Sjöstjärnan v. 41

Språk, naturkunskap matematik och närmiljö

Barnen fick denna gång som uppgift att hitta en lång kotte och en kort kotte. Barnen tyckte det var en lätt uppgift. Men vilken som var grankotte och tallkotte var lite svårare att lista ut.

 

 

 

Motion, idrott och rörelse

I Tippenhallen övade sig barnen på balans på bommen, studsa med bollar, hoppa i ringar som låg på golvet och gå armgång på bommen.

 

 

 

 

Språk, kommunikation och skapande

Vi fortsätter med att läsa månadens författare, Vi läste tillsammans med barnen, ”När Åkes mamma glömde bort” av Pija Lindenbaum. Veckans bokstav var att skriva och att rita något som började på bokstaven ”F”. Sitt gärna på tisdagkväll och kom på ord på ”Veckans bokstav” tillsammans.

Barnen har också börjat intressera och träna på att lägga olika mönster på pärlplattor.

 

 

 

Skogsutflykt, naturkunskap och närmiljö

Vi gick allesammans på skogsutflykt till en plats nära golfbanan. Vi tog med oss lunch och barnen åt med stor aptit. Sen bar det iväg till Björnligans grotta. Lite spännande tyckte barnen. Där klättrades det och balanserades det för fullt på trädstammar och bland stenarna. På vägen tillbaka skakade Chrille ner äpplen från trädet. Barnen stannade till vid den STORA  myran som kom gåendes på vägen. Den tyckte barnen var intressant och se på. Vi ska nu följa ”vårt” träd  en stor lönn och se om det blir någon förändring i färgen nu när Temat denna termin är ”Förvandling”

Ett barn frågar: -Varför sitter det fast järnringar i berget.  Ett barn svarar -jo därför att det var hav här för länge sedan och dom band fast sina båtar där.

Ett annat barn säger:

  • -Vi går på jakt efter  barnen, jag kan höra dem och det luktar Chrille. Jag ser dom!

 

 

 

Utelek på gården, naturkunskap och matematik 

Ett barn säger: -Vi måste mata den gröna larven med lite gräs och så åker den båt också.

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *