapetserarbina tapetserar blommans innerväggar med bladbitar. Efter filmen fick barnen rita sina egna bin.

Naturvetenskap

På gården hittade några barn ett ”spindelbi”. De såg ”snö” på marken. Under forskningen såg vi en ekorre som drack vatten från bäcken. I bäcken såg vi en massa grodyngel som simmade omrkring.

Utflykt/barnens inflytande

Efter barnens önskan så gick vi ena eftermiddagen till skogen med mellis och åt under granen. Vi hittade en pinne som en som en mask skrivit på.

Finmotorik/Skapande

Barnen har fått prova att skuggrita dinosaurier och de har ritat kepsar. De har fortsatt att öva på finmotoriken med att klippa och klistra sina skapa blommor.

Trevlig helg!

Sjöstjärnan v.20

Kultur

Sjöstjärnan och Sommarklubben åkte tillsammans till Skansen och tittade på alla djuren. Vi såg bland annat Lo katt, Järv, björnar, älgar, getter, påfågel, vicenter, vildsvin, hästar, vargar, säl etc Vi stannade även till och tittade på hur husen såg ut för, exempelvis ett soldatstorp och ett självhushåll. Barnen möttes av två kvinnor som var tidsenligt utklädda och berättade hur vardagen såg ut på 1800-talet.

Språk

Vi har under veckan haft boksamtal med tre olika böcker om Grisen Benny som är skriven av Barbro Lindgren. Vi repeterade handlingarna och barnen fick sedan rita något från böckerna.

Barnen skapar läshörner på olika ställen på gården. Barnen får hålla samlingarna på Sjöstjärnan. De läser namnlappen (själv eller med stöd av pedagogen) och kompisen sätter upp sitt namn på tavlan. Vi räknar hur många som är här och hur många som är hemma. De fortsätter sedan att fråga vilken dag, månad, år och årstid det är. Barnen får här öva att samtala högt inför grupp. På en aktivitet så fick barnen stoppa handen i tygpåsen och förklara föremålet som ligger i utan att veta vad det är. Kompisarna får gissa vad det är. Exempel den är lång, metall och man kan äta soppa med den; en sked. Eller den är avlång och taggig; en kotte. Här får de öva att förklara ett föremål utan att säga vad det är.

Matematik

Vi ritade upp rutor med siffror i. Barnen skulle lägga antal kaplastavar i rutan som siffran visade. De fick även i uppdrag att lägga ett antal kaplastavar i en form. Några barn ville ha en hopphage, så vi ritade upp en och därefter ritade de egna hophagar.

Naturvetenskap/Grovmotorik/Språk

Nu har vi planterat våra fröplantor utomhus på gården. I skogen hittade barnen lingonris, kottar som är lika långa som händerna.

Finmotorik/Skapande

De fick måla av sina maskrosor som de plockar i mängder. På gården har debland annat  lagat en blompizza, krokodilen får en geggamojabad och det byggs högt med kaplastavarna.

Förskolans dag

Barnen fick fiska fiskdamm på förskolans dag. Gott med Festis och Mariekex.

Trevlig helg!

Sjöstjärnan v.18

Tradition

Vi firade in våren med skolan fredag den 27 april. Startade med att sjunga sånger vid skolans flaggstång och fortsatte sedan med stationer på förskolegården. Barnen fick balansera golfboll i sked och springa med skeden, kasta gummistövel i hink och kasta tennisboll i hink.

Naturvetenskap

I skogen undersöker barnen knopparnas utveckling. Barnen har hjälpt till att städa Sjöstjärnans veranda och planterat lavender och salvia i vår blomsterlåda. Ett barn hittade en gulsvart nyckelpiga.

Matematik/Naturvetenskap

Vi mäter våra solrosplantor. Några är 1 cm och några har blivit 4 cm. Från harbajset har det vuxit lite grönt, men inget från de andra två.

Språk

Nu när det börjar bli varmare ute så har barnen skapat sina egna läsplatser. De läser för de yngre kompisarna eller sitter själva och har en lugn stund. Här är den ena på berget och den andra i kompostlådan. Inne sitter några barn i kojan och lyssnar på ljudbok från Lärplattan. Vi leker bland annat med spelet ”motsatsord” där barnen får öva på vad det är, exempel mjuk-hård, krokig-rak, stor-liten, bred-smal etc.

Fria leken

Det byggs olika legokunstruktioner till bilarna och spelas fotbollsspel. Vi satte ihop en kulbana i lego där de får vinkla plattan med kulan från den ena delen till den andra. Ute ritas det och leks med vatten. Två barn lekte med penslar på borgens klättervägg. De upptäckte att när de la penslarna på den blöta delen så fastnar penslarna men när de la dem på den torra så åkte de snabbt ner i sandlådan.

Skapande

Barnen har skapat egna gitarrer. Vi byggde en scen på gården som de kunde uppträda på. Publiken dansade och sjöng

 

Trevlig helg!

Sjöstjärnan v.17

Naturvetenskap

Vi har pratat om att bina behöver blommor att hämta nektar ifrån, så vi har planterat solrosfrön.

Vi har även planterat tomat, majskolv, harbajs, rådjursbajs och älgbajs för att se om det kommer växa något.

Vi läste boken om Lilla Anna och Långe farbrorn som planterar magiska bönor. Självklart fick barnen också plantera magiska bönor. Barnen fick ställa hypoteser om vad det kommer växa från våra magiska bönor. De tror att det ska bli en djungel, magiska solrosor eller tulpaner.

 

Hållbar utveckling

Vi har plockat skräp och fortsatt leta vårtecken.

 

Naturvetenskap/Matematik

Vi har hittat både vitsippor och blåsippor. Barnen har ritat, räknat blad och skapat egna blommor.

Motorik/Hälsa

Hinderbana där barnen får öva på krypa, hoppa jämfota, göra kullerbytta, klättra etc.

Finmotorik/Egen lek

Barnen övar på pennfattning, bygger bilbanor, pärlar, planterar blommor etc

Trevlig helg!

Sjöstjärnan v.16

Naturvetenskap

Barnen har planterat harbajs som de hitta i skogen och tagit med till förskolan. Undrar vad haren har ätit?

Naturvetenskap/Teknik

Barnen provar att överföra vattnet från den ena behållaren till den andra med hävert teknik.

Kultur

Sjöstjärnan var till biblioteket och fick titta på teatern Karius och Baktus.

Språk

Denna vecka har vi fokuserat på böcker om Lilla Anna och Långe farbrorn. Barnen får öva på finmotoriken och pennfattningen genom att rita något från sagan efter högläsningen och boksamtalet.

Motorik/Hälsa

Glädjen varje gång i Tippenhallen hos barnen är helt fantastisk.

Lek

Barnen har varit på stora skolgården och testat multiarenan och studsmattan.  I inneleken har flera barn starkt intresse för bilar. De har byggt en parkeringsplats till alla bilarna. På förskolegården bakas det mycket sandkakor.

Trevlig helg!

Sjöstjärnan v.15

Naturvetenskap/Matematik

På våra utflykter till skogen har vi letat vårtecken. Barnen hittade: krokus (”jag trodde det var tulpaner” sa ett barn), knoppar (som de kände att några är taggiga och några är lena), maskros, harbajs, ljungknoppar och blåbärsris, tappade fjädrar etc. Vi räknade hur många år olika tallar är (på ett ungefär). Barnen upptäckte att på måndagen hade alla myror vaknat och de hängde ihop i en klump uppe på myrstacken men på torsdagen var myrorna mer utspridda över hela myrstacken. Barne la försiktigt två pinnar som bildade en bro från myrstacken till berget så att myrorna kunde gå på den. Barnen hittade även spår efter ekorren. Det låg massor med ätna kottar på marken. Barnen fick rita vårtecken.

Grovmotorik/Hälsa

I Tippenhallen fick barnen en hinderbana att utöva grovmotoriken på.

Språk

”Gamla” Sjöstjärnan har gått igenom och övat på hela alfabetet. Vi kommer under denna termin fortsätta att öva på finmotoriken med pennfattningen genom olika aktiviteter som tex att följa prickade linjer, rita innanför linjer, måla o rita. Nästa termin börjar vi om med alfabetet på ett lekfullt sätt igen.

Digitalisering/Kultur/Skapande

Nu när värmen smyger sig fram kan barnen äntligen utföra mer aktiviteter utomhus. Målarstafflierna tas ut och barnen kan skapa utomhus utan att frysa om fingrarna. Lärplattorna tas ut och barnen scannar qr koder tillsammans där olika sånger kommer fram. Barnen fick även möjlighet att utföra en programmerad bana där de följer instruktioner som att hoppa, ta ett steg fram, ett steg till höger osv.

Skolan och Förskolan fick besök av skolledare från Sydkorea som fick se vår fantastiska verksamhet.

Barnråd

Barnråd 180320

Pedagog: Nu har vi Barnråd. Vad är ett Barnråd? Varför har vi Barnråd?

Barn: Därför att barnen ska kunna lyssna på fröknarna

Pedagog: Egentligen är det tvärtom.

Barn: Det borde annars hetat frökenråd. Därför att barnen ska kunna… lära sig… för att vuxna ska kunna lyssna på barnen.

Pedagog: Det är därför vi har Barnråd, för att vi vuxna ska kunna lyssna på barnen. Vi behöver hjälp med vad vi ska lyssna på.

Pedagog: Vad tycker ni är viktigt att vuxna ska lyssna på hos barnen?

Barn: De ska lyssna på när barnen ska säga en sak. Ni kan lyssna på… om några barn vill gå ut kan fröknarna lyssna på det.

Pedagog: Då kan barnen säga vi vill gå ut en stund och då kan vuxna gå ut med dem.

Barn: Vuxna ska lyssna på när barnen vill göra någonting.

 

(Barnens namnlappar ligger på golvet.)

Pedagog: Idag ute så lekte ni jättebra. Men det har varit några dagar när ni leker där man retas. Då använder ni inte de här namnen utan då använder ni andra namn som fegis, tjockis etc…

Pedagog: Ni gillar ert namn… Du tycker om ditt namn… (frågar varje barn en och en), då vill ni bara bli kallade för ert namn och ingenting annat.

Då är det viktigt… alla har vi fått ett namn. Det här är en del av era identiteter. Det är vem man är. Jag heter Christian och kallas för Chrille. Jag kanske har en rund mage men det trivs jag med. Jag vill bli kallad för Chrille och inte för tjockis, då blir jag ledsen.

Om alla leker, vilken känsla har man i kroppen då?

Barnen: Glad!

Pedagogen: Vad händer i kroppen när man känner sig glad? Då stärks identiteten i kroppen när man känner sig glad. Om man blir kallad för något man inte vill…vilken känsla får man i kroppen?

Barnen: Ledsen!

 

Vi gör experimentet med två äpplen.

Pedagog: Kalle (ena äpplet) blir alltid kallad för Kalle. Han får alltid vara med

Pelle (det andra äpplet) som blir kallad för Pelle-plutt, sur-Pelle. Han får inte vara med.

Har ni hört talas om själen? Om man blir kallad för tjockis, fegis, dumskalle då blir det märken i själen, inuti kroppen.

Om Pelle blir kallad för elaka ord, tror ni att han mår bra dagen efter?

Barnen: Nej!

Pedagog: Det fastnar i själen och man är ledsen dagen efter och kanske resten av livet.

Varför jag tar upp det här är för att jag hör att ni glömmer ibland o kallar varandra för taskiga ord. Därför tar jag upp det idag.

Tror ni att Pelle som blivit retad och kallad för tjockis, är han glad då i själen?

Barnen: Nej!

Ni är jätteschyssta kompisar men ni glömmer bara bort det ibland.

Igår hörde jag att några barn retas och de som blev retade kom fram till oss vuxna och berättade det. Idag såg jag att ni lekte alla tillsammans vilket är jättebra.

Barnen får ta sitt namn och en kompis namn som man inte brukar leka med och bestämma tillsammans vad de ska leka. Exempel spela Uno, rita etc.

Ett barn börjar skratta när det bildas ett nytt lek-par.

Pedagogen: Stopp! Varför skrattar du? Kompisarna kan tro att du skrattar åt den när hon/han ska välja ett namn och någon kan bli ledsen. Ni måste tänka på hur och när ni skrattar. Kompisar kan bli ledsna.

Varje barn får säga ett taskigt ord till Pelle.

Fegis,

Tjockis

Hej bajs… etc

Varje barn får säga något snällt till Kalle.

Snäll

Söt gullig, du är fin,

Du är min kompis, älskar dig,

Hej kompis

Hej snällis du får vara med och leka

Hej bästis

Hej Kalle

Hej vill du komma hem till mig och leka

Du få komma till mig och leka

Vi ser ingen skillnad på Kalle och Pelle förutom på deras munnar (ritat ansikten på äpplena). De får stå här så ska vi se lite senare idag om deras insida ser likadana ut efter era ord som ni sagt till Pelle och Kalle.

Ca tre timmar senare delar vi på äpplena och barnen får se hur de ser ut på insidan efter att Kalle bara fått snälla ord och Pelle bara fått taskiga ord.

”Pelle har fått bulor på själen”

 

 

 

 

Barnråd

Barnråd 180130

Pedagogen berättar kort om vad ett samhälle är. Från Stenåldern till idag. Att i ett samhälle behövs det regler för att alla ska kunna samarbeta.

Pedagogen: “Ni har börjat med en lek när ni jagar varandra. Turas ni om att jaga? Finns det regler i er lek?”

Barnen: “Ja, man får inte slåss, inte puttas, inte krocka, inte sparkas, inte fånga för hårt.”

Pedagogen: “Vad händer om någon säger stopp?”

Barnen: “Man ska sluta då.”

Pedagogen: “Gör ni det då?”

Barnen: “Neeej!” “Vi hörde inte”

Pedagogen: “Det här är jätteviktigt. När någon säger stopp så måste man sluta.” Kommer ni ihåg vad samhälle betyder?”

Barnen: “Ja!”

Pedagogen: “Idag finns det alldeles för många människor i vårt samhälle som inte lyssnar när någon säger stopp. Vi måste börja redan i förskolan att lyssna på när någon säger stopp och respektera det.”

Barn: “En gång sa jag att jag hade ont i kroppen och då fångade kompisen mig försiktigt.”

Pedagogen: Vad bra, då lyssnade kompisen på dig.”

“Jag tycker att det är en bra lek som ni leker men man måste ha regler.”

“Vad skulle hända om ni inte hade regler?”

Barnen: “Vi skulle krocka in i varandra.”

Pedagogen: “Vilken känsla skulle man få då?”

Barnen: “Bli ledsen” “Bli arg”

Pedagogen: “Vad handlade det här Barnrådet om idag?”

Barnen: “Regler” “Stopp”

Pedagogen: “Vad skulle man gör om någon sa stopp?”

Barnen: Lyssna!”

Pedagogen: “Och mer?”

Barnen: “Sluta!”

Pedagogen: Exakt! Det är jätteviktigt att sluta när någon säger stopp. Kommer ni ihåg det?”

Barnen: “Ja!”

Barnen: “Det här var kul!” “Jag tycker om när du pratar”

 

Pedagogen: “Vilka regler gäller när vi är inne och leker?”

Barnen: “Tysta och lugna lekar!”