Sommarklubben v.16

Naturvetenskap och motorik –  Under veckan har vi varit i väg till golfbanan där vi letat efter vårtecken, så som blommor och fjärilar och Chrille-bollar (golfbollar). Vi övade även vår grovmotorik genom att klättra i träd.

Motorik, rörelse och naturvetenskap – Vi har varit iväg till Trollparken som ligger i vårt närområde. Där tränade vi vår motorik genom att gunga, klättra och spela fotboll.

Värdegrund och matematik – Vårt primära klassrum är skolgården. Där spenderar vi mycket tid på att utforska, leka, samarbeta och att lösa problemlösningar. Inne i vårt klassrum är pärla en aktivitet som vi ser är väldigt kul.

Naturvetenskap, djur och natur + vatten – Vi har självklart fortsatt med vår forskning kring vatten. Under torsdagen tog vi oss till Erstaviksbadet för att spinna vidare på tema vatten.

Sommarklubben v.15

Programmering och värdegrund – På förskolan sattes det upp olika stationer. Bland annat programmering där barnen hjälptes åt att lösa uppgifter och delade med sig av de dem upptäckte.

Naturvetenskap – Äntligen har våra långa utflykter satt igång. Vi startade våra sommarklubbsutflykter med ett besök till Naturhistoriska riksmuseet. Vi fick testa på att åka tåg, buss och tunnelbana för att ta oss hela vägen fram. På museet fick vi bland anat se och känna på dinosaurieskelett, stenar, människor och djur från förr och testa på våra olika sinnen.
– ”Vi va som apor innan vi blev människor.”
– ”Asså valar kan bli as stora!”

Kultur – Vi har även varit iväg på teater i närområdet. En pjäs som handlade om en röd klänning. Barnen fick även chansen själva att stå på scenen.
– ”Varför ville hon ha den röda klänningen hela tiden?”
– ”För att hon fick den av sin mormor och ville tänka på henne hela tiden när dem inte kunde ses.”

Värdegrund, morotik, skapande – Vi har gjort oss hemmastadda i vår nya lokal och ute på den stora skolgården. Vi pärlar, ritar/målar, gungar, spelar fotboll och träffar massor med nya kompisar.

Sjöstjärnan v.12

Naturvetenskap – Vi startade veckan med en tur till Robertskogen. Där fick alla ett uppdrag att först hitta ett träd att ställa sig bakom och sedan ställa sig framför det. I skogen hittade vi även massor av bajs från olika djur.

Språk – Veckans bokstav, högläsning och teater är några av de saker vi gjort för att stärka språket denna vecka.

Värdegrund och samarbete – Inne på avdelningen sattes barnen ihop i nya konstellationer om två och två, eller tre och tre.

Idrott, hälsa och motorik – Veckans besök till Tippenhallen bestod av samarbete och en mängd olika balansövningar.
Vi gick även iväg till Saltsjöbadsbaletten och fick prova på massa övningar.


 Naturvetenskap – Vi fortsätter med tema vatten. Vi upptäcker graderna på vatten och hur länge kallt och varmt vatten håller sin temperatur i en termos. 

Sjöstjärnan v.11

Naturvetenskap – Vi har börjat jobba med tema vatten som är ett ämne som dyker upp i de flesta konversationer. Vi har konstaterat att vatten finns i många olika former, ser olika ut och smakar annorlunda. Vi har gjort olika experiment med vatten med hjälp av att blanda det med något annat ämne. Vi har även kollat på en film om vatten i fast form, is.

Matematik och skapande – I den fria leken ser vi hur barnen hjälper varandra att följa mönster och göra olika figurer genom att pärla. Finmotoriken får ständigt sättas på prov.

Naturvetenskap och utflykt – Ännu en gång gick vi iväg till Robertskogen för att se om vi kunde hitta andra spår än de vi tidigare hittat. Även här kom vatten på tal.
– ”Titta, jag har hittat is-spår!”
– ”Den här istappen droppar så att det blir vattenspår.”

 – Veckans citat –
Hur kan det vara små, svarta saker i vattnet från snön som va helt vit?!

 

Sjöstjärnan v.10

Naturvetenskap – Vi startade veckan med att hitta spår av olika slag tillsammans med Näckrosen i Robertskogen.

Språk – Vi fortsätter i vanlig ordning med vår bokstavsdag som börjar närma sig slutet av alfabetet. Denna vecka jobbade vi med bokstaven U.
Vi har även fokuserat mycket på att ha boksamtal tillsammans i mindre grupper och läst några olika Alfons Åberg böcker. Vi återberättade något från en av böckerna genom att teckna efter att ha lyssnat.

Idrott och hälsa – Flera av oss fick denna vecka besöka Saltsjöbadsbaletten där vi fick testa på att dansa och röra sig och öva sin grovmotorik.

Utflykt, sång och musik – De äldsta barnen på Sjöstjärnan (blivande sommarklubben) blev inbjudna till sexårskören i Diselverkstaden. Barnen såg att att tycka det var spännande att få åka iväg på en lite längre utflykt och att få ha med sig mat från köket.

Hållbar utveckling Nu har den sista gruppen fått jobba på det ”smutsiga” vattnet.
-Hur kan de finnas så mycket skräp i havet/vattnet? /pedagog
-För om en båt går sönder och sjunker så blir den till skäp på havetsbotten! /barn 

 – Veckans citat –
”Alltså.. Harbajs är inget konstigt, det är normalt bara!”

