Sjöstjärnan v.8

Skogen, vår närmiljö

Den här gången fick barnen till uppdrag från en Sjöstjärna att leta reda på tre pinnar och sedan att konstruera  en triangel med pinnarna runt ett träd eller på marken. Det fungerade bra. Efter det ville barnen leka som vanligt.

 

 

Språk

Veckans bokstav var bokstaven T. Barnen hittade på en massa ord på just T. Den här gången övade alla barn på att skriva  både på stora T och lilla t.

 

 

Tema förändringar, superhjältar

Nu börjar den svarta väggen ta form. Snart har alla barn pärlat sitt märke. barnen jobbar nu med att rita och berätta vilka superkrafter de själva besitter.

 

 

 

Skapande, konstruktion och bygg

Vi ser att barnen gärna ritar. En del  barn gör böcker som det sedan ritar bilder i. Andra ritar ansikten och figurer i olika skepnader och leker rollekar med dem. Så fantasin sprudlar bland barnen.

 

Visa och berätta

Vi fortsätter med visa och berätta, vilket barnen tycker är kul. De barn som vill får berätta om sin sak, några vill berätta tillsammans med en kompis.

 

 

 

 

Storsångsamling

 

 

 

Sjöstjärnan v.7

Utflykt, skogen i vår närmiljö

Uppdraget den här gången i skogen vara att hitta två pinnar. De skulle sen säga vilken som var liten-mindre eller stor-större. Barnen började genast sätta i gång att leta pinnar. Ett barn sa efter att ha visat upp sin långa och korta pinne, och det tog en halv minut ca – Ååå äntligen, får jag gå och leka nu! Ett annat barn hittade en stor barkbit- Ett barn säger – Titta det här ser ut som en stor fisk.

 

idrott, motion och hälsa

Vi gjorde fem stafettbanor som barnen fick gå. De övade  balansgång, hoppade i ringar, och hoppade över hinder.  Barnen tyckte att det var ”superkul”

 

 

Språk

Veckans bokstav var bokstaven S. Barnen fick ”brainstorma” fram ord på S .De var väldigt duktiga på att komma på en massa ord.

Månadens författare är Gunilla Bergström. Vi läste högt ur Alfons och odjuret. Barnen tyckte att berättelsen var både bra och spännande.

 

Bygg, konstruktion och skapande

Barnen fortsätter att skapa och konstruera olika saker. Pussel och spel som Uno tycker de  är roligt. Barnen har ibland olika spelregler när det gäller Uno, men efter ett tag så enas de om vilka regler som ska gälla. Några barn konstruerade sina egna böcker och ritade bilder i dem. Barnen bygger och leker mycket med Lego på förskolan. En pedagog frågade barnen var det var de hade byggt tillsammans Ett barn svarade då – de är en förvandlingsmaskin som kan göra olika saker och förvandla.

 

Tema förvandling, superhjältar

Vi har börjat med ”Tema superhjältar” som ingår i projektet ”Förvandlingar”. Vi har pratat mycket om vilka superhjältar det finns och om vad ÄR en superhjälte. Barnen har superkoll vad de heter och vilka krafter de har. De har sen fått pärla sitt egna bröstmärke och sen namngett sin egna superhjälte. Nästan alla har tagit med sitt namn med ”Super” framför… Efter det har de fått rita och klippa.

Vi jobbar i smågrupper där de har fått rösta fram gruppnamnet. Det blev Glitterstjärnorna, Robotarna och Krabborna. Det är otroligt kul att höra barnens fantasi när de pratar om sina superhjältar.

 

 

 

Utelek på gården

Nu i plussgradernas tid och snön smälter tycker barnen att pölarna är det roligaste som finns. De har östs och körts med  båtar för fullt i bäckarna små.

 

Visa och berätta 

Vi fortsätter med visa och berätta. Barnen får ta med sig en sak att berätta om. Vi märker att barnen vågar mer nu och tycker att det är kul med ”visa och berätta”

 

 

Sjöstjärnan v. 6

Idrott, motion och hälsa

Denna gång gjorde vi en hinderbana till barnen, men först hade vi en ordentlig uppvärmning tillsammans. Barnen tyckte att det var väldig roligt att springa loss på banan och balansera, hoppa och göra kullerbyttor.

 

 

Språk 

Veckans bokstav var bokstaven R. Barnen fick hitta på olika ord på R. De övade på att skriva både stora och lilla bokstaven R. Sedan ritade barnen något som började på R. När vi har bokstavsdagen vet barnen att det ska vara arbetsro. De har blivit jätteduktiga på att arbeta tyst. Det roligaste är att se deras bilder. De arbetar mer och mer självständigt.

 

Månadens författare är Gunilla Bergström. En pedagog läste högt ur Alfons och Milla. Vi ställde öppna frågor till barnen som det sedan besvarade med sina tankar och funderingar.

 

Tema förvandling, superhjältar

Vi har nu börjat med  tema ”superhjältar”. Det ingår i ”Förvandlings-projektet På samlingen frågade en pedagog barnen var superhjältarna har för krafter, som Spiderman tex. Barnen svarade att han kan skjuta spindelnät från händerna.- Han kan klättra på hus. ”-Hur fick han sina krafter?”  Barnen svarar.  ”-Han åt spindlar, jättemycket spindlar”.   ”- Spiderman får dem från sin dräkt.”  -”Spiderman blev biten av en speciell spindel som gjorde att han fick sina krafter.”

Vi har delat in barnen i tre grupper. Robotarna, Glitterstjårnorna och Krabborna. Vi har börjat mes att prata om vad en superhjälte år och vad han/hon är bra på. Vi har också tittat på deras dräkter och märke. Barnen har sen fått rita sitt egna märke, som de sen ska ”pärla”.

 

 

 

Skapande, bygg och konstruktion

Barnen ritar, konstruerar olika saker och fortsätter med att pärla fina mönster.

 

 

 

 

 

 

Utelek på gården

Det händer mycket på gården när det har kommit snö. Det finns mycket kreativitet hos barnen. De kom på att de ville bygga en igloo. En pedagog frågade barnen. Vilka bor i en igloo? Ett barn svarar. -”Där bor det isländskor och de som bor på Grönland”…. Klockrent!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sjöstjärnan v. 5

Skogen, utflykt i vår närmiljö

Vi gick till skogen i snön. Där fick barnen till uppgift att titta efter djurspår. Ett barn hittade jättestora spår i snön och alla barn rusade dit för att se. -Wow! sa alla. Vad stora spår! -Ja är det inte märkligt säger ett barn då. -Säkert finns det dinosaurier här i skogen! -Vi måste leta vidare

 

 

Idrott, motion och hälsa

Barnen fick leka med bollar och det studsades och bollades för fullt till varandra. Några barn ville stå i mål och spela handboll och andra spelade basket.

Vi fortsätter med massage efter lunchen så att vi alla får varva ner lite.

 

Språk

Vi läste högt ur Matildas katter av författaren Jan Lööv. Veckans bokstav var bokstaven ”P” Barnen fick ”brainstorma” fram olika ord på P. Ordet prutt var det roligaste ordet såklart!, så en pedagog fick hålla en hel föreläsning om just ”pruttar” och var dom kom ifrån. Pedagogen gick också igenom hela tarmsystemet med barnen. Så nu vet barnen allt om just ”pruttar”.

 

Bygg, konstruktion och matematik

Barnen är fortfarande väldigt intresserade av pärla och lägga mönster. Barnen tycker också att det är kul att göra fina konstruktioner.

 

 

Utelek på gården, skapande

Det har åkts pulka för fullt nu när snön har kommit. En del barn ville göra en snögubbe tillsammans med en pedagog och målade sen den med olika färger.

 

 

Visa och berätta

Barnen vill gärna ha ”visa och berätta” på fredagar, och fler barn vill nu berätta om sin sak som det har tagit med och det är roligt att se.

 

 

Barnråd v. 4

Barnråd

 

På barnrådet har vi pratat om vad demokrati och medbestämmande är för något.

P –  Varför har vi barnråd?

B svarar – Lära regler för sommarklubben.

P frågar – Varför ska man vara en sjysst kompis?

B säger – Lyssna på alla regler,  vara snäll mot sin kompis.

 P – Vilka ska följa regler?

B svarar -föräldrar, barn i andra städer.

P- Vad är lite viktigare än regler?

Vilka måste man lyssna på då?

B svarar – Att lyssna på fröknarna.

P- Sen finns det valmöjligheter på förskolan.

