Sjöhästen v. 2

Matematik/Rörelse

Vi leker och använder Babblarnas rörelsekort. Här hoppar, går och springer vi till cirklar med olika färger. Exempel  -Kan du gå till färgen blå?  -Var är färgen blå?

Matematik/Finmotorik/Inflytande

Barnen övar på prepositioner, begrepp och antal under dagen tillsammans med pedagoger som stöttar. -JAG KAN! Är härliga ord att höra när det kommer från de yngre barnen. Genom lek utvecklar barn sin nyfikenhet samt förmågan att lära.

Helhet/allsidighet/Språk

På Sjöhästen har vi en liten whiteboard där vi konkret sätter upp bilder på vad vi gjort och på vad som kommer att hända under dagen, så att det ska bli begripligt för barnen. Vi övar på att se samband och upptäcka nya sätt att förstå omvärlden.                                        Vid samlingen får barnen sätta upp sin egen bild som visar att de är närvarande på förskolan. Barnen stimuleras till att utveckla sin identitet och känna sig trygg i den. Här är jag och här är mina vänner.

Vi använder oss av tecken som stöd i vardagsarbetet med barnen. Vi  övar enkla tecken som hjälper barnen att kommunicera med varandra. Även om du inte har talet än kan du göra dig förstådd genom att göra gester och teckna med händerna. Vi övar också på att teckna dagarna tillsammans.

På samlingen leker vi också ”Björnen sover” som är väldigt populär.

Hälsa/Rörelse

På tisdagarna efter vilan har vi rörelse. Vi sjunger och dansar till härlig musik som vi känner igen. Vi stimulerar motoriken, koordinationsförmågan och kroppsuppfattningen.

Språk/Matematik

Vi har läst boken ”Var är Babbas saker” och övar olika prepositioner. Sedan har vi spelat ett  slags Memory som passar till boken. Då övar vi på att komma ihåg vilka bilder som hör ihop och minnas. Vi tränar även på att reflektera.

Lek

I leken och fantasin bearbetas många intryck från vardagslivet. Barnen går och handlar, går till skolan och tar han om små barn. Det sociala samspelet övas också på många olika sätt.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *