Sjöstjärnan v.49

Utelek på gården & skapande
När kylan slog till sopade barnen ihop snö och kämpade med att göra en snöboll, som de sedan rullade nedför backen.
– Titta  snöbollen håller, den går inte sönder. Var en kommentar som kom från ett av barnen. Några barn gjorde stora ”geggtårtor” som de bjöd på.

Idrott, motion och hälsa
Vi gick till Tippenhallen med barnen.  Där fick barnen ta sig runt en hinderbana. De tycker att det är lika roligt varje gång plus att det får använda hela kroppen.

Språk
Månadens författare är Astrid Lindgren. Vi läste  tillsammans ur boken ”Den där Emil”.  Veckans bokstav var bokstaven L. Barnen kom på många ord som dem delade med sig till varandra.

Skapande, bygg och konstruktion
Barnen bygger och konstruerar mycket och fantasin tar aldrig slut. ”Pärlandet” har fortsatt även denna vecka. Vi upplever att barnen tycker att de är roligt att lägga mönster och att göra figurer på pärlplattorna. Och även att bygga ihop och skapa olika föremål med lego.

Språk, visa & berätta
 Vi har börjat med ”visa och berätta”. Det tycker barnen är så kul. De har gått och längtat och frågat i stort sett hela veckan när det är dags. Barnen berättade om sina föremål som det tagit med sig. Alla som vill får berätta och de ger dem en chans att träna på att tala inför grupp och öva språket.

Sjöstjärnan v.47

 

 

 

Skogen, vår närmiljö och naturkunskap

Veckans uppgift vara att gömma sig bakom ett träd. Det gällde att hitta ett ”stort” träd så att man inte syntes när man hade gömt sig. Barnen lyckades klara av uppgiften bra. Barnen lekte och hade det roligt och klättrade i bergen, några samlade ihop pinnar och lekte med.

 

 

Idrott, motion och hälsa

Denna gång fick barnen gå en hinderbana. De balanserade på snören, gjorde kullerbyttor   hoppade över plintar och gick i ringar. Barnen tycke att det var superkul att prova på alla ”hinder”

 

Språk

Veckans bokstav var bokstaven J. Barnen fick komma på ord som började  på bokstaven. De äldre barnen skrev både stora och lilla bokstaven J, medan de yngre barnen skrev den stora bokstaven. Efter det fick de rita något som började  på J.

Vi avslutar veckan med ”Visa och berätta”. Barnen får ta med sig en sak hemifrån, som de sen beskriver och berättar om. De tränar på att lyssna och att prata inför en grupp. De är jättemodiga.

 

Skapande, konstruktion och matematik

Barnen fortsätter ”pärla” mönster och vi i ser att de tycker det är så roligt att ”mönstra” , pärla sina namn och lägga olika figurer. Vi ser att barnen börjar intressera sig mer och mer för matematik. Så barnen ska nu få börja att träna sig på att skriva siffror.

Utflykt till ”Kaninparken.

Utflykten gick till kaninparken. Barnen hade verkligen laddat inför denna utflykt. Där plockade  de slånbär, gick i tunnlar, och gungade. De hittade  en ”grottgång” som ledde in till ett knotigt träd som barnen genast börjad klättra i.

 

 

Sjöstjärnan v. 46

Skogen, naturkunskap i vår närmiljö

Uppdraget denna vecka var att hitta en pinne som var smalare än ditt lillfinger. Barnen samlade på sig pinnar korta som långa, smala och tjocka och satte igång att mäta. De lyckades väldig bra med uppgiften.

 

 

Idrott, motion och hälsa

I Tippenhallen fanns det en liten hinderbana. Barnen gick balansgång, klättrade i ribbstolarna, kröp på madrasser och hoppade i ringar.

 

 

 

Språk

Veckans bokstav var bokstaven I. Alla barn ”brainstormade” fram olika ord som började på I. det blev Igelboda, isglass, imorgon och igloo bl.a.  De äldre barnen tränade både på att skriva lilla och stora bokstaven I. De yngre barnen tränade sig på att skriva stora bokstaven I. Vi fortsätter med månadens författare. Vi läste tillsammans ur Pannkakstårtan av Sven Nordqvist.

