Sjöhästen v.5

Kommunikation/Språk/Inflytande

Våra samlingar ger många möjligheter för lärande i språk, matematik, naturvetenskap, socialt samspel, normer och värden. Vi pratar om vilken dag det är idag och även tecknar den med tecken som stöd. Med hjälp av konkreta bilder som vi sätter upp på tavlan får barnen själva berätta hur dagen på förskolan ser ut, vad vi har gjort och vad vi har kvar att göra. Vi sjunger mycket och illustrerar sångerna med tecken och rörelse, berättar sagor med rekvisita ock leker olika lekar. Kims leken ger barnen möjlighet att träna sitt minne, språk och färger och samtidigt är den mycket rolig för barnen.

Barnen har möjlighet att själva komma fram med förslag på hur samlingen ska se ut. På så sätt är de delaktiga och har inflytande i gruppen.

Nästan varje dag leker vi barnens favoritlek ”Björnen sover” som ger mycket skratt och glädje.

Boksamtal/Språk/Värdegrund

Vi fortsätter att läsa för barnen och att samtala med dem om böckernas innehåll.

Pedagog: ”Vad tror ni boken handlar om?”

Barn: ”Om gumman!Hon är arg!”

”Katten! Mjau!”

”Om Max, Lisa! Stop! Inte slåss! Prata med munen!”

Pedagog: ”Vad gör Max på första bilden?”

Barn: ”Leker med bilen!”

Pedagog: ”Vad har bilen för färg?”

Barn: ”Röd som soffan!”

Vi stimulerar ständigt barnens intresse för språk och böcker.

Lek och fantasi

Barn lär sig otroligt mycket genom lek. Leken ger en bra grund för utveckling av motorik, fantasi och socialt samspel.

Rörelse

Vad roligt det är att dansa och sjunga till de favoritsångerna. Det gör vi varje tisdag då vi har rörelse!

Skapande/Matematik

Barnen fick måla med de tre grundfärgerna – gul, blå och röd. Genom att blanda de i olika kombinationer fick barnen fram många olika färger som brun, orange, lila och även svart.

Naturvetenskap/Matematik/Värdegrund

I skogen fick barnen uppdraget att bilda grupper med rätt antal personer som motsvarar siffra som en pedagog visade. Om pedagogen visade siffran sex så skulle barnen göra en grupp där sex kamrater höll varandra i handen.

Sedan blev det naturligtvis fri lek i skogen.

Projekt/ Tema Vatten 

Förra veckan satte barnen en låda med vatten i frysen. I måndags tittade vi tillsammans vad som hade hänt med vattnet.

Pedagog: ”Vad har vi i lådan? Är det fortfarande vatten?”

Barn: ”Nej! Det är glass!” 

”Kallt! Brrr!”

Vi ställde en leksak (plasthäst) på isen och tittade dagen efter om hästen var kvar där.

Pedagog: ”Vad har hänt?”

Barn: ”Vatten! Hästen badar!”

Vi fortsätter att jobba med vatten på många olika sätt.

Under veckan har barnen lyssnat på hur vatten låter. Vi har pratat om att vatten kan låta på många olika sätt och gjort lite experiment.  

Hur låter vatten:

*som rinner från kranen

*som spolas i toaletten

*som hällas i en mugg

*när det regnar

*när havets vågor slår emot stranden

Pedagog: ”Låter det likadant när man spolar i toaletten som när man häller vatten i en mugg?”

Barn: ”Neej! Det är högre!”

TREVLIG HELG!!! 🙂 🙂 🙂 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *