Öppet Hus på Igelboda

Veckans händelse var Öppet Hus på Igelboda skolenhet. För barnen har veckans händelse varit när elever från 6:an besökte förskolan och samarbetade med våra barn. Tillsammans skapade de armband med texten ”IGELBODA” på.

På kvällen var förskolan tillsammans med hela skolan i Aulan och visade hur vi arbetar med enhetens tre prioriterade mål:  vi arbetar språkutvecklande i alla ämnen, alla har ett specialpedagogiskt förhållningssätt, alla arbetar aktivt med IT i undervisningen. Vi ville också visa progressionen från förskolan ända upp till 6:an, ”den röda tråden” på Igelboda enhet. 

Tack alla som kom förbi och besökte oss.

Näckrosen v.47

 

Lek och fantasi, skapande

Med enkla medel, som en gammal kartong, kan man använda fantasin och skapa robotar som barnen sedan har väldigt roligt med.

Programmering, logiskt tänkande, matematik

Vi bygger en analog programmeringsbana med hjälp av symboler, barnen får prova på programmering och att följa instruktioner för att flytta på robotarna.

Bygg och konstruktion, matematik, värdegrund

I leken bygger barnen torn av kaplastavar, samtidigt tränar de på olika matematiska begrepp som antal och mönster.

Finmotorik, skapande

Barnen övar på den viktiga pennfattningen på olika sätt.

Barnens delaktighet och inflytande, matematik

Barnen får hjälpa till att duka och vi pratar om olika begrepp som antal och lägesord.

Sjöhästen v.47

Värdegrund/ Språk

När sagan om ”Max bil” och ”Det är orättvist” berättas är barnen med, är aktiva, samtalar om och visar med kroppsspråk, vad de tycker om sagan och vad de förstår.

Språk/Matematik

Vi samtalar om handlingen i flanosagorna och böckerna och övar prepositioner, begrepp och antal.

Lek

Ibland startar barnen själva en lek som här på bilderna. Barnen började leka ”Gubben i lådan”. Ibland sjunger vi barnens namn     ……… i lådan. Den leken är mycket poplär just nu på avdelningen.

Rörelse

Tisdagsrörelse med pepparkaksgubbar och björn.

Skapande

Roliga snögubbar av bomullsrondeller, samt utelek och skapade på gården med färgkritor.

Samling med språkstimulans/Värdegrund

Jag heter……! Vad heter du i förnamn? Många av barnen vågar tala om vad de heter när de håller en sten i handen el. hjälper och talar om vad kompisen heter. Vi skickar stenen till kompisen bredvid. Vi leker Kimslek och det är ofta ett förslag från barnen. Vi talar också om vad som händer under dagen, vad vi gjort och visar konkreta bilder.

 

TREVLIG HELG!

 

Sjöstjärnan v.47

 

 

 

Skogen, vår närmiljö och naturkunskap

Veckans uppgift vara att gömma sig bakom ett träd. Det gällde att hitta ett ”stort” träd så att man inte syntes när man hade gömt sig. Barnen lyckades klara av uppgiften bra. Barnen lekte och hade det roligt och klättrade i bergen, några samlade ihop pinnar och lekte med.

 

 

Idrott, motion och hälsa

Denna gång fick barnen gå en hinderbana. De balanserade på snören, gjorde kullerbyttor   hoppade över plintar och gick i ringar. Barnen tycke att det var superkul att prova på alla ”hinder”

 

Språk

Veckans bokstav var bokstaven J. Barnen fick komma på ord som började  på bokstaven. De äldre barnen skrev både stora och lilla bokstaven J, medan de yngre barnen skrev den stora bokstaven. Efter det fick de rita något som började  på J.

Vi avslutar veckan med ”Visa och berätta”. Barnen får ta med sig en sak hemifrån, som de sen beskriver och berättar om. De tränar på att lyssna och att prata inför en grupp. De är jättemodiga.

 

Skapande, konstruktion och matematik

Barnen fortsätter ”pärla” mönster och vi i ser att de tycker det är så roligt att ”mönstra” , pärla sina namn och lägga olika figurer. Vi ser att barnen börjar intressera sig mer och mer för matematik. Så barnen ska nu få börja att träna sig på att skriva siffror.

Utflykt till ”Kaninparken.

Utflykten gick till kaninparken. Barnen hade verkligen laddat inför denna utflykt. Där plockade  de slånbär, gick i tunnlar, och gungade. De hittade  en ”grottgång” som ledde in till ett knotigt träd som barnen genast börjad klättra i.

 

 

Sjöhästen v.46

Naturvetenskap/Matematik

I måndags gick vi som vanligt till skogen i närområdet. Där fick barnen uppdraget att hitta en pinne som var smalare än lillfingret. Det var mycket att jämföra – barnen hittade många pinnar, en del var smalare och en del – tjockare. Sedan blev det frilek i skogen.

Värdegrund

Ett favoritmoment på samlingen är ”att skicka runt stenen”. Då vet barnen att det är deras tur att prata när stenen har kommit fram till dem. Barnen blir så stolta över att få säga sitt namn och visa: ”JAG är här!”

Språk/Boksamtal/Värdegrund

Vi läser för barnen och pratar med dem om hur man är en bra kompis. Tillsammans diskuterar vi olika känslor och moment ur bokens innehåll.

Våra lässtunder inspirerar barnen. De själva visar intresse för böcker och ofta sitter de med en bok i handen och bläddrar i den. Bilderna som är så finna och färgglada utmanar barnen att återberätta bokens innehåll.

Motorik/Matematik

Barnen både tränar sin grovmotorik och övar på färger och former genom att leka en lek på gården.

”Hoppa på den gröna cirkeln!”

”Gå till den röda triangeln!”

Bygglek/Matematik/Motorik

Klossarna på avdelningen förvandlas till höga torn och långa banor där barnen både går balansgång och kör bilar.

Språk/Matematik

Boken ”Var är Babbas saker” i form av flanosaga är väldigt omtyckt av barnen. Här tränar vi lägesord som ”på”, ”under”, ”i” etc. Barnen får själva sätta upp bilderna på tavlan som gör allt mycket roligare! 🙂

Rörelse/Dans

Det är tisdag och vi har vår rörelsestund. Alltid lika roligt för barnen!

Finmotorik/Skapande

Genom att rita och skapa fina teckningar tränar barnen sin finmotorik och pennfattning.

TREVLIG HELG!!! 🙂 🙂 🙂

 

 

Sjöstjärnan v. 46

Skogen, naturkunskap i vår närmiljö

Uppdraget denna vecka var att hitta en pinne som var smalare än ditt lillfinger. Barnen samlade på sig pinnar korta som långa, smala och tjocka och satte igång att mäta. De lyckades väldig bra med uppgiften.

 

 

Idrott, motion och hälsa

I Tippenhallen fanns det en liten hinderbana. Barnen gick balansgång, klättrade i ribbstolarna, kröp på madrasser och hoppade i ringar.

 

 

 

Språk

Veckans bokstav var bokstaven I. Alla barn ”brainstormade” fram olika ord som började på I. det blev Igelboda, isglass, imorgon och igloo bl.a.  De äldre barnen tränade både på att skriva lilla och stora bokstaven I. De yngre barnen tränade sig på att skriva stora bokstaven I. Vi fortsätter med månadens författare. Vi läste tillsammans ur Pannkakstårtan av Sven Nordqvist.

 

Skapande, konstruktion och matematik

Barnen fortsätter att pärla pärlplattor. De tycker att det är riktigt roligt att göra mönster och att lägga olika figurer. De har fått riktigt bra kläm på det nu. En grupp fortsätter att bygga hus med lego och vi har fått in en låda Mecano som är populärt.

 

 

Skogsutflykt till ”Trollparken” i vår närmiljö.

Vi promenerade till ”trollparken”. Barnen lekte i klätterställningen, åkte kana, gungade och spelade fotboll.

 

Traditoner.

Tiden går så fort och snart stundar Lucia. Så nu har i vi börjat öva på alla Luciasånger.

 

 

 

Näckrosen v.46

Naturvetenskap, närmiljö, matematik

Vi letar pinnar som är smalare än våra lillfingrar. Resten av tiden upptäcker, utforskar och leker vi tillsammans i skogen.

Matematik

Vi fortsätter att prata om talen ett till fem med hjälp av ett konkret material för att på så sätt utmana barnen i sitt matematiska utveckling. Varje barn får dra en glasspinne med en siffra på och sedan hitta samma siffra på en toarulle.

Hälsa och rörelse, välbefinnande, motorik

Denna gång utmanar vi barnens balans och koordination i en hinderbana i Tippenhallen.

Värdegrund

Barnen samarbetar och hjälper varandra att lägga olika pussel.

Skapande

Den här veckan hade vi skapandestationer på gården, barnen målade med vattenfärger och tillverkade kort med lim och paljetter.

Sjöstjärnan v. 45

Skogen, vår närmiljö och naturkunskap

Uppdraget denna gång var att bjuda in en kompis att leka med. Några barn samlade pinnar, andra hade ”möte” i skogen och pratade om allt möjligt mellan himmel och jord. Barnen hittade också lite blåbär och mumsade på.

 

 

Idrott, motion och hälsa

Vi lekte  musikstopp tillsammans. När musiken stannade fick barnen ställa  sig i olika figurer på golvet. En pedagog sa en siffra mellan 2-5, därefter fick barnen ställa sig med så många kroppsdelar i golvet. Efter det  hjälptes vi åt tillsammans att göra vågor och att rulla en boll i det stora skynket. Bollen skulle vara i rullning hela tiden och fick inte hamna på golvet. Det tyckte barnen var ”superkul”.

 

Språk

Veckans bokstav var bokstaven ”H” Barnen fick hitta på ord som började på ”H”. Ord som hund, häst, hostmedicin och husbil.   Månadens författare är Sven Nordqvist som har skrivit Pettson och Findus. Vi hade högläsning för barnen och en pedagog läste ur boken ”När Findus var liten och försvann”

 

 

Skapande, bygg, konstruktion och matematik

Här bygger barnen bilar tillsammans med Mecano, Barnen satte igång att mäta vilka ”träpinnar” som var lika långa. Ett barn har gjort en en flygande robotfågel av kvadrater.

 

 

Sjöhästen v.45

 

Skogen/Motorik/Naturvetenskap

Veckans uppdrag: Bjud in en kompis att leka med. Härligt att se hur barnen gick runt, kände ansvar och frågade barn i olika åldrar, om de ville vara med och leka. Yngre och äldre hade roligt tillsammans och de lär sig mycket av varandra i leken.

Tisdagsrörelse/Motorik

Vi dansar, sjunger och gör olika rörelser till en stor bildskärm på avdelningen.

Skapande/Finmotorik

Att rita och klottra ofta är förebyggande för barnens läs- och skrivutveckling. Att hålla i penna och forma krumelurer tränar handleden och öga-handkoordination (kontroll av rörelser).

Motorik/Lek/Rörelse

Barn kan vara väldigt uppfinningsrika i leken. På barnens eget initiativ rullas det både boll och trumma på ett bord.

Tema: Förvandling/Matematik

På avdelningen finns det nu plastfickor med olika färg i på vårt ljusbord. Om man drar med fingret på plastfickan så bildas det mönster och det bildas nya färger, när de blandas i plastfickan. Det är mycket spännande.

Vår lärmiljö

Vi ändrar och tänker mycket på vår lärmiljö på avdelningen. Ljust nu är det vårt lilla rum innanför hallen som är i förändring.

TREVLIG HELG!