Sjöstjärnan v.42

Skogen, närmiljö, naturkunskap och matematik

Barnen fick denna gång som uppgift att samla in lika långa pinnar, och sen göra en kvadrat eller fyrkant. Ett barn här gjorde sina bokstav som hennes namn börjar på. En stolt fin fjällskivling visade upp sig i skogen också

Idrott, motion och hälsa

Sjöstjärnan och Näckrosen gick till Tippenhallen. Barnen fick ta sig runt en hinderbana. De sprang över madrasser, klättrade genom ringar, hoppade över olika hinder och hängde i ringar. Barnen tyckte att det var en bra  och rolig bana.

 

Språk

Veckans bokstav var bokstaven ”G” Barnen fick ”brainstorma” fram ord som började på ”G” De var väldigt bra på att komma  på olika ord. Barnen fick träna på att skriva ”G” och rita något som börjar på ”G”.

 

Skapande, finmotorik

Barnen fortsätter att ”pärla” på sina plattor. Några barn har ”pärlat” sig själva.  medan andra barn har tränat på att lägga olika slags mönster. Barnen samlade ihop fina löv ute på gården som det sedan målade vita. Det ska bli spöken till Halloween.

 

Skogsutflykt i vår närmiljö

Vi gick tillsammans till ”Lejonklippan”. Där spelades det fotboll för fullt, medan några andra barn balanserade på ett nedramlat träd. Barnen hittade harsyra som de smakade på. Och det smakade gott! Stora svampar hittade barnen också.

Sjöstjärnan v. 41

Språk, naturkunskap matematik och närmiljö

Barnen fick denna gång som uppgift att hitta en lång kotte och en kort kotte. Barnen tyckte det var en lätt uppgift. Men vilken som var grankotte och tallkotte var lite svårare att lista ut.

 

 

 

Motion, idrott och rörelse

I Tippenhallen övade sig barnen på balans på bommen, studsa med bollar, hoppa i ringar som låg på golvet och gå armgång på bommen.

 

 

 

 

Språk, kommunikation och skapande

Vi fortsätter med att läsa månadens författare, Vi läste tillsammans med barnen, ”När Åkes mamma glömde bort” av Pija Lindenbaum. Veckans bokstav var att skriva och att rita något som började på bokstaven ”F”. Sitt gärna på tisdagkväll och kom på ord på ”Veckans bokstav” tillsammans.

Barnen har också börjat intressera och träna på att lägga olika mönster på pärlplattor.

 

 

 

Skogsutflykt, naturkunskap och närmiljö

Vi gick allesammans på skogsutflykt till en plats nära golfbanan. Vi tog med oss lunch och barnen åt med stor aptit. Sen bar det iväg till Björnligans grotta. Lite spännande tyckte barnen. Där klättrades det och balanserades det för fullt på trädstammar och bland stenarna. På vägen tillbaka skakade Chrille ner äpplen från trädet. Barnen stannade till vid den STORA  myran som kom gåendes på vägen. Den tyckte barnen var intressant och se på. Vi ska nu följa ”vårt” träd  en stor lönn och se om det blir någon förändring i färgen nu när Temat denna termin är ”Förvandling”

Ett barn frågar: -Varför sitter det fast järnringar i berget.  Ett barn svarar -jo därför att det var hav här för länge sedan och dom band fast sina båtar där.

Ett annat barn säger:

  • -Vi går på jakt efter  barnen, jag kan höra dem och det luktar Chrille. Jag ser dom!

 

 

 

Utelek på gården, naturkunskap och matematik 

Ett barn säger: -Vi måste mata den gröna larven med lite gräs och så åker den båt också.

 

 

 

Sjöstjärnan v.40

Skogen, naturkunskap, närmiljö och matematik.

Vi började veckan med att gå till skogen.

Barnen fick där en uppgift att hitta något mjukt och att hitta ett blad med flikiga kanter.

 

 

Välbefinnande, rörelse och grovmotorik

I Tippenhallen fick barnen prova på olika stafettbanor.

De tyckte att det var roligt, och barnen hejade flitigt på sitt lag.

 

Språk, kommunikation och finmotorik

Veckans bokstav var bokstaven E. De yngre barnen tränade på att skriva bokstaven E och att rita något som börjar på den. De äldre barnen fick först” brainstorma” ord. Det blev ord som elledning, eko och ekorre.

Vi har läst ur Gittan och fårskallarna av månadens författare Pija Lindenbaum.

Vi återberättar tillsammans olika händelser ur boken.

 

 

Skapande, finmotorik

Barnen gjorde fina höstlövsfigurer och lövkransar.  De övar här sin finmotorik.

 

 

Skogsutlykt 

Sjöstjärnan gick på skogsutflykt i det fina vädret. Vi hade med oss lunch som vi åt i skogen.

Barnen letade svamp. Vi hittade trattkantareller och annan svamp där.