B svarar – Barnen får välja ställe var vi ska leka med.

P – Vad har ni fått göra då?

B – Leka med lego, rita, pärla och bygga pussel.

P -Får ni alltid bestämma?

B -Nej!

P – Vad får barnen bestämma?

B – Jag får bestämma vad jag ska leka med.

P – Det är det som kallas för medbestämmande.

  • -Hur många av er får bestämma här på förskolan?

B – Alla barn räcker upp handen då.

P – Hur många av er vill åka skridskor?

B – Alla barn vill åka skridskor.

P- Vad vill ni mer göra på förskolan?

B -Gå till en park, ta med mat att äta.

 P -Har fröknarna bestämt det här eller barnen?

B – Barnen!

 P -Finns det något annat som ni vill göra?

B -Något nytt som vi aldrig har gjort förut säger ett barn.

 B -Spela fotboll på en större fotbollsplan, tex vid Braxenparken.

B – Bygga en koja i skogen eller åka till ett annat lekland med Sjöstjärnan.

 P -Vem bestämmer mest i Sverige?

B  – Familjer, borgmästare och statsministern.

 P – Vem bestämmer över skolan?

B – Lärare, rektor, skolminister och utbildningsminister, med lite hjälp av

en fröken!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sjöstjärnan v. 4

Idrott motion och hälsa

Vi började med uppvärmning med barnen med lite hopp och snurr. Den här gången hade vi byggt en hinderbana och barnen tycker att det är lika roligt varje gång.

Vi fortsätter med massage för att barnen ska komma ner varv. De barn som ville fick massrea varandra på ryggen.

 

Språk

Denna vecka fick barnen skriva bokstaven ”O”. De fick ”brainstorma” fram vilka ord som började på bokstaven O. Barnen var verkligen bra på att hitta på olika ord.

Vi läste ”Sifferboken” för barnen ur Jan Lööfs Sagosamling.

 

Experiment

Barnen gjorde experiment ute i snön genom att fylla muggar med färgat vatten för att se vad som händer till nästa dag. De konstaterade att vattnet hade frusit till is.

Skapande, bygg och matematik

Barnen visar stort intresse för att ”pyssla” och konstruera olika saker.

 

 

 

 

Spel, pussel

Vi ser att barnen tycker det är roligt med pussel och spel. De sätter sig gärna själva ner och spelar Uno och pratar regler med varandra.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sjöstjärnan v.49

Utelek på gården & skapande
När kylan slog till sopade barnen ihop snö och kämpade med att göra en snöboll, som de sedan rullade nedför backen.
– Titta  snöbollen håller, den går inte sönder. Var en kommentar som kom från ett av barnen. Några barn gjorde stora ”geggtårtor” som de bjöd på.

Idrott, motion och hälsa
Vi gick till Tippenhallen med barnen.  Där fick barnen ta sig runt en hinderbana. De tycker att det är lika roligt varje gång plus att det får använda hela kroppen.

Språk
Månadens författare är Astrid Lindgren. Vi läste  tillsammans ur boken ”Den där Emil”.  Veckans bokstav var bokstaven L. Barnen kom på många ord som dem delade med sig till varandra.

Skapande, bygg och konstruktion
Barnen bygger och konstruerar mycket och fantasin tar aldrig slut. ”Pärlandet” har fortsatt även denna vecka. Vi upplever att barnen tycker att de är roligt att lägga mönster och att göra figurer på pärlplattorna. Och även att bygga ihop och skapa olika föremål med lego.

Språk, visa & berätta
 Vi har börjat med ”visa och berätta”. Det tycker barnen är så kul. De har gått och längtat och frågat i stort sett hela veckan när det är dags. Barnen berättade om sina föremål som det tagit med sig. Alla som vill får berätta och de ger dem en chans att träna på att tala inför grupp och öva språket.

Sjöstjärnan v.47

 

 

 

Skogen, vår närmiljö och naturkunskap

Veckans uppgift vara att gömma sig bakom ett träd. Det gällde att hitta ett ”stort” träd så att man inte syntes när man hade gömt sig. Barnen lyckades klara av uppgiften bra. Barnen lekte och hade det roligt och klättrade i bergen, några samlade ihop pinnar och lekte med.

