Sjöhästen v.41

Skogsutflykt/Naturvetenskap/Matematik

I måndags gick vi till skogen i närområdet. Där fick barnen uppdraget att hitta två kottar – en kort och en lång. Det var mycket att jämföra –  vilken kotte är längre och vilken är kortare?

Matematik

På Sjöhästen jobbar vi med matematik på många olika sätt. Barnen övar på prepositioner genom att hjälpa Babba att hitta sina saker – ”bananen är PÅ lampan”, ”bollen är UNDER stolen”, ”ballongen är I byrålådan” etc.

Vi räknar mycket och tränar antal och färger som är grunden till matematiken.

 Bygglek/Matematik/Problemlösning

Det finns stort intresse för bygglekar bland barnen på Sjöhästen. Byggleken är rolig och samtidigt ger den förutsättningar för barnen att lära sig olika matematiska begrepp som ”högt” och ”lågt”, ”stort” och ”litet” osv. Barnen övar också på prepositioner -”på”, ”bredvid”, ”under” och att lösa olika problem/situationer.

Språk/Boksamtal

Vi fortsätter att läsa Pija Lindenbaums böcker. Denna vecka läste vi boken ”Kan jag med” som barnen tyckte väldigt mycket om.

Pedagog: ”Vad tror ni lilla syster gör när stora syster hänger upp sin jacka?”

Barn: ”Jag med!”

Värdegrund

På varje samling går vi genom de barnen som är närvarande för dagen. Ibland skickar vi runt en sten och det barnet som har stenen i handen får säga sitt namn. Ibland får barnen sätta upp sin bild på tavlan och visa – ”JAG är här!” . På det sättet bekräftar vi barnen – ”Jag syns!

Tema Förvandling 

Vi fortsätter att jobba med tema Förvandling och nu har barnen börjat måla med tre färger. Vilken färg får man när man blandar tre olika färger? Hur förvandlas de?

Utelek

Barn lär sig mycket ute på förskolegården – de klättrar och balanserar, räknar, skapar med sand. Grovmotoriken tränas och samtidigt utvecklar barnen sin fantasi, kreativitet och tankeförmåga.

TREVLIG HELG!!! 🙂 🙂 🙂 

Näckrosen v.41

Naturvetenskap, natur och miljö, matematik

Vi letar olika stora kottar, jämför och pratar om från vilket träd kottarna kommer ifrån.

Tema ”Förvandling”, skapande och naturvetenskap

Barnen skapar konst och förvandling med stearinljus och vattenfärger.

Lek och fantasi, teknik

På gården experimenterar barnen med vatten och båtar.

Språk, litteratur, skapande

Månadens författare är Pija Lindenbaum.

Matematik

Barnen får dra en glasspinne med en siffra på och sedan hjälps vi åt att hitta rätt siffra på toarullarna.

Språk, skriftspråk

Vi pratar om hur våra namn ser ut, hur vi skriver våra namn och vilken bokstav våra namn börjar på.

Barnens delaktighet och inflytande, självständighet, identitet

Ett barn vill gärna hålla i sin egen samling och vi pedagoger stöttar och hjälper till.

Sjöstjärnan v. 41

Språk, naturkunskap matematik och närmiljö

Barnen fick denna gång som uppgift att hitta en lång kotte och en kort kotte. Barnen tyckte det var en lätt uppgift. Men vilken som var grankotte och tallkotte var lite svårare att lista ut.

 

 

 

Motion, idrott och rörelse

I Tippenhallen övade sig barnen på balans på bommen, studsa med bollar, hoppa i ringar som låg på golvet och gå armgång på bommen.

 

 

 

 

Språk, kommunikation och skapande

Vi fortsätter med att läsa månadens författare, Vi läste tillsammans med barnen, ”När Åkes mamma glömde bort” av Pija Lindenbaum. Veckans bokstav var att skriva och att rita något som började på bokstaven ”F”. Sitt gärna på tisdagkväll och kom på ord på ”Veckans bokstav” tillsammans.

Barnen har också börjat intressera och träna på att lägga olika mönster på pärlplattor.

 

 

 

Skogsutflykt, naturkunskap och närmiljö

Vi gick allesammans på skogsutflykt till en plats nära golfbanan. Vi tog med oss lunch och barnen åt med stor aptit. Sen bar det iväg till Björnligans grotta. Lite spännande tyckte barnen. Där klättrades det och balanserades det för fullt på trädstammar och bland stenarna. På vägen tillbaka skakade Chrille ner äpplen från trädet. Barnen stannade till vid den STORA  myran som kom gåendes på vägen. Den tyckte barnen var intressant och se på. Vi ska nu följa ”vårt” träd  en stor lönn och se om det blir någon förändring i färgen nu när Temat denna termin är ”Förvandling”

Ett barn frågar: -Varför sitter det fast järnringar i berget.  Ett barn svarar -jo därför att det var hav här för länge sedan och dom band fast sina båtar där.

Ett annat barn säger:

  • -Vi går på jakt efter  barnen, jag kan höra dem och det luktar Chrille. Jag ser dom!

 

 

 

Utelek på gården, naturkunskap och matematik 

Ett barn säger: -Vi måste mata den gröna larven med lite gräs och så åker den båt också.