Sjöhästen v.4

Lek

Att klä ut sig är väldigt populärt och det är också mysigt att titta sig i spegeln emellanåt för att se förvandlingen. I den fria leken är det mycket utforskande för att komma underfund med hur saker fungerar.  Det konstrueras och byggs även på olika sätt med klossar och tågräls.

Matematik/Delaktighet/Språk

Det finns mycket som är matematik. Det är bara att sätta på sig ”matematikglasögonen”. Vi gör många saker tillsammans på Sjöhästen och en sak är att duka. Här kan vi samtala om var barnen har sina sittplatser och vad som behövs för att vi ska kunna äta vid lunch. Vi tränar också finmotoriken, prepositioner och antal. Det är en frivillig övning och oftast vill alla barnen vara med, om de inte har kommit igång med en intensiv lek som de inte vill avbryta.

Språk/kommunikation

Barnens språkutveckling stimuleras av sagoberättande. Några av barnen på Sjöhästen kan själva återberätta sagan: Max bil och kan minnas och berätta vad som händer i relationen mellan Max och Lisa i sagan.

Flera av barnen är också intresserade av namnen på dagarna som sitter uppe på väggen.

Rörelse/Motorik

Det är härligt att röra sig till sång och musik när vi har vår tisdagsrörelse.

Motorik/Utelek

Det är bäst att passa på att vara ute mycket när det är snö. Full fart i backen och en och annan provar skridskoåkning för första gången på vår spolade lilla is.

Projekt/Tema Vatten

Den här veckan har vi börjat med tema vatten. Vi har tagit in snö på Sjöhästen i en plastlåda och funderat på vad som händer med innehållet i burken. Under en dag har vi tittat i burken lite då och då.  Här har vi lite kommentarer från barnen: -Titta blött! (is som kommit på det blå papperet under) – Kallt!  -Titta vatten!

 

Vad händer med vatten om man ställer det i frysen? Fortsättning följer…….Det får vi se vad barnen har sagt och upplevt i nästa veckas blogg.

TREVLIG HELG!

 

 

 

 

En reaktion på “Sjöhästen v.4

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *