Sjöstjärnan v.2

Språk – Ny termin och nya tag och vi fortsätter att jobba med språket genom vår bokstavsdag som denna vecka innehöll bokstaven M.

TAKK och språk – En annat sätt att jobba med språket är TAKK, tecken som stöd. Där använder vi oss av olika tecken med hjälp av kroppen för att bilda ord. Denna gång har vi pratat om veckodagarna, måndag och tisdag.

Matematik – I den fria leken uppstår det ofta att barnen vill pärla Där sker det en ständig övning av färger, mönster och antal.

Naturkunskap – Vi har äntligen kommit iväg på en liten utflykt till en park (gropen/båtparken) i vårt närområde.
– ”Kolla när jag hoppar upp här och ner där.” 
– ”Jag flyyyyyger!”

Idrott, hälsa och motorik – Under tisdagen gick vi iväg till Tippenhallen. Där tog vi oss an en motorisk hinderbana. Hoppa, springa, rulla, balansera och andra grovmotoriska övningar fick vi testa på.

Skapande och naturkunskap – Vi har pratat och diskuterat om en växt som heter murgröna. En växt som är grön till och med på vintern. Alla som ville fick chansen att rita av växten, först med blyertspenna och sedan med färgpennor som man målar med vatten på.

Projekt – Efter barnens intresse har vi startat ett legoprojekt där vi bygger en legostad. Barnen har själva planerat och påbörjat byggnader som ska finnas med i staden.

Språk och matematik – Vi har läst boken ”Rutan och randan” som handlar om att sortera. Vi parade ihop strumpor och sorterade upp dem i högar om antingen färger eller mönster.

Sjöhästen v. 2

Matematik/Rörelse

Vi leker och använder Babblarnas rörelsekort. Här hoppar, går och springer vi till cirklar med olika färger. Exempel  -Kan du gå till färgen blå?  -Var är färgen blå?

Matematik/Finmotorik/Inflytande

Barnen övar på prepositioner, begrepp och antal under dagen tillsammans med pedagoger som stöttar. -JAG KAN! Är härliga ord att höra när det kommer från de yngre barnen. Genom lek utvecklar barn sin nyfikenhet samt förmågan att lära.

Helhet/allsidighet/Språk

På Sjöhästen har vi en liten whiteboard där vi konkret sätter upp bilder på vad vi gjort och på vad som kommer att hända under dagen, så att det ska bli begripligt för barnen. Vi övar på att se samband och upptäcka nya sätt att förstå omvärlden.                                        Vid samlingen får barnen sätta upp sin egen bild som visar att de är närvarande på förskolan. Barnen stimuleras till att utveckla sin identitet och känna sig trygg i den. Här är jag och här är mina vänner.

Vi använder oss av tecken som stöd i vardagsarbetet med barnen. Vi  övar enkla tecken som hjälper barnen att kommunicera med varandra. Även om du inte har talet än kan du göra dig förstådd genom att göra gester och teckna med händerna. Vi övar också på att teckna dagarna tillsammans.

På samlingen leker vi också ”Björnen sover” som är väldigt populär.

Hälsa/Rörelse

På tisdagarna efter vilan har vi rörelse. Vi sjunger och dansar till härlig musik som vi känner igen. Vi stimulerar motoriken, koordinationsförmågan och kroppsuppfattningen.

Språk/Matematik

Vi har läst boken ”Var är Babbas saker” och övar olika prepositioner. Sedan har vi spelat ett  slags Memory som passar till boken. Då övar vi på att komma ihåg vilka bilder som hör ihop och minnas. Vi tränar även på att reflektera.

Lek

I leken och fantasin bearbetas många intryck från vardagslivet. Barnen går och handlar, går till skolan och tar han om små barn. Det sociala samspelet övas också på många olika sätt.