 

 

Sjöstjärnan v.39

Naturvetenskap, miljö

Vi började veckan med att gå till skogen. Barnen fick i uppdrag att ta små steg denna gång. Barnen upptäckte en stor spindel på en sten, en ”pappalångbenspindel”

Hälsa och välbefinnande, grovmotorik

 Sjöstjärnan och Näckrosen gick tillsammans till Tippenhallen. Där övade barnen att balansera med en ärtpåse på huvudet. Vi gjorde även en lek där . Den gick ut på att inte tappa ärtpåsen på golvet. Gjorde man det så frös man till is tills en kompis kom och la den på huvudet igen.  Där tränade barnen balans, samspel och även sin grovmotorik. Barnen övade sig också på att studsa bollar och sparka boll.

Språk, skriftspråk

Denna vecka har barnen tränat på bokstaven ”D”. De kom på ord som drake, dinosaurie, deg, Danmark och druva . De yngre barnen övade sig på att skriva stora bokstaven ”D”.och de äldre barnen skrev både lilla och stora bokstaven ”D”

Skapande, konstruktion och fantasi

Det skapas och målas på gården för fullt. Barnen ritade hagar på marken och lekte i pölarna som var färgat med grön färg.

Värdegrund.

Denna vecka har vi pratat med barnen om hur det är att vara en bra kompis och att respektera  och att visa respekt för varandra. En pedagog gjorde en liten dilemma-saga om just detta. Vi använder oss av gosedjur och ställer öppna frågor till barnen. ”- Hur skulle ni ha gjort?”

Vi blev också inbjudna på teater till Näckrosen att se ”Vem är arg” En teater om känslor. Att man får vara arg och ledsen.

Veckans citat

-”Varför är de så kallt”?

-”För att Sverige kommer längre från solen”

-” Men då måste vi flytta till Portugal”

Sjöstjärnan v. 38

Naturkunskap

Vi började veckan med att gå till skogen. Barnen fick stega upp olika långa steg.  Barnen hittade också en Blomkålssvamp. Vi tog med svampen till förskolan, där vi wokade  vi den i en panna över elden. Barnen fick sedan smaka på svampen. En del barn tyckte om den, andra var lite mer skeptiska till att smaka på den.

Barnen hittade en gul liten mjuk larv som var jättelen De trodde att det kommer bli en fin fjäril så småningom av den.

Idrott och motion

Vi gick till Tippenhallen, Näckrosen och Sjöstjärnan. Barnen fick gå en hinderbana. Där gjordes det alltifrån kullerbyttor till balansövningar. Barnen tycker att det är roligt att få pröva på olika saker. Här tränar barnen sin grovmotorik, balans och kordinationsförmåga.

Språk

På bokstavsdagen denna vecka har barnen tränat på bokstaven ”C”. Vi delade upp barnen i två grupper. De yngre barnan satt i ateljen och arbetade med att färglägga bokstaven C och även skriva bokstaven. Här övar barnen sin finmotorik och koncentrationsförmåga, och att lyssna på instruktioner från en pedagog.

Skapande, konstruktion och fantasi

Barnen fortsätter att bygga affärer och olika byggnader högt å lågt, och de  gör det tillsammans med sin kompisar. Här tränar barnen på turtagning och att samarbeta.

Här har några barn ritat figurer i sand.

Värdegrund

Vi fortsätter med att måla självporträtt . I dag målade barnen sitt självporträtt med vattenfärger. Barnen tränar här sin finmotorik och koncentrationsförmåga. Månadens författares heter Stina Werse´n. Barnen har fått lyssnat till ”Vem kommer nu”. Efter högläsningen hade vi boksamtal tillsammans med barnen.

Sjöstjärnan V.37

Motion och idrott

Denna vecka har vi haft hälsovecka på förskolan tillsammans med skolan. Vi började med att springa slingan med barnen på morgonen. Alla barn fick välja att antingen springa eller gå. De kämpade på bra allihop. Vi pratade med barnen om hur viktigt det är att röra på sig och äta bra.

 

 

Här pratar vi med barnen om hur viktigt  det är att äta grönsaker och att kroppen mår bra av det.Vi har även varit i Tippenhallen, där vi byggde upp en hinderbana. Där övade barnen sin grovmotorik.

Språk

Barnen fick skriva bokstaven ”B” denna gång.  Dom äldre barnen fick sitta på röda mattan och ”brainstorma om ord som börjar på bokstaven B . de sitter inne på avdelningen och arbetar. De yngre barnen får färglägga veckans bokstav och även träna på att även skriva den. De  barnen sitter i ateljén och arbetar.

Skapande, konstruktion och fantasi

Barnen samarbetar ute på gården. Tillsammans bygger de olika konstruktioner. Här har det bakats ett helt hav med kakor. De har även byggt en affär.

 

 

 

 

 

 

 

Värdegrund

Vi fortsätter med självporträtt. Den här gången fick barnen skapa en bild av sig själva, genom att måla med vattenfärg. Barnen övar då sin finmotorik och koncentrationsförmåga.