Sjöstjärnan v.8

Delaktighet, matematik och skapande – Inför föräldramötet fick barnen vara med och förbereda och planera en aktivitet. Barnen visade stort intresse att få vara delaktiga och hjälpa till för att få visa upp det dem skapat.

Språk – Vi fortsätter att jobba med bokstäver i alfabetet. Denna vecka satte nästan barnen rekord i antal ord på bokstaven T. Vi läste också Sagan om Törnrosa för att förtydliga bokstaven.
– ”Genom att ljuda bokstäverna blir det lättare att skriva.” /Barn

Idrott, hälsa och motorik – Veckans besök till Tippenhallen bestod av en hinderbana där barnen fortsätter att samarbeta och hjälpas åt. Barnen utmanas i att bland annat våga testa den lite smalare balansstången med en hjälp av en kompis hand.

Hållbar utveckling och skapande – Vi fortsatte vårt intresse med vatten och havet och har denna vecka börjat jobba med vårt ”smutsiga” hav.
– ”Vad har ni sett för skräp i havet/vattnet? Och vad kan vi göra för att det inte ska hamna skräp där?” /pedagog
– ”Man kan gå till återvinningsstationen!” /barn

– ”Slänga skräpet i papperskorgen.” /barn

Språk och matematik – I den fria leken sker det ständigt lärande lekar. Genom att kunna beskriva ett ord utan att berätta vad det är övar vi vårt verbala språk. Matematiklekar är kul att leka genom att ha ”låtsasskola” och består ofta av siffror, olika tal i addition och att finna mönster.

Naturkunskap – Återigen gick vi iväg till ”Robertskogen” för att kolla om förra veckans spår fanns kvar. Vi kom även in på andra sorters spår, så som till exempel kisspår från hundar.

Värdegrund och språk – Tillsammans har vi läst boken; Ett eget namn, som är en av de tio kompisböckerna. Vi la ut allas namn på mattan och gick igenom varje barns för- och efternamn.

– Veckans citat –
”Jag tror att i varje snöflinga, finns det en guldsnöflinga” 

 

Sjöstjärnan v.7

Värdegrund och motorik – Denna vecka är det ”vänskapsvecka” på förskolan och skolan. Tillsammans med de andra avdelningarna samt skolan samarbetar vi genom olika typer av aktiviteter. Vi hjälper och stöttar varandra och pratar mycket om vad vänskap är och betyder. Vi gjorde en tankekarta med barnens egna ord om vad de tycker vänskap är. Även vårt besök till Tippenhallen bestod av olika stationer av samarbetsövningar där de äldre barnen från skolan var med och tog hand om de yngre.

Välbefinnande och motorik – Vi har testat på att utöva en Yogasaga. Genom att följa rörelser med hela kroppen tränar vi vår grovmotorik.
– ”Det här va ju faktiskt väldigt skönt!”

Språk och värdegrund – Vi har redan kommit till bokstaven S i alfabetet. Genom att ljuda bokstaven så lyckades barnen komma på en hel drös med ord. För att förtydliga bokstaven läste vi sagan om Snövit.
I den fria leken bygger barnen fram olika bokstäver.
Under en av våra avslappningar den här veckan har vi läst en av de tio kompisböckerna som handlar om allas lika värde. Diskuterat kring vad det innebär och att alla är lika viktiga.

Idrott, hälsa och naturkunskap – Ännu ett besök till ishallen. Även denna gång hjälptes vi åt att hitta balansen och få fart både framåt och bakåt.

Hållbar utveckling, naturkunskap och skapande – Vi fortsätter med vårt ”friska” hav och pratar om djuren och växterna som bor där. Barnen får skapa det dem tror bor/finns i havet genom att använda sig av olika material.
– ”Vi bor ju där, vi är ju sjöstjärnor!”


Naturvetenskap – Vi har varit på spårjakt! Vilka spår visar sig i snön? Genom att djuren kliver i snön blir det märken efter dem.
– ”Jag tror det är en varg!”
– ”Nej, det är ju en känguru fast att dem bara bor i Asien!”
”Där är ett människospår eller till och med ett frökenspår.”

– Veckans citat –
”Det här är månen och månens kratrar”

 

Sjöstjärnan v.6

Naturkunskap och värdegrund – Vi startade veckan med en gemensam promenad i vårt närområde där barnen fick hjälpa varandra genom stöttning.

Språk – Bokstavsdagen, högläsning och återberättande är några av de aktiviteter vi har haft under veckan för att öva oss på språket. Genom att ljuda, bokstavera, prata och rita ser vi barnens ständiga utveckling.

Matematik – I den fria leken är spelet UNO ett väldigt attraktivt alternativ där barnen övar sig i både siffror och färger. Vi har även pratat om några olika prepositioner där barnen har fått leda varandra att lägga olika föremål genom olika direktiv, under, över, bakom, framför och bredvid.

Naturkunskap och språk – Några av barnen på avdelningen höll i små föredrag för de andra barnen om bland annat jordens historia, dinosauriernas tid och Big bang.
– ”Hur bildades vatten och vart kom de ifrån?”
– ”Världen var första ihop.”
– ”Jorden har ett skydd runt omkring sig.”

Naturkunskap och utflykt – Under vår torsdagsutflykt gick vi iväg till lejonklippan och letade efter ”vulkanspår”.

Hållbar utveckling och naturkunskap – Vi har fortsatt prata och jobba om vatten och hav. Vi har börjat skapa ett eget hav som är ”friskt” utan skräp och smuts och ska sedan fortsätta skapa ett ”smutsigt” hav.

 

– Veckans citat – 
”Min mjölk har blivit en elefant trots att den kommer från kossan”