 

Skapande, konstruktion och matematik

Barnen fortsätter att pärla pärlplattor. De tycker att det är riktigt roligt att göra mönster och att lägga olika figurer. De har fått riktigt bra kläm på det nu. En grupp fortsätter att bygga hus med lego och vi har fått in en låda Mecano som är populärt.

 

 

Skogsutflykt till ”Trollparken” i vår närmiljö.

Vi promenerade till ”trollparken”. Barnen lekte i klätterställningen, åkte kana, gungade och spelade fotboll.

 

Traditoner.

Tiden går så fort och snart stundar Lucia. Så nu har i vi börjat öva på alla Luciasånger.

 

 

 

Sjöstjärnan v. 45

Skogen, vår närmiljö och naturkunskap

Uppdraget denna gång var att bjuda in en kompis att leka med. Några barn samlade pinnar, andra hade ”möte” i skogen och pratade om allt möjligt mellan himmel och jord. Barnen hittade också lite blåbär och mumsade på.

 

 

Idrott, motion och hälsa

Vi lekte  musikstopp tillsammans. När musiken stannade fick barnen ställa  sig i olika figurer på golvet. En pedagog sa en siffra mellan 2-5, därefter fick barnen ställa sig med så många kroppsdelar i golvet. Efter det  hjälptes vi åt tillsammans att göra vågor och att rulla en boll i det stora skynket. Bollen skulle vara i rullning hela tiden och fick inte hamna på golvet. Det tyckte barnen var ”superkul”.

 

Språk

Veckans bokstav var bokstaven ”H” Barnen fick hitta på ord som började på ”H”. Ord som hund, häst, hostmedicin och husbil.   Månadens författare är Sven Nordqvist som har skrivit Pettson och Findus. Vi hade högläsning för barnen och en pedagog läste ur boken ”När Findus var liten och försvann”

 

 

Skapande, bygg, konstruktion och matematik

Här bygger barnen bilar tillsammans med Mecano, Barnen satte igång att mäta vilka ”träpinnar” som var lika långa. Ett barn har gjort en en flygande robotfågel av kvadrater.

 

 

Sjöstjärnan v. 43

Skogen i vår närmiljö och naturkunskap.

Uppdraget denna gång var att lägga ett mönster med kotte, löv och en pinne. Barnen balanserade på nedfallna träd och konstruerade grillplatser med STORA fina stenar som de hittade i skogen.

 

Ett barn sa till en pedagog. -Titta sån fin stor och len mjuk sten jag hittade.  Känn på den.  Den var väldigt len faktiskt.

 

Idrott, hälsa och motion.

Sjöhästen och Näckrosen gick till Tippenhallen. Barnen fick där göra en lek som det tyckte var ”superkul” att springa till musik, när musiken tystnade sprang de och ställde sig på madrasser som låg på golvet. Det fick vara max 5 barn/matta, så det gällde att räkna rätt….

 

Skapande, finmotorik.

Barnen fortsätter  lägga mönster och göra självporträtt. Nu ser vi att de kan lägga ett mönster  och tycker att det är roligt och att det kan vara rofyllt att sitta och pärla. Det har också skalats morötter för fullt.

Språk

Vi fortsätter med  högläsning tillsammans med  barnen. ”Boken vi läste ur heter ”Ska vi va” ? av månadens författare Pija Lindenbaum.

 

Utevistelse, lek på gården, konstruktion och matematik

Barnen hjälptes åt att bygga ett torn med klossar ute.Sedan ställde de sig bredvid och mätte med händerna om det var lika långa som tornet. Några barn gjorde sandtårtor med blommönster på och en sandstad med löv på.

Vi hittade en stor fin trollslända på gården.

 

 

 

Sjöstjärnan v.42

Skogen, närmiljö, naturkunskap och matematik

Barnen fick denna gång som uppgift att samla in lika långa pinnar, och sen göra en kvadrat eller fyrkant. Ett barn här gjorde sina bokstav som hennes namn börjar på. En stolt fin fjällskivling visade upp sig i skogen också

Idrott, motion och hälsa

Sjöstjärnan och Näckrosen gick till Tippenhallen. Barnen fick ta sig runt en hinderbana. De sprang över madrasser, klättrade genom ringar, hoppade över olika hinder och hängde i ringar. Barnen tyckte att det var en bra  och rolig bana.

