Näckrosen v.3

Naturvetenskap, matematik

Veckans matematikuppgift i skogen var att samla tio saker och sedan sortera dessa i tre högar. Vi pratade om hur barnen hade tänkt, varför de delat i just de tre högarna – t ex sex pinnar i en hög, tre kottar i en annan hög och ett löv i en. Hade man kunnat göra på annat sätt?

Matematik

Efter skogsutflykten fortsatte vi med temat sortering på samlingen den dagen, vi hittade vilka strumpor som var par och vi pratade om olika mönster – prickigt, randigt, enfärgat osv. Vi läste även ”Rutan och Randan sorterar” och barnen fick sedan rita sina egna randiga strumpor. I samlingen sjöng vi även ”Fem små apor hoppade i sängen” och vi provade att räkna baklänges, från fem till ett.

Hälsa och välbefinnande, grovmotorik

Vi lekte samarbetsövningar och utmanade kroppen i hinderbanan när vi var i Tippenhallen.

Normer och värden, värdegrund

Vi pratade om hur man är när man är arg och ledsen, hur känns det och hur ser man ut? Vi läste boken ”Vem är ensam” och använde samtidigt rekvisita. Sedan fick barnen titta sig i spegeln och försöka rita hur man ser ut när man är arg och ledsen.

 

Lek, skapande

Snön ger så många möjligheter att skapa, använda sin fantasi och att utmanas i leken.

Språk

Vi använder oss av ”Före Bornholmsmodellen”, ett arbetssätt som utmanar och låter barnen undersöka det svenska språket på ett lekfullt sätt.

Näckrosen v.2

Hälsa och välbefinnande, grovmotorik, Grön flagg

Årets första hinderbana i Tippenhallen.

Hälsa och välbefinnade, finmotorik, självständighet

På Näckrosen stöttar och uppmuntrar vi barnen att bli självständiga, både vid t ex påklädning och måltider. Barnen får hälla upp dryck i sina glas, ta sin egen mat och försöka skära maten i mindre bitar.

Skapande utomhus, matematik, naturvetenskap

Barnen ser och skapar mönster och olika former i rimfrosten ute på gården.

Språk, matematik

Varje dag har vi högläsning på Näckrosen. Varje barn får komma till tals vid boksamtalen, vi lyssnar på barnens tankar och funderingar om det vi läser. Vi pratar om nya ord och betydelsen av uttryck – vad är en prick och vad är en fläck? Sedan får barnen rita något om det vi läst.

Språk, matematik, delaktighet och inflytande

Vid samlingen pratar vi om vilka barn som är på förskolan, barnen får även försöka hitta sitt eget namn för att sätta det på tavlan. Vi pratar om år, månad och dag, varje dag har sin egen färg och tecken. När vi sjunger sånger och ramsor använder vi oss ofta av TAKK – tecken som stöd.

Näckrosen v.50

Språk, litteratur, skapande

Barnen tycker det är väldigt roligt att använda ”Läs detektiverna” vid högläsningen och boksamtalen. De vet frågorna som ”reportern” ställer – vem, vad, var, när, hur? Frågor som utvecklar barnens förståelse för texten och uppmuntrar dem att tänka bortom texten. Barnen utvecklar även sin teknik och detaljer i sitt skapande av teckningar. Det är ju verkligen Gittan på teckningen eller hur?

Natur och miljö, naturkunskap, matematik

Snön som fallit skapar ett vinterlandskap och spåren väcker barnens fantasi, vem eller vad har gått här?

Matematik

Med hjälp av ”Sagan om spökbarnen som ändrade färg” pratar vi om olika matematiska begrepp – siffror, tal, antal och ordningstal.

Fysik

Vi experimenterar med statisk elektricitet, där vi får spöken att dansa med hjälp av en ballong som gnuggas mot hår. Att förklara statisk elektricitet är svårt, även för oss pedagoger. Det viktiga är att uppmuntra barnen att komma med olika hypoteser. Några av barnen hypoteser och tankar var – ”ballongen är magisk” och ”luften i ballongen får spökena att dansa”

Lek, matematik, värdegrund

Barnens bygger och konstruerar med olika material och fantasin har inga gränser.

Social kompetens/värdegrund

Barnens lek och rollspel utvecklar deras förmåga att fungera i grupp.

Traditioner, musik

Vi firar Lucia med sång och fikastund med nära och kära.

Skapande, fantasi

Barnen klipper, klistrar och tränar sina finmotoriska kunskaper när de skapar sina tomtar.

Näckrosen v.49

Matematik, skapande

Matematik är så mycket mer än bara siffror. Barnen skapar mönster med olika material och tekniker.

Språk, litteratur, boksamtal, skapande

Vi läser/samtalar om ”Gittan och gråvargarna” av Pija Lindenbaum. Barnen ritar sedan något från boken de vill illustrera.

Naturkunskap, miljö, Grön flagg

I skogen får barnen ofta ett uppdrag, den här gången skulle de hitta en lång och en kort pinne. Vi hittar även skräp på vår utflykt och vi pratar om vad man ska göra med skräpet som inte ska vara i naturen.

Traditioner i decembermånad

Vi tittar på årets julkalender varje dag och tänder adventsljusen.

Näckrosen v.48

Matematik, bygg och konstruktion

I barnens lek med att skapa olika konstruktioner som torn, bilbanor och garage benämner vi olika matematiska begrepp – rumsuppfattning, höjd, längd och bredd.

Skapande, finmotorik

Julen börjar närma sig och barnen skapar tomtar och julgranar samtidigt som de övar sina finmotoriska färdigheter.

Grön flagg, hälsa, välbefinnande, grovmotorik

Hinderbanan i Tippenhallen ger oss alla ett ökat välbefinnade, vi mår bra och har roligt.

Naturkunskap, miljö, matematik

Vi gick tillsammans hela förskolan på skogsutflykt och fick ett uppdrag att hitta 8 kottar.

Skapande, finmotorik, fantasi

Barnen släpper loss fantasin och skapar olika figurer av trolldeg.

Matematik

Med hjälp av sagans värld, ”Sagan om formerna” kan vi inspirera och utmana barnen i olika geometriska former.

Musik

På samlingen använder vi trumman för att träna turtagning och samspel.

Musik, sång, TAKK

I våra olika sångsamlingar använder vi oss av TAKK för att stärka det visuella budskapet av de olika sångerna.

Grön flagg, skräp och avfall

Vi pratar om att vara toasmart, vad får man spola ner i toaletten?

Näckrosen v.47

Matematik, kemi

Några superhjältar på Näckrosen gör trolldeg tillsammans.

Natur och miljö

Hela förskolan går tillsammans på promenad i vår närmiljö.

Matematik

Barnen sorterar, klassificerar och räknar insekter. Barnen samarbetar, diskuterar och lär av varandra.

Språk, kommunikation

Vi använder oss av TAKK – tecken som alternativ och kompletterande kommunikation, när vi sjunger på samlingen. Vi visar med tecken olika djur och barnen får gissa vilka djuren är.

Traditioner, musik, skapande

Vi fortsätter sjunga luciasånger och barnen ritar sina egna lucior.

Språk, litteratur, boksamtal

Med hjälp av materialet Läsfixarna pratar/samtalar vi om böcker vi läst. Materialet ger barnen en förståelse för det lästa, att förutspå, att ställa frågor, att reda ut oklarheter och att sammanfatta.

Normer och värden

Snön inbjuder till lek och samarbete i snön.

Grön flagg, avfall och skräp

Vi tittar på Klimatråttan, ett digitalt material om hållbar utveckling. En av filmerna handlar om hur man blir toa – smart, vad man får slänga i toaletten och att leksaker inte kan spolas ner!

Näckrosen v.46

Teknik, kemi

Vi fortsätter att utforska tekniska fenomen och experiment på Näckrosen. Med saker som man hittar hemma – ättika, bakpulver, diskmedel och karamellfärg skapar vi ett vulkanutbrott.

