Sommarklubben v.21

Naturkunskap – Vi startade veckan med ett besök på Sjöstadens informationsverk. Vi fick både lyssna, experimentera och titta på olika typer av vatten.

Djur och natur – Vi utnyttjar vädret till fullo och passade även denna vecka på att fiska. Självklart var fiskelyckan på vår sida.
– ”Jag vill äta fiskens huvud!”

Utflykt, naturkunskap, kultur – En av våra utflykter denna vecka var till Gamla Stan och medeltidsmuseet. Vi fick se och höra om hur det var förr i tiden samt titta på vaktparaden och njuta av vår lunch i solen.
– ”Nu vet vi hur man ska gå när vi är soldater, kolla!”

Naturkunskap, lek och motorik – Vår lite längre utflykt bar av till Kaknästornsparken som vi kallar den. Där fick vi möjlighet till en rad olika motoriska lekar.
– ”Titta, tornet är as högt… mycket längre än alla oss.”

Lek och motorik – Genom alla olika lekar man kan göra på skolgården övar barnen ständigt på sin motorik.

Sjöhästen v.21

Naturvetenskap/Odling

Dillen som vi planterade för ett par veckor sedan har vuxit mycket tack vare barnen som alltid ser till att den får ordentligt med sol och vatten.

Vi fortsätter att odla – i veckan planterade barnen krasse. Det är spännande att se vad som händer med kryddorna.

Snart får vi smaka! 🙂

Utflykt/Hälsa

I måndags gick hela förskolan på utflykt till skogen i närområdet. Där tränade barnen på sommarsånger och efter det blev det fri lek i naturen.

Delaktighet och inflytande/Matematik

Barnen är delaktiga och har inflytande bland annat genom att hjälpa till med dukning och att skrapa sina tallrikar själva efter maten. Samtidigt tränar de matematiska begrepp som prepositioner och antal.

Språk/Kommunikation

Våra samlingar är spännande och lärorika. Vi sjunger mycket, berättar sagor med rekvisita, använder oss av rim och ramsor, räknar, rör på oss.

*Fem fina fåglar satt på en gren, 

en flög iväg och då var det bara fyra fåglar kvar…..*

Värdegrund

Genom START materialet bekantar vi barnen med de olika känslorna. Denna vecka har vi jobbat med känslan glad. 

*Hur ser man ut när man är glad?*

Skapande

Barnen har börjat göra kransar till sommaravslutningen. Vad fina de blir!

Språk/Boksamtal

På eftermiddagarna läser vi böcker och pratar med barnen om böckernas innehåll. Ibland, när barnen känner till bokens innehåll vill de gärna återberätta själva.

Naturvetenskap

Vad spännande det var när barnen hittade en stor myra på avdelningen! De även kröp efter myran. Roligt! 🙂

Utelek/Motorik

Ute på förskolegården finns det möjlighet för barnen att träna både sin fin- och grovmotorik.

Hur gör man så att spolen inte välter utan att den rullar rakt fram?”

Näckrosen v.21

 

Natur och miljö, fantasi, musik

I skogen sjunger och leker vi hela förskolan tillsammans.

Språk, skriftspråk

Vi pratar om vad olika bokstäver heter och hur de låter – mmm som i mamma.

Naturvetenskap

Barnen vattnar och rensar i våra trädgårdsodlingar.

Matematik, geometri

På samlingen pratar vi om de olika geometriska formerna.

Naturvetenskap

Vi tittar på flugans och myrans anatomi under mikroskop.

Värdegrund, hälsa, barns inflytande

Barnen på Näckrosen uttrycker ett önskemål om att få gå på utflykt. Barnen får bestämma vart vi ska gå, genom att rösta på två alternativ. Vi pratar om vad en demokrati är och det alternativet som fick flest röster vann. Vi tillbringar eftermiddagen i en lekpark i närområdet, där äter vi mellanmål och leker.

Sjöstjärnan v.21

Språk

Vi fortsätter att läsa böcker från Barbro Lindgren. På varje sida kom det en fråga var någon på bondgården var någonstans. Barnen fick gissa och komma med sina tankar innan vi bläddrade vidare. På förskolegården har vi läshörnor på olika platser.