 

Språk

Veckans bokstav var bokstaven ”G” Barnen fick ”brainstorma” fram ord som började på ”G” De var väldigt bra på att komma  på olika ord. Barnen fick träna på att skriva ”G” och rita något som börjar på ”G”.

 

Skapande, finmotorik

Barnen fortsätter att ”pärla” på sina plattor. Några barn har ”pärlat” sig själva.  medan andra barn har tränat på att lägga olika slags mönster. Barnen samlade ihop fina löv ute på gården som det sedan målade vita. Det ska bli spöken till Halloween.

 

Skogsutflykt i vår närmiljö

Vi gick tillsammans till ”Lejonklippan”. Där spelades det fotboll för fullt, medan några andra barn balanserade på ett nedramlat träd. Barnen hittade harsyra som de smakade på. Och det smakade gott! Stora svampar hittade barnen också.

Sjöstjärnan v. 41

Språk, naturkunskap matematik och närmiljö

Barnen fick denna gång som uppgift att hitta en lång kotte och en kort kotte. Barnen tyckte det var en lätt uppgift. Men vilken som var grankotte och tallkotte var lite svårare att lista ut.

 

 

 

Motion, idrott och rörelse

I Tippenhallen övade sig barnen på balans på bommen, studsa med bollar, hoppa i ringar som låg på golvet och gå armgång på bommen.

 

 

 

 

Språk, kommunikation och skapande

Vi fortsätter med att läsa månadens författare, Vi läste tillsammans med barnen, ”När Åkes mamma glömde bort” av Pija Lindenbaum. Veckans bokstav var att skriva och att rita något som började på bokstaven ”F”. Sitt gärna på tisdagkväll och kom på ord på ”Veckans bokstav” tillsammans.

Barnen har också börjat intressera och träna på att lägga olika mönster på pärlplattor.

 

 

 

Skogsutflykt, naturkunskap och närmiljö

Vi gick allesammans på skogsutflykt till en plats nära golfbanan. Vi tog med oss lunch och barnen åt med stor aptit. Sen bar det iväg till Björnligans grotta. Lite spännande tyckte barnen. Där klättrades det och balanserades det för fullt på trädstammar och bland stenarna. På vägen tillbaka skakade Chrille ner äpplen från trädet. Barnen stannade till vid den STORA  myran som kom gåendes på vägen. Den tyckte barnen var intressant och se på. Vi ska nu följa ”vårt” träd  en stor lönn och se om det blir någon förändring i färgen nu när Temat denna termin är ”Förvandling”

Ett barn frågar: -Varför sitter det fast järnringar i berget.  Ett barn svarar -jo därför att det var hav här för länge sedan och dom band fast sina båtar där.

Ett annat barn säger:

  • -Vi går på jakt efter  barnen, jag kan höra dem och det luktar Chrille. Jag ser dom!

 

 

 

Utelek på gården, naturkunskap och matematik 

Ett barn säger: -Vi måste mata den gröna larven med lite gräs och så åker den båt också.

 

 

 

Sjöstjärnan v.40

Skogen, naturkunskap, närmiljö och matematik.

Vi började veckan med att gå till skogen.

Barnen fick där en uppgift att hitta något mjukt och att hitta ett blad med flikiga kanter.

 

 

Välbefinnande, rörelse och grovmotorik

I Tippenhallen fick barnen prova på olika stafettbanor.

De tyckte att det var roligt, och barnen hejade flitigt på sitt lag.

 

Språk, kommunikation och finmotorik

Veckans bokstav var bokstaven E. De yngre barnen tränade på att skriva bokstaven E och att rita något som börjar på den. De äldre barnen fick först” brainstorma” ord. Det blev ord som elledning, eko och ekorre.

Vi har läst ur Gittan och fårskallarna av månadens författare Pija Lindenbaum.

