Sjöstjärnan v.40

Skogen, naturkunskap, närmiljö och matematik.

Vi började veckan med att gå till skogen.

Barnen fick där en uppgift att hitta något mjukt och att hitta ett blad med flikiga kanter.

 

 

Välbefinnande, rörelse och grovmotorik

I Tippenhallen fick barnen prova på olika stafettbanor.

De tyckte att det var roligt, och barnen hejade flitigt på sitt lag.

 

Språk, kommunikation och finmotorik

Veckans bokstav var bokstaven E. De yngre barnen tränade på att skriva bokstaven E och att rita något som börjar på den. De äldre barnen fick först” brainstorma” ord. Det blev ord som elledning, eko och ekorre.

Vi har läst ur Gittan och fårskallarna av månadens författare Pija Lindenbaum.

Vi återberättar tillsammans olika händelser ur boken.

 

 

Skapande, finmotorik

Barnen gjorde fina höstlövsfigurer och lövkransar.  De övar här sin finmotorik.

 

 

Skogsutlykt 

Sjöstjärnan gick på skogsutflykt i det fina vädret. Vi hade med oss lunch som vi åt i skogen.

Barnen letade svamp. Vi hittade trattkantareller och annan svamp där.

 

 

Sjöhästen v.40

Skogen/Naturkunskap

I skogen kan man lära sig mycket om naturen. När vi kommer till skogen får barnen olika uppdrag som de ska utföra själva med stöttning av pedagogerna.

Språk/Matematik

På samlingen övar vi på att säga våra förnamn, samspel och turtagning när vi skickar runt den lena ovala stenen.

Fem små apor hoppande i sängen och Kims lek är populära matematiska inslag i samlingen.

Yngre barn behöver se konkret vad som händer i sångtexterna (sångberättelserna) för att förstå olika samband.

Språk/Värdegrund

Månadens författare är Pija Lindenbaum. Vi läser även böcker/ har boksamtal  efter barns intressen med andra författare under veckan.

Vi samtalar om känslan glad och ledsen. Vi har en fin dialog även om en del barn inte har det muntliga språket än.  De visar med gester, kroppsspråk och känslokort att de förstår.

Tisdagsrörelse/Motorik

Stor skärm med roliga rörelsesånger. Jippi!

Konstruktion/Matematik/Finmotorik/kommunikation

Här har vi två barn som samarbetar när de bygger ett torn. De tränar turtagning, prepositioner, sociala samspelet och även kommunikation.

Skapande

Genom skapande aktiviteter utvecklas barens finmotorik, samarbetsförmåga språk och skaparglädje. Det är viktigt att barnen känner lust och glädje i sitt skapande.

Delaktighet/Inflytande/Matematik

Dags att duka till lunch. Nu ska vi se! Hur många tallrikar och muggar ska jag duka? Var sitter mina kompisar?

Utelek/Motorik

Vi har utelek varje dag, fantasin flödar och allt är möjligt i fantasins värld bland barnen.

TREVLIG HELG!

 

Näckrosen v.40

 

Naturvetenskap, närmiljö, hälsa och välbefinnande

Veckans uppdrag på utflykten var att hitta något mjukt och hitta ett flikigt blad. Sedan var det lek och upptäcksfärd i skogen.

Värdegrund – vänskap, känslor

Vi är kompisar, har roligt, samarbetar och hjälper varandra.

Tema ”Förvandlingar”, skapande, språk, matematik

Vi strävar efter att ha aktiviteter som t ex skapande ute på gården varje dag, vi målar med potatisar och äpplen i höstens vackra färger.

Matematik, logiskt tänkande

Vi pratar om olika tal och visar konkret hur många kaplastavar t ex siffran 4 har.

Tema ”Förvandlingar”, skapande, språk, matematik, finmotorik

Barnen skapar sina självporträtt i lera.