Näckrosen v.49

Traditioner, språk, TAKK, sång

Snart är det dags för Lucia och vi tränar alla sånger för fullt. Vi använder oss av TAKK när vi sjunger.

Traditioner, skapande, tema ”Förvandlingar”

Vi skapar med inspiration av julen, vi använder oss av olika tekniker och övar olika färdigheter som att klippa, vika och limma.

Traditioner, skapande, tema ”Förvandlingar”, delaktighet

Näckrosen har en julkalender med brev från ”Nisse” som skriver till oss med uppdrag. Barnen gör en säng till Nisse och ritar teckningar till honom. Barnen väljer själva vad de vill rita och vi googlar efter inspiration.

Matematik, logiskt tänkande

Genom att spela memory tränar vi minnet och det logiska tänkandet.

Näckrosen v.47

 

Lek och fantasi, skapande

Med enkla medel, som en gammal kartong, kan man använda fantasin och skapa robotar som barnen sedan har väldigt roligt med.

Programmering, logiskt tänkande, matematik

Vi bygger en analog programmeringsbana med hjälp av symboler, barnen får prova på programmering och att följa instruktioner för att flytta på robotarna.

Bygg och konstruktion, matematik, värdegrund

I leken bygger barnen torn av kaplastavar, samtidigt tränar de på olika matematiska begrepp som antal och mönster.

Finmotorik, skapande

Barnen övar på den viktiga pennfattningen på olika sätt.

Barnens delaktighet och inflytande, matematik

Barnen får hjälpa till att duka och vi pratar om olika begrepp som antal och lägesord.

Näckrosen v.46

Naturvetenskap, närmiljö, matematik

Vi letar pinnar som är smalare än våra lillfingrar. Resten av tiden upptäcker, utforskar och leker vi tillsammans i skogen.

Matematik

Vi fortsätter att prata om talen ett till fem med hjälp av ett konkret material för att på så sätt utmana barnen i sitt matematiska utveckling. Varje barn får dra en glasspinne med en siffra på och sedan hitta samma siffra på en toarulle.

Hälsa och rörelse, välbefinnande, motorik

Denna gång utmanar vi barnens balans och koordination i en hinderbana i Tippenhallen.

Värdegrund

Barnen samarbetar och hjälper varandra att lägga olika pussel.

Skapande

Den här veckan hade vi skapandestationer på gården, barnen målade med vattenfärger och tillverkade kort med lim och paljetter.

Näckrosen v.45

Miljö, naturvetenskap, lek, värdegrund

”Bjud in en vän i lek” var veckans uppdrag i skogen.

IT, teknik, problemlösning, värdegrund

Vi arbetar tillsammans med appen ”Petssons uppfinningar”.

Lek, fantasi, skapande, matematik

Vi skapar olika former i sanden.

Språk, matematik

I ”Sagan om spökbarnen som ändrade färg” använder vi oss av rekvisita och benämner färger, tal, antal och ordningstal.

 

Matematik, musik

Vi sjunger ”Fem fina fåglar” och använder oss av räkneorden 5 till 1.

Barnens delaktighet och inflytande

Barnen vill gärna hålla sina egna samlingar och de bestämmer själva innehållet.

Hälsa och välbefinnande, grovmotorik

Vi leker samarbetsövningar i Tippenhallen.

Näckrosen v.43

Naturvetenskap, miljö, matematik

Vi skapar mönster av naturmaterial i skogen – kotte, löv, pinne.

Tema ”Förvandlingar”, normer och värden, skapande

Arbetet med att skapa självporträtt med akrylfärger på målarduk fortsätter.

Språk och kommunikation, matematik

Vi pratar om prepositioner, vi hjälps åt tillsammans att lägga kaplastaven på, under, framför, bakom och bredvid stolen.

Språk och kommunikation, matematik, finmotorik, IT

Barnen använder lärplattan och provar olika pedagogiska appar.

Lek och fantasi, matematik

I rolleken är vi pedagoger närvarande, vi sorterar, kategoriserar och benämner maten som vi lagar.

Näckrosen v.42

Naturvetenskap, matematik, närmiljö

Veckans skogsuppdrag var att hitta 4 lika långa pinnar och bygga en kvadrat.

Matematik, språk, berättande

Vi räknar baklänges från 5 till 0 med hjälp av ramsan ”De fem små aporna” som klättrade i trädet och blev uppätna av krokodilen.

 

Hälsa och välbefinnande, grovmotorik

Efter en utmanande hinderbana med mycket hopp och spring är det viktigt att få chans att slappna av och varva ner en stund.

Skapande

Ute på gården målar vi löv till vita spöken.

Tema ”Förvandlingar”, jaget

Barnen får prova på att måla sitt självporträtt på canvasduk och med akrylfärger.

Språk, berättande med rekvisita, värdegrund

Vi berättar ”Sagan om vanten”, den här gången har vi fokus på olika känslor.

Språk, skriftspråk

Vi pratar mycket om bokstäver och vilka bokstäver våra namn börjar på.

Näckrosen v.41

Naturvetenskap, natur och miljö, matematik

Vi letar olika stora kottar, jämför och pratar om från vilket träd kottarna kommer ifrån.

Tema ”Förvandling”, skapande och naturvetenskap

Barnen skapar konst och förvandling med stearinljus och vattenfärger.

Lek och fantasi, teknik

På gården experimenterar barnen med vatten och båtar.

Språk, litteratur, skapande

Månadens författare är Pija Lindenbaum.

Matematik

Barnen får dra en glasspinne med en siffra på och sedan hjälps vi åt att hitta rätt siffra på toarullarna.

Språk, skriftspråk

Vi pratar om hur våra namn ser ut, hur vi skriver våra namn och vilken bokstav våra namn börjar på.

Barnens delaktighet och inflytande, självständighet, identitet

Ett barn vill gärna hålla i sin egen samling och vi pedagoger stöttar och hjälper till.

Näckrosen v.40

 

Naturvetenskap, närmiljö, hälsa och välbefinnande

Veckans uppdrag på utflykten var att hitta något mjukt och hitta ett flikigt blad. Sedan var det lek och upptäcksfärd i skogen.

Värdegrund – vänskap, känslor

Vi är kompisar, har roligt, samarbetar och hjälper varandra.

Tema ”Förvandlingar”, skapande, språk, matematik

Vi strävar efter att ha aktiviteter som t ex skapande ute på gården varje dag, vi målar med potatisar och äpplen i höstens vackra färger.

Matematik, logiskt tänkande

Vi pratar om olika tal och visar konkret hur många kaplastavar t ex siffran 4 har.

Tema ”Förvandlingar”, skapande, språk, matematik, finmotorik

Barnen skapar sina självporträtt i lera.

Näckrosen v.39

Hälsa och välbefinnande, närmiljö, naturvetenskap

Veckans uppdrag var att springa som en pytteliten mus.

Matematik, naturvetenskap

Från skogen hämtar vi material som vi kan använda i samlingen, vi pratar om de matematiska begreppen: liten, mellan, stor och stor, större, störst.

Tema ”Förvandlingar” – kultur, språk och kommunkation, värdegrund

Vi använder oss av drama och TAKK för att ge barnen förståelse för ”Vem är arg?” efter boken av Stina Wirsen.

Tema ”Förvandlingar”, värdegrund

Vi utforskar hur man ser ut beroende på vilken känsla man har. Att kunna sätta ord på hur man känner sig är ett viktigt moment i värdegrundsarbetet på förskolan.

Språk och kommunikation, skapande

Vi läser även boken ”Räven i den kolsvarta natten” och samtalar om känslan rädd med hjälp av ”Läsfixarna”. Barnen ritar någonting från boken och får på så sätt tolka innehållet i boken.

Matematik, logiskt tänkande

Barnen får en uppgift att para ihop strumpor och vantar efter färg och mönster.

  

Hälsa och välbefinnande, rörelse, grovmotorik

I Tippenhallen balanserar vi ärtpåsar på huvudet och leker med olika slags bollar.

Skapande, matematik, finmotorik

Vi skapar mönster med små och stora pärlor.

Barnens delaktighet och inflytande, språk, högläsning

Vi röstar med glasspinnar om vilken saga vi vill höra på samlingen, den här gången vann ”Petter och hans fyra getter” av Einar Norelius. Vi använder oss av rekvisita för att skapa en förståelse hos barnen om innehållet i sagan.

Barnens delaktighet och inflytande, blogg

På fredagar reflekterar och utvärderar vi med barnen om den gångna veckan, vad har vi gjort och vad som har hänt.

näckrosen v.38

Tema ”Förvandlingar”, värdegrund, skapande, finmotorik

Den här gången skapar barnen sina självporträtt med vaxkritor i olika färger. De får jämföra hur deras porträtt skiljer sig från varandra beroende på om de ritar med endast svart färg eller med flera färger. Man ser redan hur barnen utvecklar sitt skapande, fler detaljer tillkommer för varje gång.

Tema ”Förvandlingar”, värdegrund, kommunikation

Vi dramatiserar boken ”Vem är arg” av Stina Wirsén. Vi pratar om olika känslor, hur det känns att vara t ex. arg och hur man ser ut när man är glad. Vi pratar även om man får vara arg, glad, sur eller ledsen och vi uppmuntrar barnen att sätta ord på det de känner.

Hälsa och välbefinnande, naturvetenskap, närmiljö, grovmotorik

Uppdraget i skogen den här veckan var att springa med långa steg.

Tema ”Förvandlingar”, fantasi

Vi hittade en blomkålssvamp som vi tillagade och de som ville fick smaka. Ibland förvandlas även maten till konst, Musse Pigg på en tallrik.