Teknik, fysik

Den här veckan upprepar vi experimentet med ”Russinhissen”, den här gången häller vi även russin i kranvatten. Vad händer frågar vi barnen? ”Russinen sjunker”, ”det finns inga bubblor”

Teknik, IT

Vi experimenterar också med den ”Flygande tepåsen”, man tömmer en tepåse på teblad och tänder sedan eld på den och ser påsen flyga i väg. Vi utforskar även appen ”Pettsons uppfinningar” där barnen får lösa olika tekniska utmaningar.

Skapande

Barnen använder olika tekniker och material för att skapa sin julgran.

Matematik

Med hjälp av en stor tärning får barnen en konkret uppfattning av siffrorna 1 – 6.

Näckrosen v.45

Teknik, naturvetenskap

Vi experimenterar och leker med vatten. Barnen får göra ”Russinhissen”, ett experiment med kolsyrat vatten och russin. Vattnet hälls i ett glas och sedan läggs russin i. Vad händer? Barnen tror att russinen sjunker. Gasen i kolsyran gör att russinen åker upp och ner i glaset.

Teknik

Barnen utforskar hur enkel teknik i vardagen fungerar, t ex att dra upp dragkedjan i jackan.

Livsstil och hälsa

Igelboda förskola strävar mot ”Grön flagg”, ett arbetssätt mot hållbar utveckling. Ett av områdena i arbetssättet är ”Livsstil och hälsa”, att må bra kroppsligt och själsligt. Leken i Tippenhallen utmanar och inspirerar barnen.

Matematik, delaktighet och inflytande

Barnen hjälper till att duka och samtidigt pratar vi i matematiska termer –  t ex antal och lägesord.

Hållbar utveckling

Barnen samarbetar med att slänga skräp och att källsortera.

Näckrosen v.43

Skapande

Barnen skapar hösttavlor med olika material och tekniker och samtidigt tränar de på sina finmotoriska färdigheter.

IT, musik

Med appen ”StopMotion” producerar barnen sin egen film om ”Bockarna Bruse”. De flyttade rekvisitan lite i taget och tog sedan frekvensbilder, när de sedan sätter ihop alla bilder blir det en film. Efter det la vi till sången om ”Bokarna Bruse”. Här nedan ser ni den färdiga filmen.

Drama, språk, kroppsspråk

Barnen spelar teater, de turas om att vara skådespelare och publik.

Normer och värden

På FN-dagen pratade vi om barns rättigheter –  till exempel, rätten att leka, lära sig saker, att säga stopp, att må bra, att äta sig mätt och rätten att ha ett eget namn. Vi lekte även gruppstärkande lekar som ”Kom alla mina kycklingar” och ”Fruktsallad”.

 

Kultur, litteratur

Vi besökte biblioteket för en sago/högläsningsstund. Efter sagan fick barnen även rita utifrån berättelsen.

Hållbar utveckling, naturvetenskap, teknik

Vi pratar om vatten och vi provar att rena vatten som vi tagit utifrån.

Näckrosen v.42

Matematik

I samlingen använder vi oss av sagan om ”Killingen som kunde räkna till tio” för att prata om siffrorna 1 till 10.  Med hjälp av bilder och rekvisita får barnen förståelse för innebörden av siffrorna.

Delaktighet och inflytande

Några av barnen besöker biblioteket på Tippen, de får själva välja, utifrån sina egna intressen, vilka böcker vi ska låna till Näckrosen.

Lek och fantasi, normer och värden

Barnen kommer på att de vill gå på skattjakt och till det behöver de en skattkarta. De får hjälp att rita kartan och sedan är jakten i full gång. Det blir många diskussioner om var skatten är nedgrävd.

Språk, sagoskapande och återberättande, drama

Vi skapar nya egna sagor med rekvisita, där t ex en träbit kan bli en pizza, fantasin har inga gränser. Barnen får även återberättar och dramatiserar ”Bockarna Bruse”.