Vi återberättar tillsammans olika händelser ur boken.

 

 

Skapande, finmotorik

Barnen gjorde fina höstlövsfigurer och lövkransar.  De övar här sin finmotorik.

 

 

Skogsutlykt 

Sjöstjärnan gick på skogsutflykt i det fina vädret. Vi hade med oss lunch som vi åt i skogen.

Barnen letade svamp. Vi hittade trattkantareller och annan svamp där.

 

 

Sjöstjärnan v.39

Naturvetenskap, miljö

Vi började veckan med att gå till skogen. Barnen fick i uppdrag att ta små steg denna gång. Barnen upptäckte en stor spindel på en sten, en ”pappalångbenspindel”

Hälsa och välbefinnande, grovmotorik

 Sjöstjärnan och Näckrosen gick tillsammans till Tippenhallen. Där övade barnen att balansera med en ärtpåse på huvudet. Vi gjorde även en lek där . Den gick ut på att inte tappa ärtpåsen på golvet. Gjorde man det så frös man till is tills en kompis kom och la den på huvudet igen.  Där tränade barnen balans, samspel och även sin grovmotorik. Barnen övade sig också på att studsa bollar och sparka boll.

Språk, skriftspråk

Denna vecka har barnen tränat på bokstaven ”D”. De kom på ord som drake, dinosaurie, deg, Danmark och druva . De yngre barnen övade sig på att skriva stora bokstaven ”D”.och de äldre barnen skrev både lilla och stora bokstaven ”D”

Skapande, konstruktion och fantasi

Det skapas och målas på gården för fullt. Barnen ritade hagar på marken och lekte i pölarna som var färgat med grön färg.

Värdegrund.

Denna vecka har vi pratat med barnen om hur det är att vara en bra kompis och att respektera  och att visa respekt för varandra. En pedagog gjorde en liten dilemma-saga om just detta. Vi använder oss av gosedjur och ställer öppna frågor till barnen. ”- Hur skulle ni ha gjort?”

Vi blev också inbjudna på teater till Näckrosen att se ”Vem är arg” En teater om känslor. Att man får vara arg och ledsen.

Veckans citat

-”Varför är de så kallt”?

-”För att Sverige kommer längre från solen”

-” Men då måste vi flytta till Portugal”

Sjöstjärnan v. 38

Naturkunskap

Vi började veckan med att gå till skogen. Barnen fick stega upp olika långa steg.  Barnen hittade också en Blomkålssvamp. Vi tog med svampen till förskolan, där vi wokade  vi den i en panna över elden. Barnen fick sedan smaka på svampen. En del barn tyckte om den, andra var lite mer skeptiska till att smaka på den.

Barnen hittade en gul liten mjuk larv som var jättelen De trodde att det kommer bli en fin fjäril så småningom av den.

Idrott och motion

Vi gick till Tippenhallen, Näckrosen och Sjöstjärnan. Barnen fick gå en hinderbana. Där gjordes det alltifrån kullerbyttor till balansövningar. Barnen tycker att det är roligt att få pröva på olika saker. Här tränar barnen sin grovmotorik, balans och kordinationsförmåga.

Språk

På bokstavsdagen denna vecka har barnen tränat på bokstaven ”C”. Vi delade upp barnen i två grupper. De yngre barnan satt i ateljen och arbetade med att färglägga bokstaven C och även skriva bokstaven. Här övar barnen sin finmotorik och koncentrationsförmåga, och att lyssna på instruktioner från en pedagog.

Skapande, konstruktion och fantasi

Barnen fortsätter att bygga affärer och olika byggnader högt å lågt, och de  gör det tillsammans med sin kompisar. Här tränar barnen på turtagning och att samarbeta.

Här har några barn ritat figurer i sand.

Värdegrund

Vi fortsätter med att måla självporträtt . I dag målade barnen sitt självporträtt med vattenfärger. Barnen tränar här sin finmotorik och koncentrationsförmåga. Månadens författares heter Stina Werse´n. Barnen har fått lyssnat till ”Vem kommer nu”. Efter högläsningen hade vi boksamtal tillsammans med barnen.