Språk/Naturvetenskap

Vi tittade på en film om naturens trädgårdsmästare bina. Bina dricker nektar, de bor på olika platser som i blommor som t.ex. blåklockor, i sanden, bikupor. Det är bara honungsbin som gör honung och det är bara de som bor i bikupor. Klöverhumlan börjar att dricka nektar från blommor före de andra bina då de har en tjockare päls och inte fryser lika lätt. Rosentapetserarbina tapetserar blommans innerväggar med bladbitar. Efter filmen fick barnen rita sina egna bin.

Naturvetenskap

På gården hittade några barn ett ”spindelbi”. De såg ”snö” på marken. Under forskningen såg vi en ekorre som drack vatten från bäcken. I bäcken såg vi en massa grodyngel som simmade omrkring.

Utflykt/barnens inflytande

Efter barnens önskan så gick vi ena eftermiddagen till skogen med mellis och åt under granen. Vi hittade en pinne som en som en mask skrivit på.

Finmotorik/Skapande

Barnen har fått prova att skuggrita dinosaurier och de har ritat kepsar. De har fortsatt att öva på finmotoriken med att klippa och klistra sina skapa blommor.

Trevlig helg!

Sommarklubben v.20

Naturkunskap, kultur och utflykt – Från vecka 19 då vi besökte skansen. Vi fick på vägen dit åka både båt och buss. På skansen fick vi en möjlighet att se massor av djur och äldre hus (som dem bodde förr i tiden) genom detta fick vi uppleva hur vår kultur förändrats.
– ”Jag har hittat björnarna, dem är små bebisar.”
– ”Vildsvin är också en slags gris.”

Naturkunskap och språk – Vi började veckan i vanlig ordning med en gemensam utflykt till skogen där vi övade på våra sånger till sommaravslutningen.

Djur och natur – Med vädret på vår sida gick vi iväg till Erstaviksbadet där vi doppade oss i vattnet och hittade både en räka och fiskar. Vi kunde även njuta av vår lunch i det härliga gräset och i den strålande solen.

Utflykt och naturvetenskap – Vår längre utflykt denna vacka var till Aquaria, där vi fick se och uppleva regnskog, fiskar som ”Nemo”, ”Doris”, hajar, sjöhästar och sjöstjärnor.
– ”Kolla på lilla Nemo, han finns i flera färger.”
– ”Det blixtrar och åskar i regnskogen”. 

Traditioner – Förskolansdag!

Näckrosen v. 20

Naturvetenskap, närmiljö, fantasi, musik

På vår gemensamma skogsutflykt sjöng vi sommarsånger och lekte lekar.

Skapande, finmotorik

Barnen inspireras alla vackra vårblommor och skapar sina egna blommor.

Naturvetenskap, teknik

Vi experimenterar med vatten.

Traditioner

Vi firar förskolans dag med fiskedamm och andra aktiviteter.

Matematik

Matematik på olika sätt ute på gården – tal, antal och geometriska former.

Matematik, musik

Vi sjunger och räknar baklänges med ”Fem fina fåglar”

Sjöstjärnan v.20

Kultur

Sjöstjärnan och Sommarklubben åkte tillsammans till Skansen och tittade på alla djuren. Vi såg bland annat Lo katt, Järv, björnar, älgar, getter, påfågel, vicenter, vildsvin, hästar, vargar, säl etc Vi stannade även till och tittade på hur husen såg ut för, exempelvis ett soldatstorp och ett självhushåll. Barnen möttes av två kvinnor som var tidsenligt utklädda och berättade hur vardagen såg ut på 1800-talet.

Språk

Vi har under veckan haft boksamtal med tre olika böcker om Grisen Benny som är skriven av Barbro Lindgren. Vi repeterade handlingarna och barnen fick sedan rita något från böckerna.

Barnen skapar läshörner på olika ställen på gården. Barnen får hålla samlingarna på Sjöstjärnan. De läser namnlappen (själv eller med stöd av pedagogen) och kompisen sätter upp sitt namn på tavlan. Vi räknar hur många som är här och hur många som är hemma. De fortsätter sedan att fråga vilken dag, månad, år och årstid det är. Barnen får här öva att samtala högt inför grupp. På en aktivitet så fick barnen stoppa handen i tygpåsen och förklara föremålet som ligger i utan att veta vad det är. Kompisarna får gissa vad det är. Exempel den är lång, metall och man kan äta soppa med den; en sked. Eller den är avlång och taggig; en kotte. Här får de öva att förklara ett föremål utan att säga vad det är.