 

 

Idrott, motion och hälsa

Denna gång fick barnen gå en hinderbana. De balanserade på snören, gjorde kullerbyttor   hoppade över plintar och gick i ringar. Barnen tycke att det var superkul att prova på alla ”hinder”

 

Språk

Veckans bokstav var bokstaven J. Barnen fick komma på ord som började  på bokstaven. De äldre barnen skrev både stora och lilla bokstaven J, medan de yngre barnen skrev den stora bokstaven. Efter det fick de rita något som började  på J.

Vi avslutar veckan med ”Visa och berätta”. Barnen får ta med sig en sak hemifrån, som de sen beskriver och berättar om. De tränar på att lyssna och att prata inför en grupp. De är jättemodiga.

 

Skapande, konstruktion och matematik

Barnen fortsätter ”pärla” mönster och vi i ser att de tycker det är så roligt att ”mönstra” , pärla sina namn och lägga olika figurer. Vi ser att barnen börjar intressera sig mer och mer för matematik. Så barnen ska nu få börja att träna sig på att skriva siffror.

Utflykt till ”Kaninparken.

Utflykten gick till kaninparken. Barnen hade verkligen laddat inför denna utflykt. Där plockade  de slånbär, gick i tunnlar, och gungade. De hittade  en ”grottgång” som ledde in till ett knotigt träd som barnen genast börjad klättra i.

 

 

Sjöstjärnan v. 46

Skogen, naturkunskap i vår närmiljö

Uppdraget denna vecka var att hitta en pinne som var smalare än ditt lillfinger. Barnen samlade på sig pinnar korta som långa, smala och tjocka och satte igång att mäta. De lyckades väldig bra med uppgiften.

 

 

Idrott, motion och hälsa

I Tippenhallen fanns det en liten hinderbana. Barnen gick balansgång, klättrade i ribbstolarna, kröp på madrasser och hoppade i ringar.

 

 

 

Språk

Veckans bokstav var bokstaven I. Alla barn ”brainstormade” fram olika ord som började på I. det blev Igelboda, isglass, imorgon och igloo bl.a.  De äldre barnen tränade både på att skriva lilla och stora bokstaven I. De yngre barnen tränade sig på att skriva stora bokstaven I. Vi fortsätter med månadens författare. Vi läste tillsammans ur Pannkakstårtan av Sven Nordqvist.

 

Skapande, konstruktion och matematik

Barnen fortsätter att pärla pärlplattor. De tycker att det är riktigt roligt att göra mönster och att lägga olika figurer. De har fått riktigt bra kläm på det nu. En grupp fortsätter att bygga hus med lego och vi har fått in en låda Mecano som är populärt.

 

 

Skogsutflykt till ”Trollparken” i vår närmiljö.

Vi promenerade till ”trollparken”. Barnen lekte i klätterställningen, åkte kana, gungade och spelade fotboll.

 

Traditoner.

Tiden går så fort och snart stundar Lucia. Så nu har i vi börjat öva på alla Luciasånger.

 

 

 

Sjöstjärnan v. 45

Skogen, vår närmiljö och naturkunskap

Uppdraget denna gång var att bjuda in en kompis att leka med. Några barn samlade pinnar, andra hade ”möte” i skogen och pratade om allt möjligt mellan himmel och jord. Barnen hittade också lite blåbär och mumsade på.

 

 

Idrott, motion och hälsa

Vi lekte  musikstopp tillsammans. När musiken stannade fick barnen ställa  sig i olika figurer på golvet. En pedagog sa en siffra mellan 2-5, därefter fick barnen ställa sig med så många kroppsdelar i golvet. Efter det  hjälptes vi åt tillsammans att göra vågor och att rulla en boll i det stora skynket. Bollen skulle vara i rullning hela tiden och fick inte hamna på golvet. Det tyckte barnen var ”superkul”.

 

Språk

Veckans bokstav var bokstaven ”H” Barnen fick hitta på ord som började på ”H”. Ord som hund, häst, hostmedicin och husbil.   Månadens författare är Sven Nordqvist som har skrivit Pettson och Findus. Vi hade högläsning för barnen och en pedagog läste ur boken ”När Findus var liten och försvann”

 

 

Skapande, bygg, konstruktion och matematik

Här bygger barnen bilar tillsammans med Mecano, Barnen satte igång att mäta vilka ”träpinnar” som var lika långa. Ett barn har gjort en en flygande robotfågel av kvadrater.