Matematik

Vi ritade upp rutor med siffror i. Barnen skulle lägga antal kaplastavar i rutan som siffran visade. De fick även i uppdrag att lägga ett antal kaplastavar i en form. Några barn ville ha en hopphage, så vi ritade upp en och därefter ritade de egna hophagar.

Naturvetenskap/Grovmotorik/Språk

Nu har vi planterat våra fröplantor utomhus på gården. I skogen hittade barnen lingonris, kottar som är lika långa som händerna.

Finmotorik/Skapande

De fick måla av sina maskrosor som de plockar i mängder. På gården har debland annat  lagat en blompizza, krokodilen får en geggamojabad och det byggs högt med kaplastavarna.

Förskolans dag

Barnen fick fiska fiskdamm på förskolans dag. Gott med Festis och Mariekex.

Trevlig helg!

Sjöhästen v.20

Utflykt till skogen med hela förskolan

Här hade vi en liten samling och övade sånger till sommaravslutningen som kommer äga rum den 8/6. Då är alla föräldrar välkomna kl.15.30. Sedan var det lek och utforskande i naturen.

Motorik/Utelek på gården/Naturvetenskap

Lek med fotboll, vattenlek, gräva med skopa i sandlådan, billek, cykeltur och gunga. Det finns mycket man kan göra ute i det fria.

Naturvetenskap

Vi hittade en liten nyckelpiga på båten på lilla gården.

Att hälla fram och tillbaka i olika bunkar och hushållskärl är spännande och lärorikt.

Matematik/Grovmotorik

De yngre barnen tittar och lär sig av de större barnen i leken.

Skapande

På gården finns det möjlighet att måla när barnen har lust.

Vi firar Förskolans dag med fiskdamm

Det var spännande att se vad som kom fram när barnen drog i fiskspöt och se deras förväntansfulla miner.

TREVLIG HELG!

Näckrosen v.18

Sagan fortsätter om ”Bockarna Bruse”

Sagan om ”Bockarna Bruse” är en stor favorit just nu. Här har vi bearbetat (lekt) sagan genom att spela teater och prova på olika roller som skådespelare, berättare, filmare

 

Sjöhästen v.18

Naturvetenskap/Odling 

Barnen på Sjöhästen har börjat plantera. Denna vecka har de planterat dillfrön. Barnen är så nyfikna på vad det kommer att hända med fröna, de vattnar dem och tittar regelbundet om de har växt.

Språk/Musik/Taktkänsla/Kroppsuppfattning

På en aktivitet fick barnen leka med instrument och musik. Genom det så övade de upp sin taktkänsla, språk, kroppsuppfattning och motorik.

Stationer på gården/Utelek/Naturvetenskap

De olika stationerna som vi har på gården på förmiddagarna erbjuder olika aktiviteter som vattenlek, skapande, rörelse.

Vattenlek är rolig och samtidigt utforskar barnen vattnet genom att leka med det. Vad händer när man lägger diskmedel i vattnet? Bubblor självklart! Och vad händer när man snabbt vispar vattnet? Meeer bubblor! 🙂 🙂 🙂

Delaktighet och inflytande/Värdegrund

Jag kan klä av mig själv! Jag kan skrapa min tallrik själv!

Att kunna göra saker själva stärker barnens självförtroende och bidrar till en bra fungerande dag på avdelningen.

Hälsa

Det är alltid gott med frukt och det är ännu godare när man äter den ute på gården!

Vad skönt det är att lägga sig på sin madrass och vila ute i den friska luften!

Frilek/Språk/Motorik

Genom att bygga med olika material tränar barnen upp motorik och problemlösning.

Ibland behöver man sitta i lugn och ro med en bok i handen.   Här sitter vi och utförskar böckernas innehåll. 🙂

TREVLIG HELG! 🙂 🙂 🙂